+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, July 14, 2009

Rahsia Yang Bukan Lagi Rahsia


Award dari Masyitah Az-Zahra.. Thanks Sis..^_^


Award dari Princess_Islam beserta dengan tag.. Award bertuah, sejauh manakah saya nie bertuah? Hmm.... Hanya Allah yang tahu, anyway, disebabkan saya mendapat pakej lengkap 2 in 1 beserta dengan tag, so saya jawab la yer tagnya..So, here we go..

Rules And Regulation:

Adalah baik sekiranya anda menulis 25 perkara yg org xtau semasa kecil anda. Dihujung entry, anda harus memilih 5 org utk ditag. Anda amat bertuah jika ditag saya sbb sy ingin tau lebey lanjut tentang zaman comel anda dulu..( Siapa yang bertuah nie? haha.. sabar neh~(^o^)


25 Perkara Yang Korang Tak Tahu.

1- Saya dilahirkan di rumah, bukan di hospital atau klinik atau atas kete oleh mak saya, bukan ayah saya atau nenek saya.

2- Saya ada seorang adik lelaki, jarak umur kami 405 hari, maka saya agak kurang kasih sayang, kurang zat kerana tidak mendapat susu ibu yang mencukupi, LOL~ minum Dumex jer.. ketika kecil kami sering dikatakan kembar sebabnya saiz lebih kurang sama tinggi. Saya pakai seluar die pakai seluar, tapi saya pakai skirt, die tetap jugak pakai seluar, hehehehe..

3- Masa kanak-kanak saya banyak diluangkan bersama arwah nenek di Pengkalan Kubor sebab mak lagi fokus kepada adik yang lebih muda setahun, (kurang kasih sayang mak,lol) saya rapat dengan arwah nenek, nenek meninggal ketika saya darjah dua.

4- Saya anak kedua, ada seorang kakak yang garang dan dua orang adik lelaki yang sangat nakal. Makanya, ketika kecil saya sering di buli oleh mereka, isk3.. Saya panggil kakak saya mak tiri, haha.. kami lagi takutkan die lebih dari emak atau ayah.. dia akan buat apa yang dia cakap, so kalau die suruh apa-apa, bila die kata " aku kira satu sampai tiga!" cepat2 kami laksanakan arahan coz bile sampai tiga tak buat lagi, abis la kena belasah, huhu.. ganazzzzz..

5- Saya pernah terjatuh tangga dan patah 3 batang gigi, hahaha!!! banyak darah woo..nangis tak ingat dunia, kakak cuak, huhu~ gua nangis panggil mak ayah macam dah nak mati, kekeke.. erm, satu lagi masalah masa kecik adalah hidung selalu berdarah, tak leh panas sikit, takleh sentuh kuat sikit, haih~~ kadang-kadang time tidur hidung berdarah tak sedar, jaga esok pagi muka dan baju penuh ngan darah dah kering.. muahaha.. bayangkan betapa mengerikan kalu korang terjaga dari tidur tengok saya di sebelah muka penuh darah... =))

6- Saya anak kesayangan arwah ayah. Arwah ayah tak pernah tangankan saya, cubit pun tidak. Erm, mak pun sama. Masa kecik, saya seorang anak yang baik... dengar cakap, tak suka menyusahkan mak ayah.. kalau mak panggil, even time saya tidurm confirm terjaga dan sahut panggilan mak.. comel kan saya.. lol~ kesimpulannya, pada zaman kecil-kecil (hingga kini) saya disenangi dan disayangi mereka yang menyayangi saya.. so sweeettt.. ^_^

7- Saya sangat lasak, tempat permainan saya di zaman kanak-kanak adalah infiniti, satu kampung, haha.. mandi sungai, panjat pokok, main lumpur kat sawah, berkhemah dalam ladang getah, main senapang kayu, lompat getah, teng teng, polis sentri, masak-masak, etc etc.. menggambarkan ciri-ciri kampung girl yang sejati, ^_^

8- Saya hampir lemas dua kali ketika mandi sungai.. Syukur umur panjang lagi.

9- Saya takut kalau terjaga dari tidur takde orang lain, saya nangis...kui3..

10- Saya bersemangat yang sangat tinggi. Suka belajar, suka gi sekolah. Saya tak masuk tadika, terus darjah satu. Memang semangat habis g sekolah. Selalu orang first bangun awal pagi nak pi sekolah, kejut mak sambil nangis2.. " dah cerah dah.. dah cerah dah.." hahaha.. semangat2!!!!

11- Rakan-rakan sepermainan saya adalah sepupu2 dan jiran2 saya, antaranya Ayu, Ila, Siti, Sarah, Mimi, Ita dan lain2.. hehehe..selalunya saya jadi bos.. which is, derang ikut cakap saya. haha..

12- Kakak saya selalu bagi hadiah bila besday dan kalau saya dapat number best2 dalam kelas. Kadang-kadang die bawa saya jalan2 kat bandar, belanja makan, mcd atau nasik ayam.. saya selalu order nugget ngn air stoberi float.. ^_^

13- First time buku rekod saya ada tanda merah (gagal) masa saya darjah 4, saya gagal BI. huhu.. after that, BI saya sentiasa dapat A, UPSR, PMR dan SPM, Bi dapat A... teacher saya masa sekolah rendah adalah Teacher Norhayati.

14- Masa saya darjah dua, cikgu maktab datang ngajar, die bawa saya (pilih saya) dengan kawan saya (anak cikgu besar) g jenjalan kat bandar. nape ntah die berminat ngan saya, myb saya terlalu comel time tu, haha.. perasaan habis.

15- Masa UPSR, batch saya pecahkan rekod sekolah, paling ramai dapat 4A dan 3A, erm.. saya dapat 3A je Upsr, sob2.. masa exam math sibuk bagi member tiru, siap kena tangkap ngan pengawas pekse, sib baik lepas.. huhu.. padan muka tak sempat jawab math habis.. isk3..

16- Saya tak pernah keluar negeri kelantan, tak pernah cakap loghat selain loghat negeri kelantan, sampai la after PMR, saya g KL umah kakak saya dan kendian sambung belajar di MRSM di Negeri Sembilan. Purely Kelate.

17- Masa kecik yang sangat sukar. Mak ayah petani, hidup serba kekurangan. Alhamdulillah telah menjadi pembakar semangat untuk terus berjaya.

18- Pandai tolong emak ayah kat sawah.. tahu la sikit2, hehe.. tapi saya takut lintah. haiyoo~ seram!

19- Kuat berangan, fikir bukan-bukan. Selalu bayangkan tentera jahat datang menyerang, bom jatuh sebelah rumah etc etc.. so saya takut tinggal sorang-sorang sebab takut mati sorang2.. how sad, haih~

20- Seorang yang tak suka gaduh, tapi bila marah, saya sukar mengawal kemarahan. Isk2, suka campak-campak barang.. Adik-adik selalu jadi mangsa sebab derang suka menyakat saya, haih.. macam tarzan jerit2 pun derang bukan dengar, adik lelaki.. sabar neh~

21- Seorang yang cuai, selalu pecahkan pinggan mangkuk, rosakkan barang etc etc.. tak sengaja..T_T

22- Seorang yang jujur dan amanah sejak kecil, even terjumpa duit seposen time sapu umah pun saya tak ambik, letak balik tempat asal.. takut Tuhan nampak, saya takut menipu. Jadi orang kepercayaan mak ayah sejak kecik, kadang2 jadik bankers tolong pegang duit hasil padi.

23- Saya menabung sejak kecik, tabung botol bedak jer, saya suka beli buku rujukan, semuanya guna duit tabung sendiri. Makan pakai saya time kecik serba ringkas, orang miskin la kate, tapi pendidikan saya, saya jaga bebetoi... mak ayah petani tak berapa tahu sangat pasal pendidikan.

24- Adeih, dua lagi nak tulis apa yer.. saya seorang ulat buku, suka baca buku, pantang nampak buku..

25- Yes, dah last!!!! saya seorang kanak-kanak yang comot. tak comel. tapi disenangi ramai orang ..^__^


5 Orang Nak Tag? Sape yang sudi? hmm.. rasanya most of them dah dapat award nie, simpan je leh tak? hehehe.. nanti akan di update.

Wokey, sini saja, semoga terhibur..(^___^)

8 comments:

illa said...

hihik....
comey2...best dapat th cerita akak...(^_^)

Suhana Amiril said...

waduh2!

patah 3 batang gigi??
mengerikan..~

UkhwAh said...

mg baik,org mnta 25 akak pun bg 25..ni org kata bg hati namanya..ehe..

nasib bek gg tu dh tumbuh blk, kalo tak,haishh kurang wit hantaran..eke..

s.F.a said...

salam..
kak as..yg n0.13 tu...
teacher norhayati??
dye garang x??
skang ni dye ngajar kat ne??
hmm...kak as best lah akk nye cite dulu2...
len kali cite ag ek...

Anonymous said...

hehehe..

best nyer bce cter akk nie..

chumey n comot..wakakaka

AsNiza said...

:: hehe.. bukan comey laa.. comot jer, hik3..

:: satu gugur ditempat kejadian, dua lagi gugur setelah dikerjakan oleh dentist. huhu..

:: haha.. klu tk tumbuh balik, maunya akak share kt sini? konfem diam2 jer, hak3..

:: teacher akak baik jer, sangat baik, kadang2 sebelum exam siap bagi hint2 lagi words2 baru yang kitorang tak pernah dengar, best2.. heehe

:: akak lg best sebab korang best baca, just for laugh.. so mmg suka sangat2 kalau korang terhibur.. ^_^

to all~

thanx yer sudi baca, sayang korang..(^_~)V

Wal said...

skemanye waktu kcik.

cm x caye je. huahua

AsNiza said...

:: haha.. betul la.. akak mmg budak baik.. sopan santun berbudi bahasa.. keke