+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Saturday, July 11, 2009

Job Satisfaction & Brain Drain

Mengikut kefahaman saya, brain drain adalah kejadian dimana pemindahan tenaga kerja pakar dan profesional ke negara lain demi mendapatkan kepuasan kerja yg di inginkan dan mungkin juga kerana faktor ekonomi yg tidak baik, politik yg tidak stabil dan keadaan negara yg tidak memuaskan.

Fenomena brain drain yg paling ketara pernah melanda negara Afrika, India dan Taiwan..antara kesan buruk nya adalah merugikan kepakaran yg sepatutnya di gunakan di negara sendiri, pengaliran wang (aku x berapa fhm sngt, tp mungkin sbb bila kita kerja kt negara org, so kita spend duit kat sana sekaligus menjana sumber ekonomi di sana..sedangkan pengaliran dan pencairan wang dlm negara sendiri beku...

Brain drain ini seolah2 menghalang kemajuan dlm negara sendiri sebaliknya kita memacu kemajuan di negara tempat kita bertugas itu..

Antara profesion yg banyak terbabit dgn brain drain adalah kerjaya profesional seperti doktor dan engineer. Ada sesetengah pihak berpendapat, brain drain ini baik dr segi kewangan utk pekerja itu di mana dia mungkin mendapat gaji dan kepuasann kerja yg dia inginkan..dan mungkin dpt meningkatkan pengalaman dan kepakarannya dengan mempelajari teknologi dan kemahiran baru di tempat lain..tetapi sebaliknya mendatangkan keburukan kpd negara tanah airnya..

Whatever it is..apa pula kata anda? sanggupkah anda berhijrah ke negara org, sedangkn ia seolah2 suatu sikap yg mementingkan poket sendiri dan masa depan sendiri..sedangkan kepentingan negara di abaikan.

Kepada sesiapa yg berkenaan...pulanglah berbakti kpd negara anda..jgn semata2 kerana sasaran job satisfaction yg anda harap2kan..negara kita kekurangan tenaga kerja pakar dan ekonomi negara kita terbantut di takuk lama.

Akhir kalam, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, kutiplah emas itu dan majukanlah negeri sendiri.

Ok..sekian wassalam.

1 comment:

wann said...

pemahaman brain drain akak bt0l dah tu..malaysia pon penah 'bising' dgn isu ni suatu ketika dulu, bila pelajar perubatan kita xmo pulang sebaliknya berkhidmat utk berkerja di UK, Ireland dsb..job satisfaction adalah faktor kedua bagi saya, keraya yg lebih penting adalah gaji yg lumayan..