+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, April 24, 2009

Kalau Bahu Tak Mampu Memikul.

Bismillahirrahmanirrahim..

Sebagai manusia normal, setiap orang pasti ada batasan masing-masing mengikut kemampuan yang berbeza. Tiada siapa yang sempurna yang dapat melakukan segalanya, kecuali Allah yang Maha Esa.

"Allah tiada Tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus makhluk Nya, tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat disisi Allah tanpa izin Nya?Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikendaki Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar." [Al-Baqarah: 225]

Tahu Kemampuan Diri.


Sebelum memohon atau menerima apa jua amanah, harus fikirkan kemampuan diri terlebih dahulu, kaji baik atau buruk, nilaikan dan muhasabah diri, kenapa kita ingin memegang amanah itu? Ingat..amanah adalah amanah dan Allah juga menilai apa yang kita lakukan. Jangan pula setelah diberikan tanggungjawab barulah mengeluh, merungut atau memberi alasan. Ada sahaja aktiviti lain. Tiada masa untuk menjalankan tugas.

Sesiapa sahaja boleh terima jika alasan yang diberikan konkrit. Make senses. Semua orang juga mempunyai komitmen lain yang tersendiri. Siapa ada exam, sibuklah time exam, siapa yang ada final year project, sibuklah dia dengan final year project, dan siapa yang kerja, sibuklah dengan kerjanya dan lain-lain. Understood..

Tapi, jika sepanjang masa sibuk, tiada masa untuk amanah lain yang ingin dipegang, jadi, untuk apa memohon? At the early stage, u should know and must know your ability. Kan? Dont make others dissapointed anda frustrated with your attittude..Jika sudah diberi amanah, harus belajar dan buktikan yang kita benar-benar mampu dan berkebolehan memikul tugas tersebut..setidak-tidaknya mencuba...^_^

Mereka memberi amanah ini kepada kita kerana mereka percaya dan berharap kita mampu melakukan yang terbaik. Oleh itu, janganlah kita mengecewakan harapan mereka. Saya sedih dengan sikap segelintir sahabat yang 'tak makan saman' even sudah ditegur dan diingatkan beberapa kali.

Tiada paksaan dalam Islam but once u r in, u must follow all the rules. Begitu juga dengan amanah ini, tiada siapa yang memaksa kita memegang amanah ini tapi bila kita menerima amanah ini, kita haruslah melaksankanya dengan baik. Mandatori. (Ini kes yang memohon secara sukarela..sesiapa yang terpaksa memikul amanah mungkin lain cerita..eheh)

Jangan memaksa diri melakukan sesuatu yang kita tidak mampu. Getah yang elastik juga akan hilang sifat keelastikannya bila ditarik terlalu kuat, begitu juga manusia! Jadi, kesimpulannya, ukur baju dibadan sendiri, kalau kail panjang sejengkal, lautan luas usah diduga. Bersatu teguh, bercerai kita hancur.

Wassalam.


p/s: Maaf conclusion ala2 Karam Singh Walia, kejar masa..semoga bermanfaat ^_^

No comments: