+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, August 2, 2018

Tangan yang Memberi Lebih Baik


I started to think on how to contribute to ummah or to society approximately since 10 years ago. Why? First, I realized that in my life, I did lot of bad things and very few good things. I realized that sooner or later I will die, and there in akhirat, in the judgement day, everything will be asked, will be hisab. There will be only either two; heaven or hell, jannah or jahannam, syurga atau neraka..

And surely, nobody wants to go to hell. Semua orang nak masuk syurga but yet, cukup ke amalan untuk selamatkan diri? Masuk neraka senang, masuk syurga susah (dengan kehendak dan kekuasaan Allah swt). I always think, apa dah cukup ke amalan aku nak bawa masuk syurga??? Macam mana cara nak dapat ganjaran pahala? Biar cepat berganda? Biar selamat dari neraka?

Back to 10 years ago, with that kind of 'akhirat minded', i was thinking that, salah satu cara nak cepat dapat pahala berganda adalah dengan cara berbuat baik kepada orang lain, memberi kepada orang lain, tolong orang, senangkan orang, bahagiakan orang etc etc.

Still thinking the same, I resigned from my job and further my study. With hope that I can contribute more to others...

Alhamdulillah, sekarang ni almost setiap hari I can say that, ada saja orang yang minta tolong dan boleh dibantu. Allah jawab doa-doa saya. Alhamdulillah. Kalau nak tolong dari segi kewangan, saya tidaklah kaya - sekarang jobless dan tak ada biasiswa - so maaflah ya - tapi kalau pertolongan dengan cara lain insyaAllah saya cuba setakat saya mampu.

Hidup kita tak tahu kan, selama mana.. Mungkin esok atau lusa atau tulat, kita mati. Siapa tahu? Memanglah niat asal saya, nak sambung belajar sampai phD supaya bila dapat phD dapat menyumbang pada ummah.

Tapi siapa tahu melainkan Allah swt, umur saya setakat mana? Mungkin juga, tak sempat selesai phD saya mati dulu.. Mungkin juga.. perjalanan saya mendapatkan phD ni - adalah peluang yang Allah beri - untuk saya berbakti kepada orang lain.. Hanya Allah tahu, kan?

Jadinya, insyaAllah, saya cuba sebaik saya, manfaatkan peluang yang Allah bagi ni sebaik yang mungkin.

Quote ini saya dengar di radio ikim beberapa minggu lepas, kurang lebih begini bunyinya....

"Kehidupan di dunia ini jauh lebih penting berbanding daripada kehidupan di akhirat. Kerana apa sahaja yang kita lakukan di dunia ini, penentu keadaan kita di akhirat nanti. Di dunia ini, kita masih boleh memilih - tapi di akhirat sana nanti, kita dah tak boleh buat apa dahhh.. kat sana cuma tempat terima balasan atau ganjaran, menyesal pun dah terlambat"

Wallahualam.
______

Notakaki : Ashraf pernah cakap few times, MakNgah selalu post macam ceramah kat FB, panjang-panjang pulak, lepas tu tak ada orang Likes pun.

Lol. Anak sedara saya yang sorang ni memang jujur but I really likes him. Ya Ashraf, MakNgah tahu tak ada sesape pun yang baca status FB MakNgah, macamana orang nak Likes. But peduli apa kan? I live for myself, to Allah. I never think to impress other people. Asalkan saya bahagia

Shared from my FB.

4 comments:

Ash said...

Saya sangat terharu dengan apa yang cik tulis ni,membuat saya lebih terbuka dan peka keadaan zmn skrg yg semakin ramai manusia mementing dunia yang sementara dari akhirat yg kekal abadi ��

Angel Inside said...

Saya rindu betul dengan akak asniza. Maaflah, mungkin akak tak kenal sy. saya dulunsalah seorang ahli forum iluvislam. Kenapa entah, tetibe rindu sangat iluvislam kebelakangan ni, jadi saya search balik takut ada forum yg mcm dulu. Tapi memang dah takde, btw terjumpa plak blog ni dulu yg sy ingat adalah hasil dsri sy scroll iluvislam dulu. Sy jadi kenal akak asniza, nisa 88, hafizadam andd ramai lagi yg sy pernah jumpa dlm web tu. Rindunyaa.

AsNiza said...

Walau dah hampir 10 thn berlalu, kenangan waktu diiluvislam mmg tk boleh dilupakan.. Akk skrg selalu jumpa Nisa88, asbab kenal kt iluvislam.. A nyway.. Terima kasih sudi singgah blog akk.. Dh lama jg akk tk blogging.. Walau di mana jua angel berada, semoga sentiasa dalam rahmat Ilahi..

AsNiza said...

Sayang kan.. Sedangkan dunia hanya sementara, akhirat jua yg kekal abadi.. Semoga kita semua terpelihara drp tipu daya dunia..