+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, May 17, 2009

Mengapa Arah Ini?

Teringat kata-kata seorang sahabat dan sering saya ulangi untuk memujuk diri:

"Memikir hakikat diri, 'Aku bukanlah sepatutnya diletakkan di tempat ini'. Tetapi mengapa ALlah tetap juga menunjuk arah seperti ini."

Jujur, kadang-kadang ada juga terbit dari diri ini. Perasaan di mana saya terasa kaki ini sudah penat melangkah, ada juga terdetik, bahu ini tidak lagi berdaya memikul, belakang ini pula tidak lagi kuat menggalas. Sungguh, jika boleh, saya juga ingin mengalah, mengangkat bendera putih tanda saya mengalah, memusingkan jentera kereta kebal saya berpatah balik dari tempat saya bermula tanda saya menarik diri. Namun, demi memikirkan perjuangan yang masih belum selesai dan tidak diketahui bila akan selesai, sering sahaja saya memujuk diri. Sabarlah...Allah menunjukkan arah ini buat aku kerana Allah juga ada perancanganNya. Sabarlah Hasniza.

Sebagai manusia biasa yang banyak kekurangan dan kelemahan, sering juga saya membuat kesilapan. Saya pasti mahu yang terbaik tapi sering saja saya mendapat yang terburuk. Tidak semua yang saya impikan atau rancangkan berjaya menjadi realiti. Saya cuma mampu merancang dan mampu bercita-cita, selebihnya Allah jualah yang menentukan.

Salah satu persoalan yang serong bermain di fikiran saya, sejauh mana saya dapat menyumbang kepada ummah melalui iluvislam.com? Mampukah saya memikul amanah dan tanggungjawab yang sudah tergalas di pundak saya ini? Mampukah saya melakukan yang terbaik, untuk semua? Berjayakah saya atau gagalkah saya?

6 Mei 2009, genap setahun saya berdaftar di iLuvislam.com sebagai ahli. Alhamdulillah, bukan sedikit manfaat yang saya perolehi. Malah tidak terhitung oleh saya sendiri. Alhamdulillah dan syukur kepada Ilahi kerana menggerakkan hati ini untuk berdamping bersama web ini menggantikan Friendster dan Myspace. Hanya Allah yang mampu.

Belum sampai dua bulan berdaftar, saya antara top post di forum. Saya juga tidak menyangka. Ghairah dan terlebih teruja, mungkin! 3 julai 2008, akhirnya saya mendapat PM dari presiden iluvislam, tawaran untuk menjadi moderator. Sungguh bagai tak percaya. Saya dah bekerja, berforum untuk melepaskan tekanan di tempat kerja, sekali sekala masuk forum dan setiap kali log in saya tak ketinggalan untuk membuat reply post. Tak terfikir pula untuk menjadi moderator, tambahan pula, saya bukanlah seorang yang suka terikat dengan komitmen. Dan lagi, saya juga bukanlah tergolong dalam orang yang banyak ilmu agama, sekadar tahu yang wajib sahaja. Serba salah juga jadinya.

Saya meminta sedikit tempoh untuk mempertimbangkan tawaran tersebut. Berfikir sejenak, 1 Julai adalah hari ulang tahun saya, mungkin tawaran ini 'hadiah' dari Allah supaya saya dapat memanfaatkan peluang ini agar lebih mendekati dan mendalami Agama suci ini. Keesokannya saya memberi jawapan dan kesanggupan untuk memegang amanah baru sebagai moderator foum. Lalu, 4 Julai 2008, saya sah bergelar moderator umum di forum iluvislam.com.

Masa berlalu, iluvislam juga kian pesat membangun, kadang-kadang saya sendiri juga tidak terkejar. Ada-ada sahaja 'update'. Seiring dengan masa, user dan pengunjung web ini juga kian bertambah, makin banyak orang, makinlah banyak gelagat, sehinggakan ada masanya saya berasa muak, aduh~~ Namun, amanah tetap amanah, saya tidak mungkin akan lari dari tangunggjawab itu. Semampu boleh, saya melakukan apa yang termampu.

Syukur juga dengan bertambahnya moderator baru, sedikit sebanyak kerja2 menguruskan forum menjadi kian ringan, yang berat sama di pikul. Lalu saya tergerak hati untuk mencadangkan sistem mentor mentee kepada saudara Presiden dan Alhamdulillah, dari situ banyak manfaatnya. Selain membantu moderator baru belajar kerja kerja teknikal, program ini juga dapat merapatkan ukhuwah sesama moderator dan sekaligus dapat mengenal pasti moderator yang benar-benar komited ingin berbakti kepada ummah ataupun sekadar retorik semata-mata.

Lain padang lain belalang, begitu juga manusia, rambut pun dah macam2 kaler, apetah lagi hati yang susah nak lihat? Pelbagai. Namun saya optimis dan positif, selagi niat dan matlamat kami sama, membantu demi ummah dan mengharapkan ganjaran hanya dariNya, insyaAllah, walau aral melintang bagaimana sekalipun, kami tetap bersatu dan terus kuat melangkah. Ynag senget sama diluruskan, yang salah sama diperbetulkan dan yang lemah sama diperkukuhkan. Moga Allah izinkan.

Saya benar-benar berharap, agar ukhuwah yang terbina antara kami terus utuh dan tidak goyah. Hati saya sedih dan pedih, bila ada diantara kami yang mahu menarik diri dan berundur, susah untuk saya menerima kenyataan sebegini. Saya mahukan semuanya tetap dan teguh bersatu bersama selagi boleh. Tembikar yang retak masih boleh dicantumkan walaupun tidak sesempurna dulu tapi itu lebih baik dari di buang ke tempat perlupusan sampah. Masih ada nilainya dan masih diperlukan.

Kalau kita berasa lelah, orang lain juga lelah...jadi, sama2lah kita memberi dan menerima agar lelah itu dapat diminimakan..

Kalau kita berasa tidak berdaya, orang lain juga tidak berdaya...jadi, sama2 lah memimpin dan di pimpin agar saling bergantung dan tidak jatuh..

Kepada semua sahabat moderator, please say no to resign, no turning back, unless reasonnya adalah wajib yang sangat wajib.

Maaf juga sebab kebelakangan ini sangat malas untuk menaip atau mendail menggunakan henfon, jangan kecik ati kalau sms lambat direply atau tak direply kerana saya selalu lupa untuk menatap henpon apatah lagi menggunakannya.

Kepada semua sahabat pengunjung, teruskan bersama iluvislam dan sekiranya moderator manusia biasa melakukan kesilapan, jangan segan untuk menegur (Report pada saya pun takpe, hehehehe). Maaf juga kerana tidak ada banyak masa untuk YM sehinggakan saya tidak pernah berkongsi yahoo id dengan kalian, sorry...saya sayang semuanya cuma masa saya sangat terhad..jika ada sebarang aduan, luahan, boleh hubungi emel saya yer..skyredbutterfly@gmail.com.

Moga ukhuwah yang terjalin terus mendapat berkat dari Ilahi. Bertemu tidak jemu, berpisah tidak gelisah, wassalam.

2 comments:

caliph of Allah SWT said...

salam..
ziarah ya ukhti...;)
syukran ziarah blog sy yer..
may Allah bless u..
truskn perjuangan dlm mnjlnkn dakwah islamiah..
wslm~

AsNiza said...

w'salam..

terima kasih yer sudi ziarah kembali..^_^

InsyaALLAH, moga Allah permudahkan urusan..