+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, April 1, 2009

Mengumpat Sekilo~!! Corat Coret Moderator

Sekejap saja. Sekarang sudah masuk bulan April. Pejam celik, kita kian tua rupanya. Sedar atau tidak. Terima atau tidak. Tapi itulah kenyataan.

Beberapa minggu yang lepas, sedang leka menilik kalendar "Baby of the month" Krew iLuvislam. Terklik tarikh 1 Julai.. saya seorang saja. Dan terpapar usia di situ. Aduh. Besar bezanya dengan sahabat krew yang lain. Muhasabah diri seketika. Sedetik dua detik saya terfikir.."Tempatku bukan di sini."

Kali Kedua.

Ini kali kedua saya terfikir untuk letak jawatan sebagai moderator di iluvislam. Belajar dari pengalaman pertama, Moderator oh Moderator, kali ini saya menyatakan hasrat secara berkias. "Memohon cuti sehingga infiniti". Pun begitu, ada jugak yang perasan, Alhamdulillah, semuanya prihatin, care each other. Masih juga mendapat tentangan.

Akhirnya, perletakan jawatan ditolak oleh Presiden iluvislam. Dan sebagai menolak, beliau menawarkan satu jawatan. Katanya, memandangkan akak busy, saya nak promote akak ke satu tugas yang lebih mudah. Akak nanti tak perlu buat kerja teknikal, cuma memantau moderator, memberi semangat dan inspirasi kepada mereka serta membuat sedikit kerja pengurusan. Terkesima. Pulak dah. Bijak sungguh beliau...

Memang semua yang disuruh tu saya suka melakukannya dan sedang sentiasa melakukannya. Kebelakangan ini juga saya lebih banyak bergerak 'di belakang tabir", bersoal jawab dengan moderator baru dalam usaha membantu mereka menyesuaikan diri dengan tugasan. Tapi untuk memegang amanah saya tak yakin akan kebolehan sendiri. Lantas, saya meminta sedikit masa. Dan big boss menjawab.."Please take your time, together we make history for ummah!"

Kagum.

Sungguh, saya benar-benar kagum dengan anak muda ini. Ketika sebaya mereka, saya dulu berpoya-poya, hidup tanpa matlamat dan haluan. Cuma fikirkan diri sendiri. Tiada sedikit pun niat bantu membantu sesama ummah. Sungguh, saya rasa bertuah kerana berkesempatan mengenali iluvislam.com. Better late than never, aite? hehe..

Semoga impian dan cita-cita mereka berjaya. InsyaAllah, selagi termampu, saya akan terus menyokong iluvislam.com. By time goes on, iluvislam kian berkembang, dengan pertambahan krew, pertambahan subdomain dan macam-macam agenda, saya optimis iluvislam mampu pergi lebih jauh, dengan izin Tuhan.

Polis Forum.

Dan syukur yang tidak terhingga kerana diberi peluang bekerja bersama adik-adik yang comel.
Krew yang paling sengal, maybe, haha! Masing-masing dengan karektor masing-masing. Best~!! Meriah dan mesra, Alhamdulillah, indahnya ukhuwah yang terjalin. Di forum, kami di chop, garang, tapi hakikatnya, hanya kami yang tahu..sabar neh~ Seronok usik mengusik, tegur menegur antara satu sama lain. Bantu membantu bila diperlukan. Senang bekerjasama dengan semuanya. Semoga ikatan yang terjalin ini sentiasa utuh dan kembang mewangi, ^__^

Kerana mereka, jujur saya katakan, hidup saya kian bererti. Jika dulu YM tiada siapa nak tegur, sekarang ni Alhamdulillah, ramai yang selalu 'tersenyum'. Jika dulu henfon saya memang malas nak layan, alhamdulillah kini jarang sunyi. Sebelum tidur dan bangkit tidur, ada saja SMS pengubat hati dari adik-adik tersayang, Alhamdulillah, indahnya ukhuwah yang terjalin kerana Allah. Sungguh, akak sayang semuanya..=)

Pengunjung Tersayang.

Jangan tak tau, ada user yang letak rangking, mod paling garang dimenangi oleh AsNiza. Haha..tergelak juga masa dapat tahu, eheh..tapi tak salahkan mereka, sebabnya saya ngaku, semasa menjalankan tugas di forum, saya memang selalu tegas, asyik lock thread je kerja..Cuma sekarang syukur amat kerana moderator kian bertambah, tugasan boleh di bahagi-bahagi so bebanan terasa ringan, kepada sesape yang saya pernah lock thread tu, saya minta maaf yer. Kepada sesape yang saya pernah tegur, pun jutaan maaf dari saya, saya sekadar menjalankan tugas, demi kebaikan semua adanya..sebab saya sayang semuanya..sayang kalian dan juga iluvislam..^__~

Pun begitu, ada juga user yang gelarkan saya ibu iluvislam, sungguh tergelak guling-guling ketika membaca. Pun menjadi bahan usikan dek rakan-rakan seperjuangan. Lawak juga lah dan ada juga perasaan perasan tuh. haha~!! Apa yang diklasifikasikan sebagai ibu pun saya tak tahu, tapi saya menerimanya sebagai pujian pembakar semangat. Dan semoga saya terus dapat memperbaiki diri dan dapat menyumbang sedikit sebanyak ilmu dan perkongsian dengan adik-adik iluvislam.

Penutup.

Saya sayang iluvislam. Semoga lebih ramai ummat Islam juga seperti saya. Semoga iluvislam terus maju jaya. Dengan izin Allah. Ameen.

'iluvislam'

8 comments:

AS said...

adakah umur menjadi penghalang untuk kita berdakwah?
kami yang 'muda2' ni minta tunjuk ajar dari yang senior2...


ops...jgn jeles ngan perkataan muda2 tu...hehehe

Unknown said...

kak as,sy pun sgt bersyukur bila ketemu web iluvislam,yg diberitahu oleh seorang rakan chat...
bnyk rupanya yg sy tdak tahu dan sy bnyk belajar melalui web tersebut...
alhamdulillah,now im trying to be a better person :)

yup,kami yg 'muda2' mntk tunjuk ajar dr yg senior2,hahaha ;p

HafizAdam said...

makngah~
isk3

nak message gak. makngah send tetiap pagi ke henset sy bleh?

haha

AsNiza said...

AS? ooppsss..tkde jeles2 pn, ceria je ni, haha..insyaAllah, 'berdakwah' akan tetap diteruskan setakat termampu..tp cara tu nnt mungkin berbeza ikut tahap pertambahan usia la kan.eheheh..

Yup, iluvislam mmg byk manfaat, seriusly kenal terus jatuh cinta, sama la kite..harap1 lebih ramai lg yg ikut jejak kite, kan kan..^__~

Woooo..YM belum cukup mengganggu keharmonian lagi ke? haha~!!takpe, nanti akan di double triple kn lagi..sabar neh~

UkhwAh said...

sob3..terharu biru kelabu!!sayang forum..sayang iluvislam.com!!semangat kak!!semoga terus tabah memikul amanah yang berat sebagai ketua mod umum, ibu ili dan tokei warung mak ngah!!kui3!!

saya taknak sayang mak ngah lagi!kasihku telah berubah~~lalala~~

AsNiza said...

hahaha..tokey yg tak kaya..pengungjung dh ramai, tp duit tk juga masuk poket, apakah? lalalaa~

nak juga beralih arah tu..huk3..sila la sila la..nak ke utara ke selatan? ekekek

Ahmad Saifuddin Amran said...

Siapakah user yang menggelar ibu iluvislam tersebut? Hahaha.

AsNiza said...

hahaha..tak tau, kalau jumpa dia kem salam kat dia yer..eheh