+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, June 3, 2009

Sindrom 'Takpe.. Orang Lain Ada'

Berbicara mengenai amanah, saya sendiri sering menyoal diri, adakah saya mampu melaksanakan amanah yang sedang saya galas, adakah saya menunaikan amanah saya? Atau adakah saya alpa dan leka dalam melaksanakan amanah yang telah di amanahkan ke atas saya? Sebagai manusia biasa yang banyak kelemahan, saya akui, ada masanya, saya juga tidak terkecuali dari mensia-siakan amanah ke atas diri saya. Jadi, harus bagaimana saya perbaiki diri? Bagaimana saya perlu lakukan? Sungguh, saya sebagai hamba-Nya, takut siksa api neraka.

Soal amanah bukanlah suatu yang boleh dipandang enteng. Selagi kita masih hidup, pelbagai amanah harus kita pikul, samada kita sedar ataupun mungkin sering kita lupai. Amanah sebagai khalifah di bumi, amanah sebagai hamba Allah, amanah sebagai anak kepada ibubapa kita, amanah sebagai sahabat, amanah sebagai ahli komuniti, dan lain-lain lagi. Setiap tugas yang dipertanggungjawabkan kepada kita adalah amanah. Kita diberikan biasiswa untuk belajar, maka belajar juga amanah.

Soal amanah ini antara kita dengan Tuhan, adakah kita melaksanakan amanah kita atau sebaliknya? Bagaimana sekiranya kita tidak tunaikan amanah tersebut? Siapa yang bakal menghitungnya? Tepuk dada tanya iman..

Entri kali ini mungkin sekadar perkongsian cetusan rasa yang bermain-main di benak dan jiwa saya. Pastinya dicampur dan diadun dengan perasaan yang pelbagai, aku wanita, akal ku satu, emosi aku sembilan.. 9 nisbah 1, haih..semoga akalku yang 1 dapat memimpin emosiku yang 9, amin..

Sindrom.

Bukan sekali dua saya mendengar luahan rasa sebegini, malah berkali-kali saya mendengarnya, hingga membuatkan saya tertanya-tanya dan sering memikirkan cara bagaimana sepatutnya yang harus saya lakukan? Kata mereka..

"Teammate dah ramai, semua buat kerja dengan baik dan saya rasa saya tidak diperlukan lagi maka saya ingin menarik diri."

Ya, benar! Teammate kian bertambah tapi kenapa ditambah? Pernahkah terfikir sebelum menarik tangan melepaskan tanggungan yang sedang terpikul? Ahli pasukan ditambah pastinya kerana tugasan yang perlu dilaksanakan juga sebenarnya kian bertambah! Bukan sekadar sengaja menambahkan koleksi ahli tanpa sebarang alasan. Tidak..Kerja yang perlu dilakukan kian bertambah jadi kita memerlukan ahli yang lebih ramai untuk sama-sama mengerjakannya. As easy as ABC.. ^_^

Memanglah rakan seperjuangan kita mampu melakukannya, tapi bayangkan, jika tugasan itu ada sepuluh dan hanya seorang yang melakukannya, terfikirkah betapa susahnya kawan kita melakukannya? Memang dia boleh tapi apalah salahnya andai kita mengambil lima dari sepuluh bebanan itu dan sekaligus dapat mengurangkan bebanan sahabat kita. Tolong menolong bantu membantu adalah sifat mulia yang sangat di tuntut.

Amanah kita adalah tertanggung dipundak kita, bahu kita jadi kenapa harus jadikan orang lain sebagai alasan untuk berasa tidak diperlukan? Kenapa memilih untuk terus berpeluk tubuh tidak berbuat apa-apa sedangkan kita ada pilihan lain yakni turut sama mengerah keringat membanting tulang, bersama-sama dengan sahabat sepejuangan melaksanakan amanah yang sudah terpikul di bahu.

Ingat...di akhirat kelajk kita akan di tanya, "adakah kita melaksanakan amanah kita sebaik yang mungkin?"

Hulurkan tangan, ringankan beban, insyaAllah Tuhan pula permudahkan jalan buatmu..

Jom bantu-membantu. Bak kata orang tua-tua, yang ringan sama dijinjing, yang berat sama dipikul. Ayuh, bersatulah. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan. InsyaAllah, amin..



2 comments:

Suhana Amiril said...

waa~

rasa tercubit pipi ku yang gebu ini oleh entry kak as.. huu~

wahai kak as yang comei dan awet muda.. [oopsss! terbocor rahsia awet muda lak.. ekeke]

terima kasih atas teguran yang halus dan lembut.. ngehehe~

AsNiza said...

ayokk~

abisla sume org dh tau akak awet muda, pakat ramai2 datang menuntut ilmu la pasni..hik3..

Alhamdulillah, semoga bermanfaat..^_^