+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Saturday, June 27, 2009

Bertemu Tidak Jemu, Berpisah Tidak Gelisah

Jam sudah menunjukkan pukul 5.40 petang. Menandakan tamat sudah waktu bekerja, komputer dipadamkan, meja dikemas ala kadar, kunci kereta dan henfon dicapai, handbag digalas. Lalu saya segera mengatur langkah bergegas pulang, kena cepat kerana jalan yang akan dilalui tidak sedekat biasa, malamnya ada ceramah berhampiran rumah kakak, aktiviti bulanan di kawasan tersebut. Memandangkan bulan lepas saya tidak berkesempatan mengikutinya, lalu kali ini saya nekad untuk tidak ketinggalan lagi. Tambahan pula sudah dua minggu saya tidak mengunjungi rumah kakak saya yang letaknya di Kg Melayu Subang.

Kerana saya tahu perjalanan hari ini lebih panjang dari biasa (biasanya ulang alik dari rumah sewa dengan ofis, jaraknya tak sampai 10 minit drive) saya siap solat Asar di tempat kerja, bimbang kerana kita tidak tahu apa yang bakal terjadi selama perjalanan nanti. Ketika tiba di tempat letak kerata, awan kelihatan mendung. Hujan mungkin akan turun bila-bila masa saja. Masuk ke kereta, enjin kereta dihidupkan. Dengan lafaz Bismillah, perjalanan dimulakan menuju ke destinasi yang ingin di tuju.

Sepanjang pemanduan selama lebih kurang 40 minit itu, pelbagai gelagat manusia dapat dilihat. Ada yang sentiasa mahu cepat, mementingkan diri sendiri dan melanggar peraturan jalan raya. Bayangkan bagaimana perasaan anda, ketika kepenatan pulang dari kerja, bersesak-sesak di atas jalan kemudian beratur menunggu giliran untuk membayar tol, tiba-tiba kereta datang entah dari mana, meluru ke barisan paling hadapan, memotong barisan lalu terus masuk ke barisan paling hadapan.

Kita cuba berbaik sangka, berfikir positif dan bersabar, tapi malangnya, mereka yang tidak beretika itu ada kalanya mampu mencetus rasa tidak senang. Haih... Habit yang patut dijauhi. Ingat yer..^_^

Sebaik tiba di rumah kakak, dua orang anak buah saya sedang bermain basikal bersama rakan-rakan, sempat juga saya ikut sekaki, sekadar menjadi penonton. Ashraf berbasikal merah dan Alya berbasikal berwarna pink. Azim dan Adam dua beradik juga turut bermain sama. Dina dan Umairah pula menjadi penonton kerana sedang bersiap-siap untuk ke kelas piano. Pelbagai gelagat semuanya, sekejap ketawa sekejap menangis, haih.. dunia kanak-kanak.

Waktu Maghrib kian hampir, saya emak sudah siap masak untuk berbuka puasa. Saya mengajak ke dua anak buah masuk ke rumah dan memandikan mereka. Semuanya bersemangat untuk mengikuti ceramah di rumah Ustaz Roslan.

Azan berkumandang, tiba waktu saya berbuka puasa. Alhamdulillah, emak masak gulai ikan masin, goreng ikan, singgang daging dan ulam raja. Kuih juga banyak kerana emak masak kuih lompat tikam untuk ceramah nanti, jiran pula bertukar juadah, ada agar-agar pandan dan puding roti. Alhamdulillah, murah rezeki kali ini. Kami makan bersama-sama.

Selesai berbuka puasa, saya masuk ke bilik untuk Solat Maghrib. Sedang berehat-rehat saya kemudian terlihat satu bungkusan berwarna coklat di atas rak. Kertasnya sudah terkoyak sebahagiannya menampakkan sebahagian isinya. Haih..Kata emak, bungkusan itu sudah tiba seminggu yang lepas. Sebaik tiba juga keadaanya sudah ternoda. Sampulnya sudah terkoyak, haih... Saya menggapai bungkusan itu lalu mengamati alamat yang tertera di atasnya. Ada nama saya!! Jeng3...Kasik suspen skit, eheh..

Bungkusan itu dipos pada 10 June 2009. 20 hari lebih awal dari tarikh yang sepatutnya. Sungguh-sungguh perancangan yang teliti oleh si dia yang jauh nun di sana. I do appreciate so much.. Sungguh, sebaik saja melihat alamat pengirim, hati perasaan ni rasa bagai nak melonjak-lonjak, cepat-cepat saya membuka bungkusan itu, tak sabar melihat isinya. Semangat2!!!!

Dan berikut adalah isi-isi yang terkandung di dalamnya, jom tengok..

Sapu tangan yang sangat comel.. ada bau Lovely Lace, huhu..sukaaaa^_^


Dua buah buku, Men are From Mars, Women are From Venus yang sudah di translatekan
(Pengirim ini mahu saya cepat-cepat dapat calon barangkali, huhu)
Buku kedua pula adalah Bilik-Bilik Cinta Muhammad saw
(Pengirim mahu saya menjadi isteri yang solehah agaknya..^^)
Kedua-duanya sangat bermakna dan bererti dalam menuju hari-hari mendatang agar lebih bahagia dan cemerlang, dunia dan akhirat.
Terima kasih so much...
Ana uhibbuka fillah


Tak ketinggalan, ada kad di dalamnya. seperti biasa, di hiasi dengan kata-kata semangat..
Penghibur hati di kala duka..Sob3.. terharu sangat2.. orang pertama yang wish besday untuk kali ini telah jatuh kepada beliau (haha.. tak leh gi tau nama, takut karang semua pakat ramai2 menyerang beliau menadah tangan, hehehe)

Dia tahu siapa dia.. kepada dia. terima kasih banyak-banyak. I do really appreciate, so much. U always be there for me, menenangkan hati ini di kala kelam kelibut. Memujuk hati ini supaya sentiasa tenang dan tabah dalam berhadapan dengan apa jua ujian. Terima kasih sis, akak sayang kamu ikhlas kerana Dia.

Moga ukhwah yang terjalin sentiasa mekar mewangi, bertemu tidak jemu dan berpisah tidak gelisah, biar kita berjauhan tujuh lautan sekalipun, kamu tetap di hati akak..
Sekali lagi terima kasih, kerana menggembirakan akak, terharu sangat-sangat..

Moga Allah pula membahagiakan hatimu. Amin..


11 comments:

Norain Ishak said...

bestnyer dapat hadiah..
maybe saye dah terlambat utk wish besday..
selamat hari lahir yg ke brape-brape..
smoge panjang umur,dimurahkan rzki dan berjaye di dunia n akhirat..

AsIAh YuSRa said...

hepi besday??bila besday nya??
nampaknye kita sama ya
golongan berzodiak cancer
:D

AsNiza said...

:: norain.. besday akak belum lagi daa..hehe..yg tu in advance, ^^

::asiah yusra.. best nye kite geng, org kate cancer ni moody, yeker? kekekke

AsNiza said...

:: to all, thanx yer..^^

UkhwAh said...

wah bestnya!!
nak juga!!

makngah sj xnk share nama, dekut!!
ekeke..

haha cian ad yg wish makngah dah..
sabar neh~~~

kalo libra moody jg x?
nak geng juga!isk3..

AsNiza said...

::atul nk juga?? buruk siku la tu namanya, haha.. tk berani nk gtau nama takut karang ramai yg cemburu, lalalala~

p/s: libra tk moody, die sengal kot, hahaha. just kidding.. =p

UkhwAh said...
This comment has been removed by the author.
UkhwAh said...

kakNiza dekut, xnk gaw sapa admirer dia..ekeke..

xcemburu pun!wekk!

owh sengal ka?sat ng testing tahap mana kesengalan itu..hehe..

AsNiza said...

:: haha.. perlu ke test? lalala~ =p

iqah_sfa~ said...

waaa!!!
bestnyer kak AsNiza...
nk jugak2...
akk da bnyk kali dpt cmni ke??
ke baru pertama kali??
mesti bestkan..
walaupep0n..
epi besday n g0od luck...
sm0ga cpat b'temu jd0h...
hehe..ameen...

AsNiza said...

terima kasih daun keladi iqah..^__________^

juga pada semua yang wish n bg present, terima kasih sangat3..moga Allah jua lah yang membalas jasa baik korang..

ukhwah fillah