+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, December 26, 2012

Kucing Gemuk vs Kucing Kurus



Suatu hari, ketika saya sedang makan. Seekor kucing gemok datang mengendeng. Duduk atas kerusi jenguk kepala atas meja minta makanan. Saya bagi makanan. Selamba saja dia makan atas kerusi itu dah habis minta lagi dan lagi.

Thursday, December 6, 2012

Surah Kahfi vs 4 Kisah vs Fitnah Dajjal


 


 Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt. Alhamdulillah, Jumaat datang lagi. Seiring dengan kehadirannya, kita biasanya digalakkan untuk membaca Surah Kahfi. Mungkin sudah ramai antara kita yang tahu tentang manfaatnya.. Alhamdulillah. Pun begitu, suka saya kongsikan sekali lagi, sekadar peringatan buat diri saya sendiri dan moga-moga, sahabat pengunjung juga dapat mengutip manfaat darinya, amin...

Bak kata atuk dan nenek kita, tak kenal maka tak cinta. Betul kan? Hehe.. Baik, sebelum pergi lebih lanjut, suka saya berceloteh sedikit sebanyak tentang pengenalan surah ini.

Monday, December 3, 2012

Dekat Terasa Jauh


Kemajuan teknologi yang bergerak terlalu pantas andai tidak ditangani dengan baik, mungkin saja boleh membunuh 'fitrah kemanusiaan'.

Fitrah manusia normal, ingin hidup bermasyarakat. Berhubung dan berinteraksi dengan orang sekeliling. Manusia normal suka bersosial dan membina jaringan. Berkongsi cerita dan pandangan. Memberi dan menerima. Malah, dalam Islam juga menyifatkan bahawa seluruh umat Islam itu adalah bersaudara. 

Islam juga menggalakkan 'aktiviti' secara berkumpulan contohnya solat berjemaah, jauh lebih baik daripada solat sendirian. Dalam Al-Quran juga sering di sebut 'kami' - contohnya di dalam surah Al-Fatihah, berbunyi, "Tunjukkan KAMI jalan yang lurus."


Wednesday, November 28, 2012

Pasangan Kita Penentu 'Siapa' Anak Kita?

 


Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Allah Maha Bijaksana, Maha Mengetahui. Allah Maha Pencipta, Maha Agong. Allah Maha Esa, tiada yang layak disembah melainkan Dia. Yang berdiri dengan sendiri. Yang Menghidupkan dan Mematikan. Allah kekal abadi. Yang menguasai hari pembalasan.

Sunday, November 18, 2012

Palestin. Semoga Kau Pun Tahu

Palestin. Semoga Kau Pun Tahu.

--------------------------

Airmatamu mengalir bagai tiada sebarang nilai..
Darah yang membasahi bumi tiada siapa peduli..
Kau menjerit memekik kesakitan..
Kau merintih merayu simpati.

Telah lama kau menderita,
Telah banyak nyawa menjadi korban,
Telah banyak rumah kediaman musnah,
Telah banyak duka yang kau tanggung.

Angkuh benar musuh durjana!
Melontar peluru sembunyi tangan,
Nyawa umpama sampah tidak bernilai,
Kejam dan rakus membedil dan menembak.

Ah!
Sungguh aku benci musuhmu,
Merekalah manusia jahil tiada pedoman!

Aku idamkan buatmu..
Burung Ababil datang membantu..
Melontar batu panas memusnahkan mereka..
Biar hancur ibarat daun di gigit ulat.

Aku mendoakan,
Dunia ini kembali sejahtera..
Kau juga bebas di negaramu..
Kembali membina tamadun..
Bangkit dari penderitaan..
Semoga kau pun tahu..
Apa erti keamanan.

Aku mendoakan,
Tiada lagi penindasan,
Tiada lagi pencabulan,
Tiada lagi penyeksaan.
Bantuan Allah pasti tiba!
Kemenangan kan pasti jadi milikmu.
Keamanan akan jadi milikmu.
Dan semoga kau tahu.
Aku saudara yang mencintaimu.
[Di olah semula pada 18 November 2012. Karya asal pernah disiarkan DI SINI, pada 4 Januari, 2009. Dejavu lagi.]

Surat Umar Kepada Sungai Nil


Ketika zaman pemerintahan Khalifah Saidina Umar Al Khattab sebagai Khalifah yang Ke-dua selepas Abu Bakar As-Siddiq, Amru Al-As telah dilantik untuk mengetuai pasukan tentera Islam menakluk Mesir. Setelah berhasil menakluk Mesir, Amru al-As membangunkan sebuah kota di tepi Sungai Nil. Di situ juga didirikan sebuah masjid besar berhampiran dengan Kota Fusfat.


 
Ketika itu, para petani di Mesir biasa mengadakan upacara korban sebagai tanda kesyukuran kepada dewa Sungai Nil. Mereka memilih seorang gadis yang paling cantik untuk dijadikan korban. Amru al-As tidak senang hati dengan upacara korban itu lalu merujuk kepada Khalifah Umar Al-Khattab. Saidina Umar al-Khattab lalu mengeluarkan perintah supaya upacara itu dihentikan dan tidak boleh diadakan lagi.

 Pada tahun berikutnya, penduduk Sungai Nil tidak berani mengadakan upacara korban itu lagi kerana takut dihukum. Dengan takdir Allah, tahun itu juga kemarau panjang melanda Mesir, air Sungai Nil mulai surut. Tanah pertanian jadi kering kontang.

 

Thursday, November 15, 2012

Hijrah Mudah, Istiqamah Payah?

Petang itu petang yang nyaman. Bumi masih lagi basah disimbah hujan, aku suka bau-bauan selepas hujan. Aku juga suka menghirup udara selepas hujan. Terasa segar. Manakan tidak, hujan yang lebat tadi bukan saja membawa rahmat ke seluruh alam, namun juga membawa pergi segala kotoran yang bertebaran di udara. Aku juga suka, kerana semuanya itu dari Allah.

Buku Biar Bidadari Mencemburui Dirimu karya Salim A. Fillah aku tutup rapat, lalu aku meribanya. Aku menjeling ke arah dia yang sedang duduk di sisi aku. Jauh benar dia mengelamun. Aku senyum. Ah, aku tahu dia. Kalau begitu gayanya, pasti ada sesuatu yang sedang mengganggu fikirannya saat itu.

"Hey... Lama betul kau tenung langit tu, bimbang pula aku. Takut-takut nanti langit runtuh gara-gara kau!" Aku cuba berseloroh. Dia tersentak lantas melontarkan jelingan tajam pada aku. Huhu. Tajam betul.

"Okey-okey. I'm sorry. Now, tell me. Apa yang sedang kau fikir ni?" Aku berlagak serius, cuba mengorek rahsia.

"Aku ada soalan. Kau rasa hijrah ni mudah ke?" Setelah diam sejenak, akhirnya dia bersuara.

Aku anggukkan kepala, kemudian menggelengkannya pula.

"Mudah, apabila hidayah Allah datang, dan kita benar-benar bersedia untuknya. Apa saja yang dilakukan kerana Allah taala, biarpun susah akan terasa mudah. Namun... "

Aku diam seketika. Dia menumpukan perhatiannya penuh kepada aku.

"Mujahadah bukan mudah. Kalaulah betul mudah, dah ramai orang buat, sudah tentu ramai yang masuk syurga dan tak ramai yang masuk neraka kelak.."

Dia menganggukkan kepalanya tanda setuju.

"Kau betul, hijrah daripada keadaan yang tidak baik, kepada keadaan yang lebih baik, hijrah daripada sikap jahiliah kepada sikap seorang muslim sejati itu bukan mudah... Perlukan kekuatan dan sokongan dari orang sekeliling juga.. Tapi, kau tahu tak, apa yang lebih susah daripada itu?" Tambah satu lagi soalan dari bibirnya mengetuk kotak fikiranku.

Aku membisu. Soalannya itu bukannya memerlukan jawapan daripada aku, aku tahu. Lalu aku kembali bertanya.

"Apa yang lebih susah daripada hijrah?"




Smartphone Sangat Berbaloi-baloi. Jom Hijrah!


Bismillahirrahmanirrahim..

 Assalamualaikum wbt, apa khabar sahabat yang dikasihi Allah? Salam Maal Hijrah saya ucapkan kepada semua. Moganya, sahabat-sahabat pengunjung blogger saya ini, benar-benar mengambil iktibar dan ibrah daripada peristiwa sejarah Hijirah Rasulullah saw dan para sahabat dari Kota Mekah ke Kota Madinah. 

Saya ini, walau berkali-kali mendengar cerita hijrah mereka, alhamdulillah tak pernah jemu. Dan sentiasa ingin mendengar dan membaca tentangnya. Moga-moga sahabat saya juga begitu. Sedikit selingan;



Semoga bermanfaat insyaAllah. Baik, sebenarnya, saya bukan mahu bercerita tentang peristiwa hijrah itu dalam entri ini (lain kali insyaAllah). Di sini, kali ini, saya ingin sembang-sembang tentang penghijrahan daripada handphone ke Smartphone atau juga dikenali sebagai telefon pintar. =)

Tuesday, November 13, 2012

Jangan Sekat Teknologi Internet

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt..

Doa Dari Surah Al-Baqarah dan Al-Imran

Kota Suci Mekah dan Kemuliaannya

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt.. Apa khabar sahabat yang dikasihi Allah? Moga sentiasa sihat walafiat, di bawah naungan kasih limpah rahmat Ilahi. Semoga sentiasa tenang dan tabah dalam menghadapi apa jua musibah dan ujian hidup. Semoga sentiasa dipelihara dan diberi petunjuk olehNya, agar dalam apa jua yang kita lakukan, mudah-mudahan, Allah sentiasa memimpin kita untuk memilih dan melakukan yang terbaik - untuk dunia dan akhirat. InsyaAllah. Amin ya Rabb...

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Baru beberapa minggu yang lepas, kita menyambut Hari Raya Korban, juga dikenali sebagai Aidul Adha dan Hari Raya Haji. 3 in one, ya? Alhamdulillah, wa syukurillah. Tahun ini (1433H) saya diberi keizinan olehNya untuk meraikannnya di kampung halaman, tempat saya dilahirkan dan dibesarkan. Diizinkan Allah untuk solat sunat Aidiladha di surau tua di kampung itu.

 Dan saya terkenangkan Masjidil Haram. Rindu ini membuak-buak.

 Bersama Bonda di hadapan Masjidil Haram.

Thursday, October 18, 2012

Kita Hidup Untuk Apa?


Kita hidup sampai bila? Apakah kita akan hidup selama-lamanya? Tidak! Ini kerana Allah telah berfirman, “Setiap yang hidup pasti akan merasai mati.”

Seterusnya, ke manakah destinasi kita yang selanjutnya selepas mati?

Apakah selepas kita mati, kita akan selamanya di dalam kubur? Di makan cacing menjadi tanah?


Atau sekadar berehat, tidur di dalam tanah yang sempit lagi gelap itu?

Tentunya tidak! Bila tiba masanya, kita akan dibangkitkan semula. Setiap amalan kita samada baik atau buruk, semuanya akan dihitung.

Sunday, October 14, 2012

Hidup Cuma Sementara, Berbahagialah

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt..

Apa khabar semuanya? Semoga kita sentiasa sihat sejahtera, di bawah naungan kasih limpah rahmat Ilahi. 

Allah swt berfirman..

"(Ingatlah) bahawa kehidupan dunia (yang tidak berdasarkan iman dan taqwa) hanyalah ibarat permainan dan hiburan; dan jika kamu beriman serta bertaqwa, Allah akan memberikan kamu pahala amal kamu, dan Ia tidak meminta kepada kamu harta benda kamu (melainkan untuk memberikan kamu barang yang lebih baik daripadanya)." (Muhammad 47:36)

Sahabat yang dikasihi Allah..

Andai kita kaya di dunia ini. Andai kita cantik di dunia ini. Andai kita berjaya di dunia ini. Bersyukurlah, dan beringat-ingatlah, bahawasanya, dunia ini hanya sementara. Segalanya tidak akan berkekalan dan apabila tiba masanya, semuanya akan sirna jua. Dan sekiranya kita miskin di dunia ini. Sekiranya kita serba kekurangan di dunia ini. Usahlah pula berduka cita berpanjangan, kerana sesungguhnya, segala kesengsaraan dan kesempitan itu suatu hari nanti pasti akan berakhir jua.

 

Tuesday, October 9, 2012

Facebook Oh Facebook

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt..

Kita santai-santai ya. Memandangkan majoriti daripada kita semua mempunyai akaun Facebook, kali ini kita sembang-sembang tentang 'Like'. Tentang Dosa-dosa di Facebook.

Sejujurnya saya cukup pelik dengan sesetengah situasi, di mana, status yang 'pelik-pelik' mendapat Like yang tinggi. 

Contohnya, status seorang sahabat yang tengah bengang - Like
Like untuk apa? Seronok tengok kawan kita tengah bengang, tengah marah?
Atau status yang berbentuk peribadi, contohnya, i miss my cayunk - Like
Atau status yang memberitahu perkara yang tidak signifikan, contohnya, saya tengah kemas rumah - Like


Cintailah Allah

Dan jika kita mencintai Allah, bacalah Al-Quran

Saturday, September 15, 2012

Hidup Di Dunia

Takdir hidup, perjalanan yang harus ditempuhi oleh setiap orang berbeza-beza. Itulah uniknya kita. Tidak serupa. Mungkin ramai yang dilahirkan dalam kemewahan, tapi tiada siapa yang mampu menjamin bahawa kemewahannya akan berkekalan selamanya. Mungkin ramai yang cemerlang dalam pengajian, namun tiada siapa yang menjamin bahawa kejayaan mereka akan terus berpanjangan. 

Thursday, September 13, 2012

Ingat Allah, Hati Tenang





Allah swt berfirman;

"Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah (zikrullah)  hati menjadi tenteram. "






Sunday, September 9, 2012

Apalah Dosanya?


Suara Adam menangis dari luar bilik masih lagi kedengaran, namun Elaine tidak sedikit pun berniat mahu membuka pintu bertemu dengannya. Sekali-sekala berselang-seli bunyi bibik mengetuk pintu dengan suara rayuan Adam yang merayu agar mamanya itu keluar bertemu dengannya. Sudah dua hari lamanya Elaine mengurung diri di dalam bilik. Bibik Rina bagai hilang arah tidak tahu mahu berbuat apa. Bagai cacing kepanasan sementara menunggu kepulangan Daniel.

Sejak anak bongsu majikannya itu meninggal dunia, suasana di rumah itu berubah 180 darjah. Tiada lagi hilai tawa, gurau senda. Tiada lagi wajah ceria. Yang tinggal cuma suara tangisan dan esakan. Bibik Rina resah. Puas dia cuba memujuk Adam agar berhenti menangis, puas juga dia memujuk Elaine agar berhenti meratap dan membuka pintu, sudah beberapa hari dia tidak melihat Elaine menjamah makanan. 

Saturday, September 8, 2012

Macam-Macam Gangnam

Bismillahirrohmanirrohim..

Semoga semuanya sihat walafiat, di bawah naungan kasih limpah rahmat Ilahi. Saya doakan agar dengan bertambahnya usia kita, maka bertambahlah bekalan amalan kita untuk di bawa ke alam akhirat yang kekal abadi, insyaAllah. Amin...

Sempena esok cuti, hari ini kita santai-santai ya. Memandangkan kebelakangan ini, satu dunia 'demam Gangnam Style', maka, sukalah kiranya saya mengambil kesempatan kali ini untuk berceloteh sepatah dua kata, sembang-sembang kosong sekadar luahan pendapat seorang 'saya'.

Suatu hari, anak buah saya Ashraf buka cerita,

"Mak Ngah, tahu tak sekarang ni satu dunia demam Gangnam Style. Tahu tak macam mana orang demam? Macam ni. Masa tu kan, orang tu menyanyi Gangnam Style kat atas pentas, pastu, dia ludah kena orang-orang kat bawah. Sape yang kena air liur dia tu pun demam laa.. Lepas tu berjangkit satu dunia pun demam jugak.."

Entah dari mana dia dengar 'cerita' itu, saya tak tahu. Atau cerita tu sekadar teori rekaan seorang budak yang berusia 8 tahun? Ah, logiklah kalau dia nak mereka-reka cerita, merapu mengarut, dia kan baru 8 tahun, sekadar bergurau menceriakan suasana. Teori yang kelakar! Hehe..

Namun, ada yang lebih kelakar daripada itu. Jangan tak tahu. Sekarang ini, di FB tersebar pelbagai lagi teori berkenaan dengan Gangnam Style nie.. Macam-macam Gangnam!

Ujian Buat Kaum Adam

Bunyi deruan angin bagai bernyanyi bisu, tanpa suara. Dedaun kering menari sayu sebelum jatuh menyembah bumi juga tiada siapa yang peduli. Laman Indah yang dihiasi pepohon bunga pelbagai spesies dan warna bagaikan hilang keindahannya. Semuanya bagaikan tiada makna, tiada erti. Dato' Syafiq diam membisu, fikirannya terbang jauh melayang entah ke mana. Sarinah anaknya masih lagi tersedu-sedu menahan esakan.

"Papa please, kasihan kat mama, she loves you so much. Ina dan adik-adik juga sayangkan papa. Kami tak sanggup kehilangan papa! Tolonglah jangan kahwin lain." Ujar Sarinah lagi untuk kesekian kalinya. Luhur dari hatinya yang paling dalam. Dia benar-benar nekad mahu menyelamatkan keluarganya. Membantu mama juga.

Friday, August 31, 2012

Pengembaraan Pasti Terhenti



 
Pengembaraan kita pasti berakhir apabila sampai di penghujung jalan. Begitu juga kehidupan ini pasti ada penamatnya. Kematian sentiasa menunggu. Kita semua adalah bakal-bakal mayat yang pasti. Bila sampai waktunya.


Thursday, August 30, 2012

Berusaha Kemudian Bersyukurlah.

Qarun menjawab (dengan sombongnya):

"Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku. ........... ".

(Surah Al-Qasas : Ayat 78)

Berapa ramai 'Qarun zaman moden' sekarang ini? Apabila mendapat kejayaan, berasa takjub dan kagum dengan diri sendiri, kononnya, kita berjaya berkat usaha kita sendiri! Adakah kita salah seorang daripadanya? 


Jom tengok apa yang telah terjadi kepada Qarun.. 

Kisah 6 Biji Pinggan



Tuesday, August 21, 2012

Salam Aidilfitri 1433H

Bismillahirrohmanirrohim..

Assalamualaikum wbt... Apa khabar sahabat blogger, pengunjung teratak buruk semut2comel ni? Semoga semuanya sentiasa sihat-sihat belaka, di bawah naungan kasih limpah rahmat Ilahi. Amin..

Maaf lah ya. Lama juga blog ini menyepi, memberi ruang dan peluang untuk kita semua memanfaatkan sepenuhnya Ramadhan dengan semaksimum yang mungkin. Alhamdulillah, walaupun sayu hati ini mengucapkan selamat tinggal kepada Ramadhan yang penuh berkah, namun, kehadiran Syawal tetap juga diraikan sebagai tanda kemenangan setelah sebulan lamanya kita menjalani ibadah puasa.

Sunday, August 5, 2012

Drama Kehidupan : Senyawa

 Petang tadi saya kesempatan untuk menonton drama tv, tajuknya Senyawa.

Sementara ada masa, suka saya kongsikan sedikit sebanyak cerita tersebut, moga dapat kita jadikan iktibar, insyaAllah.

Drama tersebut, mengisahkan sepasang suami isteri, maaf, saya lupa nama watak suami tersebut, maaf ya.. Saya namakan sebagai Abdullah sahaja ya.. Isterinya Mas. Mereka telah lama berumah tangga, dan saling menyintai antara satu sama lain. Namun begitu, Mas disahkan tidak dapat mengandung. Demi cintanya kepada Mas, Abdullah tidak kisah samada ada anak ataupun tidak, namun, atas desakan ibunya yang mahukan cucu. Dan kerana cintanya kepada Abdullah juga, Mas sanggup dimadukan.

Kerana terlalu cinta kepada Abdullah, tidak sanggup berkongsi suami dengan perempuan lain, tidak mahu dikhianati oleh madunya sendiri, akhirnya Mas mencarikan sendiri calon isteri untuk suaminya. 'Mangsanya' adalah Aishah yang lemah lembut, gadis yang baik yang juga bekerja dengannya. Aishah dan keluarga telah lama terhutang budi dengan Mas, demi membalas budi, Aishah rela bernikah dengan Abdullah. Namun, dengan beberapa syarat yang telah ditetapkan oleh Mas.

Rahsia hanya mereka bertiga (Abdullah, Mas, Aishah) yang tahu. Aishah sekadar menjadi ibu tumpang, mengandungkan anak untuk Mas dan Abdullah. Sepanjang dia berumahtangga, Abdullah tidak pernah menyentuhnya dan tidak juga pernah melayaninya sebagai isteri. Namun Aishah tetap sabar kerana berpegang pada janji dan Abdullah pula terlalu menyanyangi Mas dan tidak membuka ruang di hatinya untuk wanita lain, biarpun wanita itu adalah isterinya yang sah.

Setelah 9 bulan mengandung. Akhirnya Aishah selamat melahirkan anak lelaki. Sikap Mas berubah kian ketara. Dia lansung tidak memberi peluang kepada Aishah untuk menyentuh anak lelaki itu. Menumpukan sepenuh masa dan perhatian kepada anak lelaki tersebut malah, membawa anak lelaki itu ke tempat kerja semata-mata kerana ingin sentiasa bersama dengannya. Dia juga mula mengabaikan Abdullah. Dek kerana hatinya yang jahat, dia lansung tidak merelakan Aishah menyentuh anaknya itu. Biarpun sekadar menjadi ibu tumpang, namun, bayi itu dikandung olehnya selama 9 bulan. Hati ibu mana yang tidak merintih sedih.

Kerana rasa terabai oleh Mas dan simpati dengan Aishah. Juga kerana sikap Aishah yang sabar dan sentiasa melayan makan minumnya dengan baik, akhirnya Abdullah mula jatuh hati kepada Aishah. Cinta mula berputik di saat Mas leka dengan anaknya, Abdullah dan Aishah memupuk cinta. Kesudahannya, Aishah disahkan mengandung.

Apabila mendapat tahu Aishah mengandung. Mas berang bukan kepalang. Dia tidak dapat menerima kenyataan bahawa Aishah telah mengkhianatinya. Dia tidak dapat menerima kenyataan bahawa suami yang dicintainya itu telah meniduri Aishah, madunya sendiri. Kerana hilang pertimbangan akal, Mas membelasah dan menendang Aishah yang sedang berbadan dua. Hingga dia tumpah darah. Kebetulan ibu mertua mereka datang saat Mas sedang menggila, dia membawa Aishah ke hospital. Meninggalkan Mas yang sedang hilang akal. Kerana hilang kewarasan juga, Mas mengancam untuk membunuh anak lelaki mereka namun sempat diselamatkan oleh Abdullah dan pihak polis. Kesudahan cerita, Mas ditangkap oleh polis.

Tamat.

Baik. Apa pengajaran yang boleh kita ambil dari cerita ini ya? Mana yang buruk kita tolak tepi, yang baik kita ambil untuk sama-sama jadikan pedoman hidup. InsyaAllah. Antara iktibar yang dapat saya cungkil daripada kisah tersebut adalah seperti berikut;

1- Berkat kesabaran kita, insyaAllah, Allah akan gantikan dengan yang lebih baik. 
2- Jangan terlalu angkuh dalam merancang kononnya kita akan dapat setiap apa yang kita mahu kerana sesungguhnya perancangan Allah mengatasi segalanya. 
3- Buat jahat akan dibalas jahat. Hati yang dipenuhi dengan perasaan negatif akan memudaratkan diri sendiri lebih banyak daripad a memudaratkan orang lain. 
4- Cinta yang teramat tanpa dibatasi syariat Islam hanya akan membinasakan diri sendiri.
5- Jangan jadi suami yang dayus, isteri yang derhaka. Suami sebagai ketua keluarga perlu tahu hak dan kuasa yang ada di tangan. Kerana kapal tanpa nakhoda akan karam juga.
6- Berpada-pada dalam membenci. Berpada-pada dalam menyinta. Jangan biarkan cinta mengaburi segalanya.Jangan biarkan benci memakan diri.
7- Dan lain-lain, insyaAllah.

Demikian dulu untuk kali ini. Mohon permisi ya... Sekali lagi, ambil yang baik, buang yang buruk jauh-jauh, yuk!

Wassalam. Selamat berbuka puasa =)

Thursday, July 26, 2012

Tuhan, Satukanlah Kami Di Syurga

Tuhan.

Telah banyak Kau berbuat baik padaku.
Aku hamba-Mu yang hina.
Segala keperluanku Engkau penuhi.
Biarpun tanpa lafaz di bibir.
Biarpun cuma terbuku di dalam dada.
Biarpun tanpa pengetahuanku.
Tapi Engkau Maha Tahu.

Terlalu banyak nikmat yang Kau anugerahi.
Tanpa sedikit pun kekurangan.
Akulah insan yang paling bahagia.
Tatkala aku dekat dengan-Mu.
Berbicara hanya dengan-Mu.
Biarpun ku tahu Kau tahu segalanya.

Namun aku..
Tak pernah jemu merintih di hadapan-Mu.
Terlalu banyak ingin ku luahkan.
Terlalu banyak ingin ku pinta.
Bukan kerana aku tidak bersyukur.
Bukan kerana aku tidak redha.
Tapi kerana aku hamba-Mu.
Dan Kaulah Tuhanku.
Tempat bergantung semua pengharapan.
Hanya kepadaMu jualah aku berserah diri.

Tuhan..
Telah banyak nikmat yang Kau berikan padaku.
Tiada lagi alasan untukku tidak bersyukur pada-Mu.
Telah banyak doaku yang Kau makbulkan.
Tiada lagi alasan untukku menjauh dari-Mu.

Tapi Tuhan..
Aku akan terus merintih dan meminta.
Selagi hayatku ada.
Kerana masih ada yang aku perlukan.
Yang paling utama atas segalanya.
Yakni syurga-Mu.

Izinkan aku, Tuhan.
Menjadi penghuni syurga-Mu..

Izinkan aku, Tuhan.
Bertemu dengan kekasih-Mu.
Muhammad s.a.w.

Izinkan aku, Tuhan.
Bersama keluargaku di syurga-Mu.
Juga bersama mereka yang mencintaiku.
Juga bersama mereka yang aku cintai.
Satukanlah kami di syurga-Mu.

Permudahkanlah jalan bagi kami.
Menuju syurga-Mu.

Oh Tuhan.

Wednesday, July 25, 2012

Home Made Popiah =)

Bismillahrirrohmanirrohim..

Assalamualaikum wbt.. Apa khabar iman kita hari ini? Moga sihat sejahtera hendaknya, ya.. Alhamdulillah, hidup lagi kita hingga ke saat ini. Di bulan penuh rahmat dan penuh keberkatan ini, syukur kerana Allah masih lagi pinjamkan jasad dan nyawa kita hingga kita sempat sampai ke bulan Ramadhan Kareem. Alhamdulillah.

Baik. Mungkin ada di kalangan kita, merancang untuk mengajak teman-teman, jiran tetangga atau saudara mara berbuka puasa di rumah. Baguslah, besar ganjarannya menyediakan makanan untuk orang yang berbuka puasa. Dan mungkin juga kalian terfikir-fikir, apa juadah yang ingin dihidangkan kepada para tetamu. Yang mudah, cepat, murah dan banyak. =)

Tuesday, July 24, 2012

Bismika Nahya : Dengan Nama-Mu Aku Hidup


Dengan nama-Mu ya Allah, kami hidup dan kami mati. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Yang menghidupkan dan mematikan. Yang menguasai hari pembalasan. Dari-Nya kita datang, hanya kepada-Nya jualah kita akan kembali.. Bila tiba masanya kelak.

Thursday, July 19, 2012

Selamat Datang Ramadhan yang Dirindui


"Ya Allah, aku memohon cinta dari-Mu"
 
" Ya Allah, limpahkanlah diriku  dengan cinta-Mu, cinta
 orang-orang yang mencintai-Mu, dan cinta kepada perbuatan yang mendekatkan aku kepada cinta-Mu."

Semoga Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan-Ramadhan yang sebelumnya. Semoga kita berjaya memanfaatkan bulan tarbiyah ini sebaiknya agar dapat memperbaiki diri dan iman kita. InsyaAllah. Marilah kita memohon ampunan dari Allah swt dan semoga Allah menyucikan kita dari segala dosa. InsyaAllah, mudah-mudahan, apabila Syawal tiba, kita ibarat bayi yang dilahirkan..

Amin ya rabbal alamin..

Wednesday, July 11, 2012

Caramel aka Kek Gula Hangus

Assalamualaikum wbt...

InsyaAllah, jika Alllah izinkan, tak lama lagi kita akan menjalani ibadah puasa. Jika berminat untuk masak-masak, boleh cuba pelbagai resipi untuk dijadikan sebagai juada berbuka puasa, kan? Kali ini, suka saya berkongsi resipi ringkas - cara-cara membuat kek gula hangus atau ada juga orang memanggilnya 'caramel'. Mana-mana pun bolehlah.. Yang penting, cara memasak adalah mudah, ringkas, cepat dan apabila dimakan, rasanya sedap. =)

Elok Budi Bahasa Semua Orang Suka

Bismillahirrohmanirrohimm..

Source : FB

Assalamualaikum wbt.. Semoga semuanya baik-baik belaka, rohani dan jasmani.. Amin.. Kurang dua minggu lagi, insyaAllah kita akan menyambut ketibaan Ramadhan, bulan penuh kerahmatan dan juga bulan keampunan. Moga dipanjangkan usia agar dapat bertemu dengannya. InsyaAllah..

Kali ini, kita santai-santai ya... Suka saya kongsikan pengalaman saya selama saya bekerja di bawah seorang Bos yang sangat saya kagumi. Walaupun dia belum lagi (moga Allah memberinya hidayah) memeluk agama Islam, tapi, segala puji bagi Allah, sikap dan pekertinya sangat saya sukai.

Thursday, July 5, 2012

Buruk dan Perit itu Mungkin Baik untuk Kita

Allah berfirman dalam Surah Al-Inshirah;


"Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,"

 
"(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan."

Tuesday, July 3, 2012

Raikan Setiap Hari yang Hadir

Bismillahirrohmanirrohim..

Assalamualaikum wbt.. Semoga kita sentiasa di bawah naungan kasih dan limpah rahmat Ilahi. Amin. Pertama sekali, saya menyusun sepuluh jari, mohon ampun maaf kerana kebelakangan ini teratak buruk ini benar-benar terabai. Lama benar saya tidak menconteng apa-apa di ruangan ini. Faktor utama adalah kerana masalah internet yang menjadi penghalang. Dan selebihnya, puncanya adalah kelemahan dan kekurangan saya sendiri yang tidak dapat disangkal lagi.

Hari demi hari terus berlalu. Sekarang kita sudah melalui hampir daripada separuh bulan Syaaban. Lagi dua hari adalah Nisfu Syaaban. InsyaAllah, jika diizinkan Allah, jika panjang umur kita, kurang tiga minggu daripada sekarang kita akan menyambut ketibaan Ramadhan Al-Mubarak. Ramadhan yang dirindui, Ramadhan yang dinanti-nantikan oleh kita semua. 

Saturday, June 23, 2012

Apalah Sangat Ujian Kita Ini...

Bismillahirrohnanirrohim..

Khabar apa sahabat blogger yang dirindui? Maaflah.. lama benar saya tidak meninggalkan apa-apa jejak di ruangan ini. Bukan sengaja culas, cuma keadaan diri yang 'uzur' tidak mengizinkan.

Baik. Jangan kita biarkan hitam merosakkan kesucian warna putih. Jangan kita tangisi kepergian siang dan mensia-siakan kedatangan malam. Setiap apa jua yang Allah ciptakan, positiflah, pasti ada hikmahnya yang tersendiri. Cuma tinggal terserah pada kita untuk bagaimana mengutip ibrah dari setiap kejadian. Terluka sudah. Menangis pun sudah. Cukuplah sampai di situ saja. Usah biarkan ia berpanjangan. Bangkit dan maralah ke hadapan. Moga Allah memberi kita ganjaran pahala atas setiap musibah yang kita kakui dengan sabar. Dan semoga Allah menggantikan musibah itu dengan sesuatu yang lebih baik.. InsyaAllah. Amin.

Sunday, June 10, 2012

Setiap Orang Adalah Watak Utama (Hero!)


Siapa pernah menonton anime Naruto? Saya pernah! Suatu ketika dahulu, saya benar-benar jatuh cinta dengan anime ini. Betul-betul punya cinta. Walaupun penangan 'gila Naruto' itu sudah berlalu bertahun-tahun lamanya, insyaAllah, sisi positif darinya masih lagi berbekas di hat ini. Izinkan saya berkongsi, ya? =)

Menonton bukan sekadar berhibur. Bukan sekadar menggunakan mata di kepala. Tapi juga bukalah mata di dalam hati. Ajak 'dia' menonton bersama. Jom!

Baik. Suka saya kongsikan beberapa pengajaran bermanfaat yang saya perolehi daripada anime tersebut. Jom kongsi jom! 

Tuesday, June 5, 2012

Syair Seorang Pendosa

Sebenarnya, aku ingin menangis. 
Tapi ku tak pasti tangisan itu untuk apa. 
Airmata ini untuk siapa. 
Lalu ku pujuk diri biar bertahan lebih teguh.
Biar berderai pecah seribu di dalam dada. 
Air mata ini akan ku halanginya jatuh.

Sebenarnya, aku sedang sengsara. 
Tapi ku tak pasti apakah layak aku menagih simpati dariNya. 
Layakkah aku memohon agar penderitaan ini segera berakhir. 
Sedangkan dosaku masih banyak belum tersuci. 
Saban hari memohon ampunan.
Dan saban hari juga aku menzalimi diriku sendiri. 
Apakah masih ada ruang untukku di syurgaMu? 

Tuhan.
Biarlah ku tanggung semua derita. 
Kerana aku memang layak untuk itu.
Yakinkan aku, Tuhan. 
Biarlah aku redha.
Membuka genggamanku.
Melepaskan segalanya pergi.
Semuanya.
Biarpun semua yang aku cintai. 
Demi untukMu. 
Tuhanku.
Yang Maha Berhak.


-Hasniza Ibrahim-

Wednesday, May 30, 2012

Jadilah Wanita yang Bahagia Biarpun Diuji


Bismillahirrohmanirrohim...

Alhamdulillah.. Rezeki dari Allah.. Sabtu lepas saya telah membuat keputusan untuk membeli 'hadiah' untuk diri saya sendiri.. Maka, saya telah selamat membeli sebuah smartphone-Samsung Galaxy Note. Alhamdulillah.

Jujurnya.. Saya bukanlah orang yang 'celik IT', apatah lagi 'gila teknologi'.. Guna sekadar yang perlu. Kiranya, keputusan untuk membeli Notes ini.. Sebenarnya saya sendiri pun macam tak percaya.. Apapun, keputusan telah dibuat dan saya harus mara ke hadapan. InsyaAllah saya akan optimumkan penggunaannya sehingga ke tahap yang maksima. Manfaatkannya ke arah kebaikan, bukan sahaja untuk diri saya sendiri.. Tapi juga untuk ummah, insyaallah.. Doakan, ya?

Pisau boleh membunuh, tapi sekiranya digunakan dengan baik, ia juga boleh menyelamatkan nyawa.

Baik. Memandangkan saya masih lagi dalam fasa belajar, sedang cuba-cuba.. Entri kali ini mungkin sekadar mukaddimah sahaja, serba ringkas saja ya.. Sekadar perkongsian ringkas.. Apa yang dapat saya petik daripada video ceramah Dr. Asri. Katanya..

"Kita berdoa meminta daripada Allah isteri yang cantik. Kemudiannya kita bernikah tapi isteri kita tidak secantik yang kita idamkan. Kita kata Allah tak makbulkan doa kita. Walhal Allah Maha Mengetahui.. Dia tahu bahawa yang cantik itu tidak baik untuk kita. Dia tahu kita perlukan kebahagiaan, kasih sayang. Dia beri apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita mahu.."

Saturday, May 26, 2012

Selazat Air Zam-Zam

Hari itu merupakan hari kedua kami di bumi Madinah. Petang itu merupakan kali kedua kami bersolat Zohor di Masjid Nabawi. Selawat dan salam buat rasul junjungan, Muhammad saw, para sahabat dan seluruh keluarga.

Usai solat fardu Zohor, kami berpusu-pusu keluar daripada masjid menuju ke hotel penginapan kami, Mubarak Silver Hotel. Jaraknya tidak jauh, dekat saja. Terasa lebih dekat kerana sepanjang perjalanan, kiri dan kanan, juga di atas jalan - ada deretan kedai juga tak ketinggalan penjaja-penjaja di atas jalan. 

Ada pelbagai barang di jual di situ, antaranya, kedai pakaian, jubah, tudung, kedai barang kemas, kedai kurma, kedai makan, kedai buku, kedai kasut, kedai cenderahati dan macam-macam lagi. Di atas jalan juga, penjaja-penjaja membentangkan sehelai kain, melambakkan barang jualan mereka seperti stokin, tudung, jubah, sejadah, beg dan sebagainya. Ada juga penjaja yang menggunakan kereta sorong, menjual naskah Quran, buah-buahan, tasbih serta banyak lagi.



Cendawan Goreng Ayam

Assalamualaikum wbt...

InsyaAllah, kali ini kita santai-santai sikit, ya. Sambil-sambil menonton Astro Oasis - Jemputan Umrah, saya cuba kongsikan di sini, satu lagi resipi. Resepi orang bujang, simple saja. Sesiapa pun boleh mencubanya! Jom! Saya tak tahu apa nama resipi kali ini sebab saya yang pandai-pandai sendiri, kita namakan Cendawan Goreng Ayam je la ya?

Friday, May 25, 2012

Belajar Daripada Mereka

Bismillahirrohmanirrohim..

Assalamualaikum wbt.... Semoga semuanya sihat walafiat, jasad dan iman. Ya? Jam sudah menunjukkan pukul 11.07 malam, saya baru berkesempatan untuk mula menulis. InsyaAllah, moga kali ini sempat menyiapkan entri ini. Hehe, pernah ada pengalaman banyak kali terlelap ketika menulis entri blog. Ada yang sempat save, alhamdulillah. Ada yang lupa dan tak sempat nak save, Innalillah la jawabnya.. =)

Friday, May 11, 2012

Tukar-Tukar Kasut



Kita selalu dengar orang kata, "Kamu akan mengerti jika kamu berada di dalam kasut mereka..". Persoalannya, betul ke kita akan mengerti apabila kita berada di dalam kasut mereka? Mungkin sekali atau dua kali, 'telahan' kita tepat.. Tapi, apakah selamanya akan tepat? Atau mungkin kita tersilap masuk di dalam kasutnya yang salah?

Ya lah, mana ada manusia memakai kasut yang sama, cuma satu kasut, seumur hidup mereka. Pastinya ada masanya bertukar-tukar, mengikut kesesuaian dengan keadaan, menepati citarasa, gaya, mood dan lain-lain. 

Betul tak? Hari ini kita sangka kita berada di dalam kasut mereka, tapi rupa-rupanya, mereka sudah menukar kasut yang lain. Duh..

Wednesday, May 9, 2012

Mahu Kurus? Tiada yang Mustahil

Bismillahirrohmanirrohim...

Assalamualaikum wbt, apa khabar semuanya? Moga sihat-sihat belaka la ya.. InsyaAllah..... Dua entri sebelum ini istimewa sempena umrah dan ziarah ke Kota Suci Mekah, Alhamdulillah. Malam ni, saya terasa nak menconteng santai-santai.. Izinkan saya, ya? 

Kali ini, topik yang ingin saya pilih - berdasarkan pengalaman saya sendiri - bagaimana cara mahu kurus?

Monday, May 7, 2012

Cintaku Melangit Di Kota Suci Mekah

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Semoga kita semua sentiasa di bawah naungan kasih, limpah rahmat Ilahi.

Lucu pula rasanya, lama saya menatap skrin berkira-kira untuk berkongsi pengalaman sepanjang di Kota Suci Mekah, tapi jari saya ini pula kaku, otak terasa beku bagai tiada idea untuk menulis. Allahu Allah. Saya mencuba, ya? InsyaAllah.


Saturday, May 5, 2012

Mimpi Terindah di Kota Madinah

Alhamdulillah, segala puji dan syukur kepada Ilahi kerana atas izin dan limpah rahmat-Nya, saya dan ibunda tercinta dapat menjejakkan kaki ke Kota Suci Mekah dan Madinah. Alhamdulillah. Bagai suatu mimpi, mimpi yang begitu indah. Tidak terungkap dengan tinta mahupun kata-kata.

Manakan tidak, sebelum ini saya sendiri tidak pernah bercita-cita ingin ke Mekah dalam masa terdekat begini. Alasannya, duit selalu tidak mencukupi. Duit gaji sering saja habis bila tiba hujung bulan, tiada wang simpanan pula tu... Macam mana nak ke Mekah? Saya tidak mampu! Itulah yang bermain di fikiran saya waktu itu.

Namun, perancangan Allah di luar pengetahuan kita.