+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, March 24, 2009

Pahit itu Nikmat~!!

Assalamualaikum wbt..

Entri kali ini ditulis ketika saya sedang melukis GA drawing untuk projek di Siem Rap, Cambodia. Lagi pula saya tidak keluar untuk makan tengah hari, boleh mengambil kesempatan yang ada untuk menghabiskan entri kali ini... Sambil menyelam sambil menangkap ikan, ^^

Saya terfikir sesuatu ketika melukis kerana kebiasaan saya di tempat kerja, saya suka minum kopi 3 in 1 sambil membuat tugasan. Minima sehari satu sachet air sedangkan saya juga tahu, kopi ini tidak baik untuk kesihatan. Mengandungi nilai kalori yang sangat tinggi, manis dan ada cafffein. Memberi kesan negatif kepada kandungan gula dalam badan, meningkatkan kalori dan memberi kesan yang tidak baik kepada jantung dan lain-lain. Ya, saya tahu, tapi kenapa masih meminumnya? Adakah kerana sengaja mencari nahas? Mahu cepat matikah saya? haih~

Sebagai tambahan, boleh juga merujuk entri lama saya: Kenapa Pilih Yang Haram?


Yang Manis itu Racun?

Sering saja kita menggemari makanan dan minuman yang manis, air berkabonat, kuih muih yang manis sedangkan akibatnya nanti memudaratkan kesihatan kita sendiri. Alhamdulillah jika kita menyedari dari awal dan mengelaknya, bagaimana pula jika setelah kudung sebelah kaki akibat terkena penyakit kencing manis, baru terasa insaf? Adakah masa boleh diundur? Adakah kaki yang dipotong boleh dicantum semula? Jawapannya tidak.

Jadi, beringatlah sentiasa dalam setiap kemanisan yang sedang kita nikmati. Dalam manis itu ada racunnya. Begitu juga dengan kehidupan seharian kita, kebanyakan dari kita suka berseronok, membuang masa dengan kegiatan yang tiada faedah, memang ianya manis, tapi jika kemudian hari bila kita tersedar masa yang terbuang begitu sahaja tanpa sebarang input, kita juga yang akan menyesal.

Lagi parah jika kita seronok dengan kemanisan bercinta, sehingga sanggup melanggar batasan agama dan adat. Bercinta memang manis, berdua-duaan dengan kekasih memang indah, menghitung bintang bersama si dia, berjalan di taman berpimpin tangan bersama si dia. Tapi dalam keindahan itu, ramai yang lupa akan dosa dan pahala, sehingga ada yang lupa diri dan sanggup menggadaikan maruah. Manis, cuma sementara.


Pahit itu Nikmat?

Menunaikan solat lima waktu adalah berat kecuali bagi mereka yang beriman dan khusyuk. Pengaruh dan tarikan tv, novel, timbunan kerja di pejabat, mengejar silibus subjek sebelum exam menjadi punca kepada pengabaian solat. Sehingga ada yang merasakan solat itu satu bebanan. Pahit? Tapi yang pahit itulah sebenarnya nikmat. Selain daripada rukun Islam dan tiang agama, solat juga merupakan salah satu cara untuk kita mendekati Allah danberhubung dengan Tuhan Yang Maha Pencipta.

Ketika solat, kita berdua-duaan dengan 'Kekasih' kita, rukuk dan sujud hanya kepada dia. Masa untuk menginsafi diri dan mengadu serta memohon hanya daripada Dia. Pahit yang ternyata memberi nikmat.

Begitu juga dengan tuntutan menjaga aurat. Saya sendiri mengakui betapa sukarnya menjaga aurat. Perasaan ingin bergaya mengatasi tuntutan agama. Berfesyen mengikut perkembangan semasa. Susahnya melawan perasaan. Namun hakikatnya, saya juga sebenarnya pernah merasai kenikmatan bertudung labuh. Nikmatnya perasaan bila mana seluruh aurat terjaga. Ternyata ianya benar-benar indah.

Kerana kenikmatan itu, saya sentiasa memohon dan berdoa, agar diberikan kekuatan dan dorongan untuk kembali bertudung labuh, seperti saya suatu ketika dulu. Kerana saya rindukan nikmat itu. Biarpun pahit tapi saya percaya ada kemanisan yang tersembunyi. Suatu hari nanti..pasti!

Benar, penawar selalunya pahit. Ubat-ubatan dan herba untuk menyembuhkan penyakit (dengan izin Allah) juga selalunya pahit. Jika di tangan kita ada sesuatu yang manis jangan terus di makan, ia mungkin memudaratkan. Dan jika pula di tangan kita ada sesuatu yang pahit, jangan terus dibuang, ia mungkin penawar segala kesakitan.

Allah swt berfirman:

" Boleh jadi kamu membenci seseuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

Setiap yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk itu kelemahan diri saya sendiri, mohon dimaafi.

Wallahua'alam dan Wassalam.

2 comments:

Nur said...

Salam ziarah kak..ye sy setuju..pahit itu nikmat. pahit itu jugakla ubat. Walaupun ubat itu pahit ditelan tapi itulah penawar bagi penyakit.

Unknown said...

yeah dan dr pahit itu sy mendapat petunjukNye...
i learned the hard way tp sy amat bersyukur :)