+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, May 11, 2009

Demi Masa: Manusia yang Rugi

Al-'Asr

[1]
Demi Masa!
[2]
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
[3]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Dan sesungguhnya, terasa kaki penat mengejar dan dikejar, tidak pernah cukup dan puas, lelah tidak berkesudahan, masa kian suntuk atau kita yang tidak tahu memanfaatkan masa dengan sebaik yang mungkin?

Adakah aku tergolong dalam golongan manusia yang rugi?

Adakah aku beriman?

Adakah aku beramal soleh?

Adakah aku sentiasa berpesan-pesan kepada kebaikan?

Adakah aku seorang yang penyabar?

No comments: