+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, June 23, 2009

Berapakah Harga Sebuah Kebenaran?

Demi menyatakan sebuah kebenaran, kadang-kadang kita terpaksa mengguris sekeping hati yang penuh dengan pelbagai perasaan, kadang-kadang menyakiti hati insan lain. Untunglah bagi mereka yang dapat berfikiran secara positif, menerima teguran dengan berlapang dada dan sentiasa bersangka baik. Bagaimana jika sebaliknya? Mungkin, demi sebuah kebenaran itu, harga sebuah persahabatan mampu tergadai. Ahh..Nyatakanlah kebenaran walaupun ia pahit.

Sekian lama saya mengelak dari dia, bukan tidak suka kepada dia, tapi kerana saya memang tidak berapa gemar online, cuba untuk adil kepada semua, Yahoo Id tidak dikongsi. Selain daripada jarang online, saya mengelak agar tidak mengeluarkan kata-kata yang boleh menyakiti hati si dia. Diam lebih baik daripada berkata-kata yang menyakitkan. Melukakan.

Tuhan jua yang menentukan segalanya. Dalam duk mengelak, akhirnya saya tertangkap juga, kekeke.. Kami diberi keizinan oleh-Nya untuk berbual mesra. Seperti yang saya takuti, akhirnya terjadi juga. Saya telah menyatakan sesuatu yang mungkin mengguris hatinya, harap-harap dapat membuka matanya... Ah.. demi kebaikan dirinya, tak mengapalah jika harga sebuah persahabatan terpaksa dikorbankan. Jika itu harga yang perlu dibayar. Saya pasrah.

I just cant pretending like i know nothing. I just cant say yes for things that i know that is wrong. or things that i dont agree. I just being myself.. No matter what it is, yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah. Selagi termampu, akan ku pimpin tanganmu agar kau tidak jatuh.. Tidak tersungkur. Sometimes i feel dissapointed with those yang dah lama tahu pasal this such thing, but still act like supporting her, without saying apa yang sepatutnya di nyatakan, mungkin lumrah orang Melayu, terlalu berkias untuk menjaga hati, kadang kala berbohong untuk tidak menyakiti.

Ah.. why i cant be just like that? Seperti mereka. Follow the flow.. Ikut bergossip sekali, usik mengusik, haih... Mungkin saya sudah terlalu tua, atau mereka yang masih keanak-anakkan?

Honestly, more than 3 times i heard people talk about her. More than 3 different peoples! For me, this is not a good ideas, besides, with her good personality , dia sepatutnya menunjukkan contoh yang terbaik, akhlak yang terpuji. Namun, oleh kerana sedikit kekhilafannya itu, dia akhirnya mendedahkan dirinya lalu menjadi bahan bualan, diumpat dan difitnah. Kasihan.. kasihan dia yang mendedahkan dirinya untuk diumpat dan kasihan sahabat-sahabat yang bergossip tentang beliau. Aduh~ Adakah saya patut terus mendiamkan diri. Berpeluk tubuh? Berpura-pura tidak tahu. Allah's knows everything.

Kepada yang berkenaan, i already said what i supposed to say.. accept positively or not, it's depends on you. Kerana sayang, akak telah mengguris perasaan kamu. Semoga Allah terus membimbing hatimu dan memberi kekuatan kepada mu. Mengadulah kepada Tuhan, bermohonlah hanya daripada Dia. Dia Maha Mendengar, Dia Maha Mengetahui.

Wassalam.


7 comments:

nurecch said...

salam kak...
erm...maaf yer..
ila dah cube nsht..
apa yg patut...
nak berbual dgn akak melalui ym..
tak berkesempatan...

apa yang termampu...
itu je ila dapt buat..

maaf yer kak..

sayang akak selalu,,(^_^)

relax said...

tuhan tak kan uji hambanya yang tidak boleh menghadapi.... :)

:.Yus.: said...

menyatakan kebenaran walaupun pahit tapi akhirnya akan memberikan kebahagian kepada semua

salam ukhuwwah..minta izin utk link blog ni kt blog saya ye :)

Leokid said...

"Mungkin saya sudah terlalu tua,.."

Hmm...mungkin2..kemungkinan yang tinggi.

Kalau dah berkias2 pun tak faham, terus terang pun tak paham. Sometimes to say nothing is the best way (^_^)v

AsIAh YuSRa said...

Salam
Tahniah atas tindakan akak
berani kerna benar
sy setuju dgn tindakan akak
sy sendri konfius

UkhwAh said...

semoga sentiasa tabah!
He Knows..He Knows..

insyaALlah suatu hari nt 'seseorang' itu akan faham mengapa dirinya ditegur..

sayngkan sahabat diingat2kan..biar diri dibenci krn menyampaikan kebaikan jgn diri dibenci kerana kerana membenarkan kedhaifan..

semoga ALlah mempermudah langkahmu..

semangat!

wann said...

pahit tidak semestinya hempedu, manis tidak semestinya gula..kerna gula juga bisa pahit, dan hempedu juga bisa manis...


kan kak?

.^_^.