+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, June 30, 2009

Pertama Kali

Ada yang bertemu untuk berpisah, ada yang bertemu untuk membuka jalan agar lebih banyak pertemuan hadir pada hari2 mendatang.. Apa-apa pun jua, hanya Allah Yang Maha Mengetahui, saya tak tahu apa-apa..^_^

Mengimbas perjalanan hidup sepuluh tahun kebelakangan ini, dalam mencari sebuah destinasi, pelbagai pahit manis, suka duka sudah saya lalui. Ada masa saya ketawa, ada masa saya menangis. Ada masa saya berada di atas, ada masa saya jatuh tersungkur. Ada masa saya diraikan, ada masa saya dipinggirkan. Ada masa saya dipuji dan ada masanya juga saya dikeji. Ada masa saya kekenyangan, ada masa saya kelaparan. Ada masa saya banyak wang, ada masa dompet saya cuma tinggal beberapa sen. Ada masa saya disayangi dan ada masanya saya dibenci. Segalanya, tidak pernah sunyi, bersilih ganti mewarnai hidup saya. Tanpa jemu.

Dan syukur ke hadrat Ilahi, kerana walau apa jua dugaan yang melanda, walau seperit mana sengsara yang terpaksa ditempuhi, walau seberat mana dugaan, walau sepedih mana luka yang terhiris terguris, walau hati pernah retak seribu. Walau ada masanya pipi ini tak pernah kering dibasahi airmata. Walau pernah satu masa dulu kaki ini terasa sangat berat untuk meneruskan langkah, namun saya bersyukur, kerana saya masih lagi ada di sini, hari ini, dengan semangat yang baru, Alhamdulillah, segala pujian hanya kepada Allah yang Maha Mengasihani..

Dalam meneruskan pengembaraan mencari sebuah destinasi, teman yang menemani bersilih ganti.. Ada yang datang kemudian pergi dan ada yang datang lalu terus setia menemani walau suka atau duka, walau susah atau senang. Kepada yang berkenaa, penghargaan ini untuk kalian..

Pertama kali saya mengenali Diana, ketika hari pertama berdaftar di Utm, dia teman sebilik saya selama 2 semester di Utm. Sejak itu kami terus bersahabat baik. Dia sentiasa menyokong saya dari depan dan belakang, atas dan bawah, sentiasa positif dan optimis serta berbaik sangka kepada saya. Jujur dan ikhlas menjadi sahabat saya walau susah atau senang. Terima kasih Diana, kerana percayakan kite dan sayangkan kite. Semoga persahabatan antara kita semoga berkekalan dunia dan akhirat.

Pertama kali saya bertemu Ghan dan Zubed ketika minggu orientasi di Utm, sama2 'cuti' ketika sahabat lain sedang solat berjemaah di Masjid Sultan Ismail. Sementara menanti sahabat lain menunaikan solat, kami bersembang, berkenalan pula, merayau sampai ke PSZ. Masa terus berjalan, dan ikatan antara kita tidak pernah terputus, terima kasih sahabat, kerana sering membuat aku tertawa dan menangis. Terima kasih. Juga kepada Azreen dan Aiza..

Pertama kali saya bertemu Nane, Fizan, juga ketika Minggu Orientasi, kian rapat setelah kami rupanya belajar sekelas. Ayu, Julie dan Emy, kami berenam selalu bersama-sama.. Aku, Nane, Ayu dan fizan di blok L13, Julie ngan Emy plak duk blok L04. Macam-macam kerenah, dalam usaha menyesuaikan diri dari alam sekolah menengah ke alam universiti. Semuanya pelajar MRSM kecuali Nane pelajar Mozac dan Ayu pelajar sekolah Agama. Pelbagai variasi. Terima kasih kerana pernah menemani perjalanan hidup ini..

Pertama kali mengenali sahabat2 ketika sama2 menyertai pertandingan nasyid mewakili KTHO. Suzi, Mazrah. Dua sahabat yang ayu lagi jelita, berbudi bahasa dan baik hati, terima kasih kerana sudi menjadi sahabat kite. Mazrah yang pernah terserempak dengan kite yang menangis atas sejadah, usap bahu kite dan sampai skang kite ingat lagiMazrah kata.."Mazrah tahu Nija mesti sedih sangat2 sekarang, sabar yer.." Dan Suzi yang banyak memberi sokongan ketika tahun2 akhir di Utm, tanpa Suzi kite mungkin tak cukup kuat.. Terima kasih sahabat tersayang.

Juga Mai yang pertama kali aku kenal ketika di MRSM, berjodoh pula dan bertemu lagi di UTM, kerana satu kos. Berkongsi tarikh hari lahir yang sama, 1 Julai tapi berbeza kelakuan. Alhamdulillah, Utm merapatkan lagi aku dengan ko.. dan sehingga kini persahabatan itu masih utuh, syukur kepada Tuhan kerana temukan aku dengan sahabat yang seperti ko..

Dan kepada semua sahabat, teman-teman seperjuangan ketika menuntut ilmu di UTM, terima kasih untuk segalanya..

Kepada teman-teman yang pernah dikenali ketika berpraktikal, juga jutaan terima kasih di ucapkan..

Teman-teman yang pernah melalui detik dan waktu ketika mencari rezeki di bumi Kepong, sejuta penghargaan juga untuk kalian..

Kepada semuanya, terima kasih daun keladi.. Semoga Allah membalas persahabatan kita ini dengan haruman wangian dari syurga, insyaAllah, mudah-mudahan..

Perjalanan diteruskan lagi.. mencari sebuah destinasi yang tidak pasti.. sahabat datang dan pergi.. teman yang menemani bersilih ganti, bertukar ganti.. Ada yang masih setia memimpin tangan ketika langkah terasa lemah, ada yang melepaskan tangan ini bila saya tersilap langkah hampir terjatuh, ada yang setia menyapu airmata dan ada yang menyimbah racun pada luka yang ada. Walau apa jua, terima kasih kepada semua insan yang pernah menghiasi perjalanan hidupku. Terima kasih sahabat...

4 comments:

UkhwAh said...

salam..

kak mana nama ceq?julin2 cari tak da pun!tulun carikan buleh?wakaka!!

happy bufday yg ke tuuuttt!ngee~~

semoga ALlah memberkati dirimu, duniawi wa ukhrawi, aminn..

semangat!semangat!

AsNiza said...

w'salam..

carik la takkan jumpa.. keke..

itu baru pernghargaan untuk sahabat2 time UTM, utk kawan2 iluvislam insyaAllah kena buat entri baru, hehe, baru puas hati..

tunggu naaaa~

^_^

Suhana Amiril said...

Assalamu'alaikum..

first of all..

Nak ucap..

Selamat Hari Jadi kak As.. semoga Allah sentiasa memberkati dan merahmati akak, semoga diberi ketenangan dan kesabaran dalam menempuh hidup2 yang penuh liku..

semoga bertemu dengan seorang zauj yang beriman dan beramal soleh..
semoga menjadi pendorong dan penguat semangat kepada zauj sekaligus menjadi sayap kiri yang ta'at setia disamping zauj yang dicintai..

hee~

Sanah helwah ya jamilah.. ^_^

Tu doa su, ikhlas tau..
[sambil kelip2 mata]

kak as : ngade2 betul budak nih!

hee~

wekk! =P

Selamat Hari Jadi kak As..

lagi.. semoga bertambah2 awet mudanya.. hehe~

insyaAllah

wann said...

kullu am wa antum bu khair..

.^_^.