+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, June 11, 2009

Aku atau Dia??

Gua ini sangat gelap, aku duduk di satu sisi, mengenang nasib diri, aku sedang terluka, masih mengalirkan darah merah. Aku baru saja terjatuh dek tersepak akar. Mungkinkah kerana aku cuai, atau mungkin kerana aku terlalu leka mendongak ke langit hingga terlupa tanah tempat aku berpijak. Atau mungkin juga kerana aku dalam kegelapan yang nyata. Tiada cahaya walau sekelumit, jalanku di hadapan masih jauh namun aku buntu tidak tahu berbuat apa. Tiada haluan tiada panduan. Argh!

Suasana sunyi bertukar rupa apabila dia datang tanpa diundang. Tiba-tiba dia datang mengganggu aku yang sedang merenung diri . Dia tidak pernah senang melihat aku sendirian. Pantang ada peluang pasti mengambil kesempatan, kesempatan untuk menyakiti hati aku, kesempatan untuk menambahkan lagi sakit di kepalaku, kesempatan untuk membuat aku makin keliru, resah, gelisah dan serba salah. Aduh. Dia memang selalu begitu, aku sudah lama mengenalinya, aku sudah arif benar dengan peelnya, kadang-kala, terbit rasa benci terhadap dia. Namun ada kalanya, aku pernah juga termakan pujuk rayunya. Dia.. Datang dan pergi, sentiasa mencari peluang untuk berperang dengan aku. Mencari titik kelemahan diri aku.

Aku cuba untuk tidak mengendahkannya. Tidak mempedulikan kehadirannya. Namun dia tidak berpuas hati melihat keletah aku lalu terus memulakan bicaranya, meluahkan kata umpama menusuk duri ke jantung hatiku. Aduh.. Dia tetap sama tidak berubah, masih serupa.. Selalu menyakitkan hati dan akalku.

“How nonsense, kau memang bodoh, buang masa, buang tenaga bergaul dengan budak-budak baru mengenal dunia. Tengok, kau berdarah kerana mereka!” Dia membuka mulut meluah butir bicara walau tanpa disuruh. Dia sengaja memanaskan hati aku yang sememangnya sedang panas mendidih. Aku tiada minat untuk melayaninya bersembang. Aku biarkan saja dia di situ, sedikit pun aku tidak endahkan. Namun dia seolah-olah tidak berpuas hati dengan reaksi aku, terus menyimbah minyak ke dalam api yang sedang membara di hati ku.

“ Kau siapa, mereka siapa? Kau dah lalui pelbagai onak duri kehidupan, mereka masih mentah, baru belajar merangkak, apalah mereka tahu tentang makna kehidupan? Kau Cuma membuang masa saja!”

“Kerana aku tahu mereka tidak tahu, maka aku masih di sini. Kerana aku pernah berjalan, berlari dan pernah terjatuh, maka aku ingin memimpin tangan mereka agar tidak terjatuh di tempat yang sama. Kau tak perlu berhujah di sini. Aku yakin dengan apa yang sedang aku lakukan!” Aku sudah tidak mampu bertahan, lalu aku meluahkan isi hati yang terpendam.

“Apa yang kau yakin?? Kau siapa? Mereka siapa? Kau jurutera, kau dah ada kehidupan kau sendiri, ada gaji, ada increment, dapat bonus setiap tahun, yang kau susahkan diri untuk mereka kerana apa? Apa kau dapat? Duit? Pangkat? Popular? Atau apa?? Apa mereka boleh berikan pada engkau? Sampah! Kau tak untung apa-apa. Kau Cuma membuang masa.. Kau membuat sesuatu yang sia-sia malah merugikan kau sendiri.. Sudahlah, hentikan kerja karut kau nih!” Dia masih belum berpuas hati. Masih lagi mahu memusnahkan kudrat sebesar kuman yang masih bersarang di dada ini.

Sungguh tajam kata-kata itu menggigit telingaku sehingga menusuk terus ke dasar jantungku. Muka ku merah menahan amarah. Ingin saja aku menumbuk dia, biar dia tahu betapa aku tidak suka butir bicaranya. Ingin juga aku tenyeh-tenyeh mulutnya dengan cabai, biar dia tahu hatiku juga pedih mendengar kata-katanya itu. Dia memang takkan berpuas hati selagi aku tidak mengaku kalah. Dia akan terus menyakiti aku lagi dan lagi, sehingga aku benar-benar tidak berdaya, lalu akur pada kehendaknya.

Namun kali ini dia mungkin tersilap perhitungan. Aku bukanlah manusia sama yang pernah dia kenali dulu, yang mudah mengalah, tidak! Aku sudah berubah, seiring dengan peredaran masa. Aku juga ada prinsip dan matlamat aku yang tersendiri, kata lah dia nak kata apa, sedikit pun tidak menjejaskan aku . Aku masih berpegang pada paksi yang asal.

“Memang aku tak diberi ganjaran duit, tapi tak mengapa kerana aku idamkan syurga! Aku tak kejar pangkat kerana aku sedar ia tidak lebih dari sekadar memikul amanah! Ah, ada apa dengan popular, siapa aku yang sebenar pun tak ramai yang tahu. Untuk apa popular? Kalau hanya untuk menambahkan lagi bebanan amanah? Aku tak perlukan apa-apa balasan daripada mereka kerana aku ikhlas dalam memberi. Terserah kepada semua orang untuk menilai. Aku lebih tahu apa yang aku sedang lakukan dan aku juga percaya, Allah juga tahu. Hanya itu yang aku harapkan. Dalam memberi jangan mengharapkan balasan. Jika tidak, kelak kita akan kecewa, aku sudah maklum, aku sudah arif, aku sudah bersedia menghadapi segala natijah, aku kental." Aku bermonolog pula. Dan aku tahu dia mendengarnya.

"Kau yakin kau dapat ganjaran syurga? Kalau di kalangan mereka ada yang membenci kau!" Dia masih lagi gah dengan niatnya untuk menggoncang semangat aku, dia masih belum mahu mengalah. Aku mengetap bibir menahan rasa. Mataku mula berkaca-kaca, perasaanku tiba-tiba bertukar sebak pula.

Benar juga apa yang dia katakan, selama aku bersama mereka, tak semua yang senang dengan aku, malahan ada yang membenci ku, menaruh dendam terhadapku barangkali. Apa yang aku lakukan, ada saja yang tidak kena. Malah menuduh aku dengan pelbagai tuduhan yang sedikit pun tidak pernah terlintas dalam benakku. Mereka tidak menghargai sedikit pun malah melukai hati aku dengan kesilapan serupa, mengguris hati aku dengan tuduhan yang tidak berasas, benci benarkah mereka terhadap aku?

Benarkah mereka akan lebih gembira dan bahagia jika aku tiada lagi? Mungkin benar, aku tidak mungkin mendapat ganjaran pahala.. takut juga dosa yang aku dapat, dosa kerana membuat mereka benci kepadaku.. Aduh.. aku menutup muka ku dengan kedua belah tanganku. Kepalaku sarat dengan pelbagai pertelingkahan. Semuanya gara-gara dia yang galak menguji keimanan aku. Aku sepi seketika sebelum akhirnya aku bersuara lagi.

"Tidak mengapa di benci manusia, aku tidak peduli, jangan di benci Tuhan, kerana kelak tiada siapa yang akan kasihkan kita!" Tiba-tiba aku mendapat kekuatan untuk meluahkan kata-kata itu. Kata-kata yang akhirnya mampu membangkitkan semula semangatku yang baru saja luntur sekejap tadi. Aku tersenyum puas. Yakin dengan apa yang baru sahaja aku lafazkan.

Dia terdiam. Mungkin mencari akal untuk membuat serangan balas.. Aku bingkas bangun. Aku biarkan sahaja dia di situ kerana kau tahu, walau sesukar mana aku menghalau dia pergi, dia pasti kembali lagi dengan citanya membinasakan semangat aku. Kali ini, untuk seketika detik, aku mendapat kemenangan itu, dan barangkali, selepas ini, dia akan kembali menyerang aku. Aku harus persiapkan diri, aku tidak boleh biarkan dia menang, walau apa pun.

Dia memandang aku dengan pandangan matanya yang tajam, masih tidak mahu berganjak pergi.. Dan aku sekadar membalas panahan matanya dengan sebuah senyuman.. Aku senang hati, aku yakin dengan apa yang sedang aku lakukan.

Semoga Allah bersamaku, walau apa jua dugaan mendatang, aku tidak akan mengalah sebegitu mudah.. Berikan aku kekuatan Ya Tuhan, agar aku yakin dan percaya, jalan yang di pilih ini adalah jalan yang terbaik. Lindungilah aku Tuhan, selamatkan juga aku di dunia dan akhirat.

Amin ya rabbal alamin..
Dia masih galak menyimbah racun pada luka yang masih berdarah. Kata-katanya menyakitkan hatiku. Aku tidak boleh diam saja, aku tidak boleh berpeluk tubuh, aku harus suarakan apa yang terpendam di hati, ahh..

4 comments:

relax said...

Tidak mengapa di benci manusia, aku tidak peduli, jangan di benci Tuhan. <----kata2 yang penuh makna..teruskan perjuangan anda :)

princess_islam said...

'keyakinan kepada Allah adalah ibarat air,kedamaian yang tidak pernah kering..menjadikan seorang muslim tetap tegar di saat orang lain berguguran dan tetap tenang di saat orang lain ketakutan' (^,^)

akak..sabar yer...hehe

Wal said...

mcm drama. hoho

AsNiza said...

:: relax..

Terima kasih banyak2 atas semua kata2 semangat, JZKK


:: iLLa..

InsyaAllah akak cuba bersabar, selagi termampu.. utk korang2, thx jd team mate yg sangat best..^_^


:: Wal..

Agak2 drama swasta ke cerekarama? haha