+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, May 21, 2009

Cerita Bola Sepak.

Bismillahirrahmanirrahim..

Awalan lagi saya mahu membuat pengakuan. ^_^.

Saya tak reti main bola..tak pernah main bola dan cuma beberapa kali menonton perlawanan bola dari mula hingga ke minit terakhir, kesimpulannya saya bukan kaki bola. Namun, saya sering tertanya-tanya, kerana pelik. Apa keistimewaan sukan bola sepak, rata-rata manusia tak kira di mana berada, pasti ada kelompok yang sangat meminati sukan bola sepak ini. Fanatik pula. Hurm..maka dengan itu, saya percaya, pasti ada sesuatu yang sangat istimewa di dalamnya, cuma saya sahaja yang tidak dapat melihatnya dari sudut pandangan mata saya.

Jujurs, saya tidak tahu apa-apa pasal bola sepak, cuma saya tahu, bola yang digunakan adalah bulat dan padang bola sepak pula adalah empat segi. Saya tahu ada dua gawang gol dan pasukan yang berjaya menjaringkan gol lebih banyak, pasukan itu lah yang memenangi perlawanan. Itu sahaja yang saya tahu, namun saya makin aneh, kenapa ramai diantara kita sangat menggilai sukan ini, hingga sanggup korbankan tidur, (mungkin solat) semata-mata untuk menyaksikannya. Ada yang sanggup berhabisan dari sudut material juga kerana kegilaan mereka ini. I'm wonder..

Saya juga pelik bagaimana seorang pemain bola sepak boleh di jual dengan harga berpuluh juta USD. Saya pelik kenapa sukan ini mempunyai peminat fanatik yang sangat ramai, ada apa dengan bola sepak? Ada apa dengan Manchester United, Liverpool, Arsenal, Chelsea, Barcelona, Real Madrid, Ac Milan etc etc? Ada apa dengan Beckham, Giggs, Henry, Ronaldo, Lampard, Gerrard, Messi, Ronaldinho etc etc? (Sorry lah kalu silap sbb saya mmg tak tau, lol)

Ada sesuatu yang istimewa..tapi apa?

Kerana sifat inkuiri yang tinggi, mendorong saya menyoal siasat seorang teman. Hasil 'soal siasat' saya bersama dia yang sangat menggilai sukan ini, saya dapat simpulkan, ada beberapa ciri untuk dipenuhi bagi menjadi seorang pemain bola sepak yang cemerlang serta pasukan yang gemilang.

Antaranya adalah kerjasama sesama ahli kumpulan, confident, composure, calm, cool, consistent. Smart, skillful, lot of stamina, semangat yang tinggi, bijak mengatur strategi, cepat bertindak, tidak panik, sihat tubuh badan, rajin, mematuhi arahan dan mempunyai minat yang sangat mendalam terhadap sukan ini.

Moral daripada sukan bola sepak.

Bola itu bulat, selalu bergolek-golek dan sukar di ramal. Begitu juga nasib kita, kadang di atas kadang di bawah. Setiap yang baik (bola) pasti di kejar dan diidamkan oleh semua orang. Dan bagi sesiapa yang memperolehi kebaikan itu (bola) pasti membuahkan hasil yang sangat lumayan (gol dan kemenangan).

Untuk mencapai kemenangan, semangat kerjasama itu perlu. Dalam bekerja berpasukan, sesama ahli pasukan hendaklah saling mempercayai dan tidak menaruh prasangka dan tiada perasaan pentingkan diri sendiri. Bila bola berada di kaki kita, kita kena cepat mengatur strategi, tidak boleh terlambat jika tidak bola itu pasti di rampas pihak lawan. Bila bola di kaki kita, kita kena tahu kepada siapa dan bila masa yang sesuai untuk pass bola tersebut kepada rakan sepasukan kita. Maka, kepercayaan sesama ahli pasukan itu ternyata sangat penting.

Tidak dinafikan, kadang-kadang, nasib memainkan peranan dalam menentukan kemenangan, namun, tanpa usaha dan nekad, adalah mustahil untuk nasib menyebelahi begitu sahaja. Maka, dalam kehidupan ini, belajarlah untuk menjadi pasukan yang terbaik, tidak kira dalam urusan apa sekalipun, cuba aplikasikan semangat mengejar bola sebiji ke arah yang lebih bermanfaat.

Wassalam.

1 comment:

UkhwAh said...

kui3..

d sblik bola jg terselit pengajaran.sungguh bermanfaat..

ceq kalo tgk bola,tgk mesia main ja..sadis x?hee..

sbnrnya xtaw nk komen apa.sj melepaskan rindu..mcm dh lama ja xSPAM d cn..huk3!!