+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, June 10, 2009

Pembangkang Itu Perlu Di Mana-Mana Saja.

Assalamualaikum wbt..

Saya tertarik dengan keratan akhbar ini, kenyataan mantan Perdana Menteri:

Pembangkang tetap perlu: Dr M

SHAH ALAM: Kerajaan perpaduan berasaskan satu parti pemerintah tanpa pembangkang, tidak baik untuk politik negara, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata, negara memerlukan pembangkang bagi memberi keseimbangan terhadap pentadbiran kerajaan yang memerintah supaya ada pihak membuat teguran.

"Ini sesuatu yang tidak sihat... tanpa pembangkang adalah umpama seseorang itu tidak mempunyai cermin untuk melihat sama ada dia cantik atau tidak," katanya selepas merasmikan pelancaran dan demonstrasi produk petroleum dari sisa plastik oleh Greenbase Utama Sdn Bhd di sini, semalam.

Dr Mahathir berkata, Pas juga perlu memperjelaskan maksud kerajaan perpaduan bagi mengelakkan kekeliruan yang kerjasama dicadangkan itu hanya membabitkan satu kaum.

Beliau berkata, cadangan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang belum jelas sama ada kerajaan perpaduan itu hanya membabitkan Pas dan Umno serta tidak pihak lain.

"Jika begitu tidak baguslah, jika mahu perpaduan tidak bolehlah antara Melayu dan Melayu saja, nanti kaum Cina akan berpakat dengan Cina pula, begitu juga kaum India.

"Ini akan menyebabkan kita makin berpecah," katanya

Dr Mahathir juga berkata, kerajaan perpaduan tidak mendapat sokongan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), menyebabkan Pas bergerak berseorangan ke arah melaksanakan impiannya.

Sementara itu, ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Dr Rais Yatim pula membidas sikap DAP dan PKR yang tidak setuju dengan tindakan Pas untuk mewujudkan kerajaan perpaduan.

Rais berkata, beliau percaya Pas mempunyai pendirian sendiri dan berpendapat DAP serta PKR tidak perlu memberi nasihat kepada Pas.


Persoalan:

1) Benarkah PAS bergerak seorang diri?
2) Wajarkah PAS bergabung dengan UMNO?
3) Pembangkang itu perlu, kalau PAS+UMNO, siapa pembangkang?
4) Apakah ciri-ciri pembangkang yang baik?
5) Jika pembangkang tiada, apakah impaknya?

Jom, aplikasikan ke dalam dunia forum pula.. pembangkang itu memang perlu supaya dapat check and balance, kadang-kadang kita susah nak nampak kesalahan sendiri, maka dengan itulah, kita perlukan pandangan orang lain, yang mungkin berbeza cara memikir dan menilai agar dapat mencapai solusi yang terbaik.

Dalam memberi pendapat, tiada siapa pun yang benar atau salah. Namun, memaksa orang lain menerima pendapat kita adalah suatu sikap yang sangatlah tidak wajar dan patut dijauhi. Berlapang dada dan berbaik sangka selalu. Optimis dan positif. InsyaAllah, walau apa jua kejadian, pasti ada hikmah yg tersembunyi, wallahua'lam.

No comments: