+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, July 2, 2009

Luahan Hati Sang Kuciwa

Bismillahirrahmanirrahim..

Entri kali ini tak lain tak bukan sekadar luahan hati saya yang terluka, dan kecewa, keke.. saja bikin gimik, bukan apa, teringat kata orang-orang tua, jangan banyak sangat gelak, nanti nangis.. nah~ kali ni kena pula kat saya, sehari dua ni rasa bahagia dan happy sangat-sangat, tup2, petang ni saya dapat khabar yang mendukacitakan hati dan sanubari saya..

Hmm.. memandangkan blog ini adalah blog peribadi saya, dan saya berhak meluahkan perasaan saya di sini, jadi, here i am.. izinkan saya kongsikan luahan hati yer., sekadar meluah rasa dan tak lebih dari itu.. Awal-awal saya mohon ampun andai apa yang bakal saya tulis nanti mengguris hati sesiapa.. Ampun maaf in advance yer..

Mungkin anda tertanya-tanya dan suspen nak tahu, kenapa saya kecewa? Kepada yang nak ambil tahu.. Silakan membaca luahan hati seorang manusia kerdil ini.. Sebelum tu, jom istighfar dan baca bismillah, jom2..^__^


Kronologi:

29 June 2009

Saya mendapat panggilan telefon daripada pihak pengurusan iLuvislam memaklumkan bahawa saya terpilih untuk menghadiri latihan ESQ pada tarikh 3 Julai-5Julai. Saya berbesar hati menerimanya dan beliau sempat meminta saya segera menghantar maklumat peribadi saya seperti alamat, no kad pengenalan. Saya kata ya, saya akan sms nanti. Sempat saya bertanya, berapa krew iLi yang akan terpilih, beliau maklumkan lima orang.
30 June 2009

Saya mendapat SMS dari pihak pengurusan iLuvislam, bertanya samaada saya benar-benar berminat menyertai latihan ataupun tidak. Tersedar dari khilaf, saya baru teringat yang saya terlupa dan masih belum menghantar apa-apa maklumat peribadi kepada beliau. Segera saya menghantar maklumat saya kepada beliau sekaligus menyatakan bahawa saya benar-benar ingin mengikutinya.. Saya seronok bukan kepalang, hehehe..

1 Julai 2009

Dalam perbualan telefon antara saya dengan pihak pengurusan iluvislam, saya sempat bertanya, siapa lagi yang akan pergi, kalau boleh saya mahu berteman, (seorang lagi krew muslimah). Beliau menjawab, 3 krew lelaki sudah mengesahkan muktamad akan ikut serta, ada satu lagi tempat kosong untuk krew muslimah, kebanyakkanya menolak kerana ada urusan peribadi. Saya sekali lagi SMS pihak pengurusan iLuvislam minta pengesahan tempat untuk saya.

2 Julai 2009

Kira-kira jam 1 pm saya mendapat SMS dari pihak pengurusan, memohon maaf kerana malam tadi keadaan dirinya tidak sihat, lantas tertidur awal lansung lupa menghubungi pihak ESQ, namun dia nyatakan sekali lagi, insyaAllah tempat untuk saya memang sudah ada.

2 pm dapat SMS lagi dari beliau, katanya InsyaAllah tempat saya sepatutnya dah ada, tiada apa-apa masalah. Perasaan mula kembang berbunga-bunga..T_T

Dalam waktu itu, saya juga baru mendapat tahu, krew-krew yang pernah mengikuti ESQ juga akan turut serta pada esok hari, hati berbunga riang, gembira dapat bertemu sahabat-sahabat seperjuangan.

Kira-kira jam 5 pm.. saya sekali lagi mendapat SMS dari pihak pengurusan iLuvislam.. bad news for me.. kata beliau, pihak ESQ baru maklumkan, tempat full lain maksud, saya tak dapat menyertai latihan itu pada kali ini. Termanggu saya seketika.. Ada rasa kecewa, sedih, frust segala, lalu saya menyatakan kekecewaan saya. Dan beliau menjawab, “ ini adalah di luar kawalan kita”.. Lalu saya cuba bermuhasabah dan berbaik sangka, mungkin kali ini bukan rezeki saya.

Namun..

Sebagai manusia biasa yang punyai banyak kelemahan, saya rupanya tidak mampu memujuk hati ini. Akhirnya, setelah sekian lama bertahan, air mata saya tumpah juga. Mengalir laju. Sungguh, saya kecewa.. Sudah lama tidak menangis sebegini, sudah lama hati ini diajar dan dididik supaya kental tidak mudah mengalah, namun kali ini saya tewas..

Kenapa saya berhak kecewa?

Kerana saya terlalu berharap untuk menyertainya.. Ketika batch pertama menyertainya, saya tidak terpilih kerana alasannya saya bukan mahasiswa. Training kali itu hanya untuk mahasiswa jadi suka atau tidak saya terima saja.

Sejak dimaklumkan semua krew akan dihantar menyertai latihan, saya menanam niat untuk mengikutinya. Lalu saya memaksa diri menulis esei sebagai syarat permohonan untuk mengikutinya. Tidak cukup dengan itu, saya juga mahu semua ahli pasukan saya (mod umum) ikut serta. Lalu saya hubungi mod di Australia dan Indonesia supaya turut menulis esei walaupun akhirnya saya sedar, jarak menjadi penghalang, apatah lagi mod yang berada di Semenanjung Malaysia, saya hubungi mod di Kedah dan Shah Alam, agar segera menulis dan menghantar esei sebelum tarikh tutup tiba.

Saya tahu dari awal, pihak iLuvislam akan menghantar krew untuk latihan ESQ secara berperingkat. Saya faham. Dan saya tahu, jika kali ini tidak dapat menyertainya, hari-hari mendatang pasti ada, insyaAllah. Namun, bila di tawarkan menghadirinya pada tarikh 3 Julai – 5 Julai. Saya benar-benar bersemangat ingin mengikutinya pada tarikh itu kerana:

1- Saya baru meraikan ulang tahun kelahiran pada 1 Julai yang lepas, saya sedang gembira dan bahagia dengan segala ucapan, doa dan hadiah semua krew iLuvislam (happu mod). Semangat berkobar-kobar untuk terus menikmati keindahan bersama sahabat iLuvislam.

2- 4 Julai merupakan tarikh keramat, genap setahun saya bergelar moderator umum. Kononnya, saya mahu menerima latihan ini sebagai hadiah kepada diri sendiri dari pihak iLuvislam di atas sumbangan saya yang tidak seberapa selama setahun bertugas di iLuvislam.

3- Saya sedang menjalani kursus diploma terjermahan selama 6 bulan, kelas di adakan setiap minggu sehingga Januari 2010. Pengecualian kelas hanya pada minggu-minggu tertentu sahaja. Dan Sabtu ini, kebetulan pula saya tiada kelas.

4- Saya benar-benar ingin mengikuti dan merasai sendiri keistimewaan ESQ yang digembar gemburkan oleh semua alumni ESQ. ETC..

Saya juga berhak kecewa kerana keputusan dimaklumkan kepada saya sangat lambat, di mana saya sudah melakukan banyak persiapan untuk mengikutinya. Saya sudah memohon cuti dan di approve.

Sepatutnya Jumaat ini saya ada urusan lain tapi di tangguhkan semata-mata kerana ingin menyertai ESQ. Saya juga sudah memaklumkan teman sekerja, teman serumah, teman rapat dan keluarga dengan penuh semangat, bahawa saya sudah terpilih untuk menyertai ESQ.

Segala rancangan yang sepatutnya dilakukan sepanjang hujung minggu itu telah dibatalkan semata-mata untuk member ruang kepada ESQ..

Saya sudah menyemak peta bagaimana ingin ke tempat latihan, tidak cukup dengan itu saya sudah bertanya kepada beberapa orang, bagaimana cara hendak ke sana, jalan mana harus di lalui.

Baju untuk mengikuti latihan juga sudah siap di gosok dan di gantung, menandakan saya sudah benar-benar bersedia menghadapi hari esok.. menghadiri latihan ESQ.

Perasaan saya ketika mendapat tahu tidak terpilih kerana FULL di saat akhir umpama seorang atlit, yang berlari sejauh 7km, kemudian bila tinggal lagu 100 meter terakhir, tiba-tiba garisan penamat di bawa lari, pihak pengurusan memaklumkan bahawa pertandingan lumba lari sudah dibatalkan dengan tiba-tiba. Termanggu terlongo seketika. Tertanya-tanya, saya lari berpenat lelah sejauh 6 km 900 m untuk apa? Apa yang saya kejar? Penamatnya mana? Haa.. gitulah lebih kurang perasaan saya..^_^

Erm, positif, buang yang keruh. Benarlah, kalau Tuhan dah menetapkan, walau apa jua kita merancang, jika Dia mentakdirkan kita begini, maka begini juga yang jadi. Rezeki sekalipun, kalau dah tertulis bukan untuk kita, walau dah tinggal beberapa cm mahu disuap ke mulut, tup2 jatuh ke lantai.. Jadi, saya bersangka baik, kali ini, rezeki saya tidak tertulis untuk mengikutinya. Pasti ada hikmah yang tersembunyi yang masih belum saya Nampak pada saat ini, insyaAllah saya optimis, sooner or later, nikmatnya itu pasti dapat saya kecapi. InsyaAllah..

Kata pihak pengurusan iLuvislam, insyaAllah saya akan terpilih untuk menghadiri latihan ESQ pada sesi akan datang pada 31 Julai.. But me? Once broken considered sold~ Kekecewaan ini bukan sedikit dan hati ini, Ya ALLAH.. kali ini terlalu susah pula mahu dipujuk.Haih~

Pengajaran..

Setiap apa yang berlaku, semuanya adalah dengan keizinan Allah swt.. Kita merancang dan Dia juga merancang, namun harus diingatkan, hanya rancangan-Nya sahajalah yang pasti tetap akan terjadi.

Jangan terlalu berharap kepada orang lain. Berharap boleh, tapi jangan 100 peratus, simpan at least 1% untuk diri sendiri supaya nanti kalau kecewa takde lah sampai frust menonggeng. eheh.. Dan, gantunglah harapan hanya kepada Allah. Perancangan manusia pasti ada kelemahan dan manusia juga mampu melukakan tapi Allah tidak.. Hasbunallahuwani'mal wakil..

Okey, dah~ dah luahkan, sekarang lupakan! Tulis nama atas pasir~ Forgive and forget now, jom mulakan hidup baru penuh keceriaan, semangat! semangat! semangat! ceria selalu.. Setiap apa yang berlaku insyaAllah pasti ada hikmah yang tersembunyi.. Positif dan optimis selalu. Kepada yang terpilih, tahniah diucapkan, kepada yang akan terpilih, sabarlah yer, tunggu giliran.. insyaAllah, kalau Tuhan izinkan, konfem takkan lari gunung dikejar..

Wassalam

14 comments:

Wal said...

ade ayam di sebalik mihun yang ingin
Dia tunjukkan.

Thuaibah said...

Salam akak,

Hurm..mmg sedih xdpt apa yg kita sgt harapkan kan?..u deserve to feel that n "layan" kejap..

then.....

:-), insyaAllah, ada hikmahnya. Allah tau akak ikhlas mahu hadirinya n bersungguh-sungguh utk meningkatkan potensi diri dan ILI. So, dalam perancangan Allah may be latihan ESQ yg lain adalah lebih baik untuk akak ^_^. So, be happy, ada yg lebih baik iA.

UkhwAh said...

kak!
takmoh sedey!InsyaALlah pasti terselit sejuta rahmat di sebalik apa yang berlaku!husnuzon!

Mungkin training akak sama dgn atul kowt? (bermimpi d siang hari.lala~)

dah kesat air mata. nanti hilang seri nak pakai baju raya sedondon seirama..wakaka!

Semangat!ada rezeki insyaALlah peluang dtg lagi =)

HafizAdam said...

haha!
padan muke!
orang belom kawen nih rezeki kurang.
usaha lagi neh.

AsNiza said...

:: syawal, kalau ayam KFC best gak kot, hehehe

:: Thuaibah, thanx my dear sis.. insyaAllah, mudah-mudahan ada yang lebih baik sedang menanti..yup3, hanya Allah jua yang Maha Mengetahui.. ^_^

:: Atul, insyaAllah amin.. kite pakai baju sedondon naa.. kekeke.. sedih kejap je pun, adik2 yg comei2 (baca:tipu) dtg memujuk, haha

:: Isk3, sempat lagi tuh nk mengenakan orang.. usaha apa? utk g ESQ ke utk cpt2 kawen? hak3

wann said...

t kte pegi same ye kak..hehe

.^_^.

1jj4 1912 said...

heheh..tu maknanya org sabah kate "Muras"= jangan terlalu gelak2 suka..takut sebaliknya berlaku..

apapun kak..redha aje..pasnih akan ader rezeki yang lain. PerancanganNYA MAHA HEBAT2..Pasti DIA punya rahsianya sendiri..

Anonymous said...

akak jgn la sdih2..
msti de hikmah nyer...
chaiyok3..
ti..insyaallah akak leh join jugk..

AhmadNizamuddin said...

Assalamu'alaikum....

nih bukan cerita garisan penamat dilarikan...

nih cerita garisan penamat melarikan diri... xnak bagi can kak Niza menang...

hehe...

nok gane, rezki xdop..

dah lari p tang lain...

sabaq naa...

As-sobarul minal iman...

hehe...

mana tahu, hari mendatang kot2 ada lagi rezeki lagi besar akan datang....

misalnya, orang masuk minang...

hehe...

jangan marah na...

guro2...

wallahu a'lam...

Unknown said...

kesian..kesian...

tapi, bagus jugak, nnti next time kak dapat pergi, mesti kak lagi betul2 menghargainya kan ? :)

p/s : aku pula malas p kursus..haih~

AsNiza said...

:: InsyaAllah klu berjodoh untuk training sama2..^_^

:: Oh, ijja..ada istilah die eh, hehe.. dpt ilmu baru ari ni..mekasih..

InsyaAllah, semoga dapat yg lebih baik.. tiap apa yg berlaku ada hikmahnya..optimis! ^____^

:: mekasih arisha, alhamdulillah dah ok dah, sedih kejap je, optmis! optimis! hehe

:: huahuahua..nizamuddin nakai naa.. dah pandai menyakat akak.. hik3.. amin je laa.. haha..

:: iQbal jangan malas2.. masa muda ni la kena guna bebetui.. dh tua mcm akak ni tulang dh reput nk beraktiviti pun jadi limit..huk3..

AsNiza said...

Assalamualaikum wbt..

Hai kepada semua.. semoga ceria2.. saya dah dapat response dari pihak pengurusan iLi pasai kenapa dikenselkan..taraa~

Huhu.. rasa bersalah pulak sbb berburuk sangka.. sob3..padahal beliau dah susah payah segala dah nak pastikan kami2 berjaya jalani latihan tu..adei..

Ampun boss!! sorry yer...

Sekali sekala bersedih.. best juga adik2 datang memujuk, kui3..

Rasanya kes dah selesai..

CASE CLOSE. THREAD LOCK..


^_^

syg kak niza said...

salam kak comey..(^_^)
hehe..org terakhir kot reply nie..
kerana tenet yg suke mrajuk akhir2 nie..agknye nak suh stdy sbb 2 mggu lg nak exam..wakaka...

jgn sedih2 yer..
mane th nant kita p sesama lak..
dgn atul..nisa.pu3 semua ker..

walaupun ia berbeza..
tp rasa sdih tu..
dapat dirasakan...
hikhik...

jd akak kena terus semangat...
chayok!chaiyok!(^,^)

AhmadNizamuddin said...

Assalamu'alaikum....

bukan nak menyakat...

tapi mendoakan...

hehe...