+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, December 14, 2010

Berpada-pada Dalam Membenci

Benci dan dendam mungkin ada dalam setiap diri kita. Cuma bezanya, sejauh mana dan sebanyak mana kita membenci dan mendendami. Bagaimana kita menguruskan benci dan dendam, dan bagaimana pula ia mempengaruhi kehidupan kita, bukan saja ketika hidup di dunia, bahkan di akhirat kelak. Ini yang harus kita renung-renungkan.

Saya pernah terbaca, pesan seorang bijak pandai, ingat dua perkara dan lupa dua perkara.

Ingat kebaikan orang kepada kita dan ingat kejahatan kita kepada orang.
Lupa kebaikan kita kepada orang dan lupa kejahatan orang kepada kita.

Mudahnya pada saya, pesanan tersebut mampu menjadi kunci agar kita mudah memaafkan orang lain, tidak membenci dan apatah lagi mendendami andai kita mampu mengaplikasikannya ke dalam kehidupan seharian kita.

Hate the sin, not the sinner.

Kata-kata tersebut juga, jika direnungkan, boleh membuatkan kita terhindar dari sifat-sifat negatif. Benci dan dendam.

Dan dalam membenci, biarlah benci yang berlandaskan syariat Islam. Benci apa yang dibenci oleh agama, oleh rasul dan Tuhan. Benci kepada maksiat. Benci kepada kemungkaran. Benci kepada sifat-sifat buruk dan keji.

Katakan, Ali (bukan nama sebenar) melakukan maksiat, meminum arak, menipu dan mengkhianati. Maka bencilah sifat buruk yang ada pada Ali itu. Atau Siti memutuskan silaturrahim maka bencilah perbuatannya itu. Namun dalam diri Ali dan Siti, bukanlah semuanya buruk, mungkin dalam dirinya juga ada sifat-sifat baik yang lain, maka, jangan pula kerana sikapnya yang buruk, kita membencinya secara pukal sekaligus menolak kebaikan dalam dirinya.

Dan mungkin juga dia banyak melakukan kejahatan, tapi bila mana dia mengingsafi diri dan bertaubat, maka, janganlah lagi terus membencinya, maafkanlah dan terimalah dia dengan seadanya. Yang kita benci adalah sifat buruknya, maka bilamana sifat buruknya itu telah tiada, maka kenapa harus simpan perasaan benci itu?? Kita benci pada siapa?? Pada makhluk ciptaan Allah! Apakah kita layak?? Siapa kita?? Bukankah kita juga cuma seorang hamba?? Astagfirullah...

Nabi bersabda;

“Sesiapa yang ada padanya empat sifat dia benar-benar munafik, sesiapa yang ada satu daripadanya bererti dia ada satu sifat munafik. Sehingga dia meninggalkannya iaitu apabila bercakap dia dusta, apabila dipercayai dia khianat, apabila berjanji dia menyalahi dan apabila bertengkar dia melampaui batas.” (Hadis riwayat Bukhari)

Allah pula berfirman di dalam Surah Al-Baqarah ayat 190;

“Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai mereka yang melampaui batas.”

Sesungguhnya Islam melarang kita bersikap melampaui batas. Oleh itu, berpada-padalah dalam membenci. Jangan kerana benci kita itu, kelak ia memakan diri dan membinasakan diri kita sendiri. Jangan kerana benci itu, kita dibenci makhluk di bumi dan di langit. Jangan kerana benci itu, kita dibenci Allah. Naauzubillahiminzalik.

Mohon ampunkan dosa-dosaku, Ya Tuhan..

No comments: