+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Thursday, December 18, 2008

Kenapa Pilih Yang Haram?


Bismillahirrahmanirrahim..

Sebelum membebel panjang seperti seorang makcik atau berceramah sprt ustazah, suka aku ingatkan, aku bukanlah manusia yang sempurna, bukanlah baik manapun dan aku juga tidak maksum dan aku juga pernah melakukan kesilapan dan mungkin akan mengulangi kekhilafan tersebut-naauzubillah.

Sebetulnya, apa yang aku akan tulis ni tak lain dan tak bukan sekadar peringatan untuk diri sendiri adanya dan sekiranya penulisan aka bebelan ini berjaya mengusik atau menyentuh atau menjentik atau menempelak hati dan sanubari tuan2 dan puan2, sekaligus mampu membuka hati dan minda tuan2 dan puan seterusnya menginsafkan tuan2 dan puan2 maka hanya ucapan kata Alhamdulillah yang bisa aku ucapkan. Mudah-mudahan la yer..

Entri ini di tulis sempena response aku mengenai pernikahan aktress tanah air yang cantik molek dengan seorang pemain bola sepak di sempadan Thailand.

Jika di tanya, apa pendapat aku terhadap pernikahan mereka, jawapan aku-aku sokong saja. setidak-tidaknya mereka tidak cenderung untuk melakukan maksiat-which is dah sah menjadi suami isteri. Bagi aku, hukum atau peraturan dunia tidaklah sepenting peraturan/hukum Allah which is melanggar peraturan atau undang2 Negara Malaysia itu lebih baik dari melanggar hukum Allah yang melarang pergaulan bebas antara lelaki dan wanita. Settle satu kes.


Kenapa Yang Haram Tu Best?

Cetusan idea. Kenapa yang haram tu 'best'? yeah..kita selalu dengar, sebelum bernikah si polan dengan si polan mesra bukan main, berkepit mcm belangkas kalu bleh 24 jam together-gether, tp bila dah kawen, nak jalan pegang tangan pun jadi segan..kenapa jd camtu? Adakah yang haram itu lebih baik dari yang halal? atau kita juga sering dengar, ramai isteri yang risau dan sering di nasihatkan supaya 'melayan' suami bebaik, jika tidak, di takuti suami akan 'makan' luar..okeh, mungkin ada yg tak faham-lets me straight to the point, makan luar=mencari wanita lain untuk kepuasan nafsu. kenapa? kenapa mesti cari yang haram sedangkan yang halal dah ada? adakah yang haram itu lebih baik dari yang halal?

Selain dari faktor2 atau penyebab2 peribadi ( masalah rumahtangga) yang haram menjadi best kerana salah satu sebabnya, ketika maksiat sedang berlangsung, syaitan sedang bertepuk tangan bergembira bersama-sama meraikan kemenangannya menghasut ummat manusia. Sudah jelas, ketika dua orang anak adam (lelaki dan perempuan) sedang berdua-duan, akan ada 'orang' ketiga bersama2 (syaitan) dan syaitan juga pernah bersumpah untuk membawa anak cucu nabi adam bersama2 mereka ke neraka kelak, dengan pelbagai helah antaranya menghasut kita melakukan kemaksiatan. maka, jika kita tunduk kepada hasutan dan godaan nafsu, ini bermakna kita sengaja memberi kemenangan kepada syaitan yang di rejam, naauzubillah.

Dalam al-Quran juga tertulis, syaitan selalu menjanjikan kita dengan sesuatu yang palsu, suatu yang seolah2 nampak indah sedangkan hakikatnya tidak seindah seperti yang di gambarkan. Syaitan tidak akan pernah berhenti menggoda dan menghasut anak cucu nabi adam sehinggalah kiamat tiba. Salah satu cara mereka menghasut adalah dengan membayangkan sesuatu yang haram, yang di larang Allah sebagai indah di mata, hati, akal dan nafsu manusia. Dan jika kita terpedaya dengan janji2 palsu syaitan itu, maka jadilah haram itu indah lalu bergembiralah musuh2 Allah iaitu syaitan. Naauzubillah..

Selain dr godaan syaitan yang direjam, tuntutan nafsu yang tidak di pimpin akal dan iman juga mendorong umat manusia melakukan kemaksiatan. memilih yang haram. maka sebab itulah kita selalu dengar, ada orang di tangkap berkhalwat di bulan ramadhan, tak puasa di bulan ramadhan, berjudi minum arak etc..Tabiat dan kebiasaan yang sebati dengan kehidupan menjadikan manusia seolah2 tidak dapat membezakan mana yang halal atau mana yang haram..

Antara sebab lain kenapa manusia lebih memilih yang haram adalah apabila yang haram itu lebih mudah diperolehi..sperti apa yang pernah di bincangkan oleh Dr Mohd Asri- Bila Zina Lebih Mudah Dari Nikah. Ye la, nak nikah perlukan duit beribu2, hantaran, kenduri etc sedangkan zina, kadang2 tak perlukan wang-dalam semak, dalam kereta atau tepi tangga pun boleh jadi. Aku pernah terbaca Majalah Mastika suatu masa dulu, pengakuan seorang gadis (bohsia)- saya melacurkan diri saya dengan sebiji burger..aku tak tipu, mmg budak tu cakap, BURGER. kata dia, dia sanggup tidur dengan mana2 lelaki asalkan lelaki tu bawa dia berjalan2 dan belanja dia makan walaupun sebiji burger- astaghfirullah- murahnya harga diri.. Nak nikah juga perlukan izin dari kedua belah keluarga sedangkan nak berzina- as long as kedua2 pihak setuju- bila2 masa pun boleh..naauzubillah..

Begitu juga dengan riba dan rasuah. Untuk dapatkan wang yang lebih banyak dengan cara yang cepat dan mudah, maka manusia tanpa segan silu melakukan riba dan rasuah, merompak dan mencuri. Duit haram hampir sebati dan lali dalam kehidupan seharian seolah-olah yang haram itu tidak salah..tidak mengapa..kenapa ini berlaku? kerana yang haram itu lebih mudah nak dapat dari yang halal...nonono~!!

Last but not least, kenapa manusia lebih suka memilih yang haram daripada yang halal adalah kerana kurangnya didikan agama. kerana tidak mempunyai asas Islam yang kukuh dan kerana terdedah dengan persekitaran yang seolah2 menghalalkan yang haram.

Fitrah manusia juga selalu lupa dan tahap keimanan seseorang juga tidak selalunya maintain di tangga yang teratas. Manusia mmg mudah lupa, iman juga perlu sentiasa di beri 'makanan' rohani iaitu melalui melakukan ibadat.. sekiranya hari ini kita mungkin seorang alim, kemudian ada masanya kita leka, lupa dan lalai, kurang melakukan ibadah..banyak menghabiskan masa dengan perkara2 yang lagha dan sia2, banyak berseronok, maka tahap keimanan kita beransur akan terhakis dan akan menurun lalu memudahkan kerja2 syaitan untuk merosakkan keyakinan dan kecintaan kita kpd Allah yang Satu. maka jadilah kita pelaku maksiat yang memilih yang haram. Oleh itu, peliharalah iman kita agar sentiasa selamat dari hasutan syaitan dan godaan nafsu jahat. InsyaAllah.


Penutup

Telah jelas mana yang baik dan mana yang buruk maka pilihlah yang baik. Sesungguhnya, siapa yang berpegang kpd tali Allah tidak akan sesat..insyaAllah...

Akal yang waras dan keimanan kpd Allah yang satu seharusnya mampu membimbing manusia untuk membezakan mana yang baik dan mana yang buruk. dapat membezakan mna yang haram dan mana yang halal.

Namun kadang2, hidup ini tidak selalunya mudah, ujian dan dugaan Tuhan datang dalam pelbagai cara. Aku sering ingatkan diri sendiri- jika di hadapanku ada dua jalan- baik dan buruk maka usah berfikir panjang, pilihlah yang baik-kerana aku takut, jika aku terus berfikir, syaitan akan ikut serta memberi penyelesaian dan aku takut aku akan memilih jalan yang salah..

Aku bukanlah manusia yang baik, tidak sempurna dan tidak maksum. (namun itu bukan alasan untuk aku terus melakukan dosa). Yer memang, aku juga pernah melakukan kesilapan, khilaf dan alpa. Manusia hina yang tidak reti bersyukur. Lupa janji2 Tuhan, lupa ganjaran dosa dan pahala. Namun, aku bersyukur, kerana Tuhan masih mengasihi aku, menyedarkan aku dan aku percaya pintu taubat sentiasa terbuka untuk hamba2-Nya dan aku memohon kekuatan dariNya untuk menebus segala dosa2 silamku. Aku memohon hanya dariNya agar dilindungi dari godaan syaitan dan nafsu jahat. Selamatkan aku dari azab kubur dan azab api neraka.


Sekian dulu makcik Jijah membebel untuk hari ini..


Wallahua'alam.

P/S: Hey kawan, aku dah tulis nie, harap korang bacalah yer..bukan apa, fitrah manusia nie, mudah benar lupa..so aku takut jika suatu masa nanti aku ditakdirkan lupa segala apa yang aku tulis dan bebel kat sini, aku mohon yer, tolong tegur dan ingatkan aku..bantu-membantulah kita ke arah kebaikan dan jangan sekali-kali saling membantu ke arah kemungkaran..

Mekacih..


Sebagai halwa telinga korang, aku sertakan lagu yang penuh keinsafan ini, selamat menghayati.


2 comments:

high-risk said...

member aku panasssss jer.rita telah berkahwin di thailand.lmao la !

kadang manusia ada macam ni..aku juga kadang suka gak-bila yang dilarang tu berkobar-kobar nak buat.
bila dah free depan mata..buat tak tahu jer.
cam dulu..nak exam.patutnya studi.tp time tu gak la nak main game, nak tgk muvie.
tp bila time cuti-tak lah pulak aku nk main game, nk tgk muvi semua..bosann jer..

AsNiza said...

lol..kesian member ko tue, xpe gtau die, member aku rmai lg yg single and available leh la test line..huhu

erm itula pasal, yg di larang tu la jugak yg nak di buat..so dgn sbb yg sma aku selalu reverse psiko anak buah aku..in term nk suruh die mkn tp die tknk makan so aku tk bg die makan..LOL..sometimes its works~!!

remember? aku pernah marah anak buah aku sbb die main2 depan aku solat?Lol..masa tu die 3 tahun kot..skang dh nk masuk 5 tahun, bila aku tnya nak buat lg tak mcm tu? he will absolutely say..NO..haha~!!Mak ngah yg selalu baik, sekali mengamuk org ingt smpai bila2..LOL