+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, March 15, 2009

Sebuah Suratan Takdir.

November 2008

Tup tap tup tap..


Bunyi air menitis dari bumbung rumah menyentuh lantai mengganggu lamunanku, mulanya berirama perlahan kini rentaknya semakin laju. Hujan yang turun lebat sejak dari awal pagi tadi benar-benar meresahkan aku. Bertambah resah setelah menyedari bumbung di bilik tingkat atas tiris. Aku kelam kabut mencari baldi, menadah air yang tiris agar tidak membasahi ruang bilik. Untuk sementara waktu.

Dalam hati aku sempat merungut, agak tidak berpuas hati dengan rumah yang baru dimiliki bersama Lukman dua tahun yang lepas. Inilah akibatnya bila pemaju perumahan mengambil lewa dalam kerja yang dibuat. Melihat keadaan semakin teruk, aku membuka buku kuning Yellow Pages, membelek setiap helaian, mencari nombor yang sepatutnya dihubungi. Beberapa minit mencari, akhirnya aku mengambil telefon lalu mula mendail.

Suara Syakilla menangis kedengaran sayup. Aku cepat-cepat berlari anak menuju ke bilik utama, segera mendapatkan puteri kesayanganku yang baru belajar meniarap. Dia mungkin baru terjaga dari tidurnya, sedang menangis di katilnya. Aku mendukungnya, menepuk belakangnya perlahan-lahan. Memujuk.

"Anak abah nape, lapar yer?" tiba-tiba Lukman menegur dari belakang. Aku tersentak lalu menoleh ke arah empunya suara. Dia tersenyum. Aku senyum. Namun Syakilla masih juga menangis. "Abang pergi mana tadi?" soalan itu meluncur dari bibirku. Lukman cuma sekadar tersenyum kemudian diam.

__________________________________________________

Hari ini aku bekerja seperti biasa, seawal jam 5.30 pagi aku bangkit. Selesai mandi dan solat subuh, aku mula mengemas rumah dan menyidai pakaian yang sempat dibasuh sebelum masuk tidur. Kemudian, aku mengemas barang-barang Syakilla untuk dibawa bersama ke nursery, kemudian ke dapur menyediakan sarapan pagi. Sejak kebelakangan ini, Lukman jarang sekali makan bersama. Dia lebih suka menjadi pemerhati, menemani aku menghabiskan sarapan pagi sambil tersenyum manis. Pernah juga aku merajuk, berkecil hati dengan sikapnya itu namun dia seperti selalu, pandai pula memujuk dan mengambil hati. Lama-kelamaan, aku juga sudah menjadi terbiasa. "Biarlah..Asalkan dia sentiasa ada bersamaku.." bisik hati kecilku..

Jam menunjukkan pukul 7.30 pagi, aku segera bersiap-siap untuk bertolak. Syakilla aku bawa bersama. Dalam perjalanan nanti aku akan singgah ke nursery untuk menghantarnya. Biasanya aku dan Lukman akan sama-sama menghantarnya, tapi sejak beberapa bulan kebelakangan ini, Lukman kerap menolak untuk ikut serta, katanya aku seorang diri sudah mampu menguruskan Syakilla, aku malas hendak berbahas, ikutkan sahaja kehendaknya.

Lagipun aku tahu, syurga isteri di bawah telapak kaki suaminya. Selagi aku mampu, aku tidak ingin membebankan suamiku. Enjin kereta dihidupkan. Aku menyalami dan mengucup tangan Lukman, kemudian dia mengucup dahiku, seperti selalu. Lukman menutup pintu kereta untukku, aku tersenyum lalu mula mengundurkan kereta perlahan keluar dari parking. Sebelum memecut laju, aku melambai ke arah Lukman yang masih setia berdiri di halaman rumah.

Aku sempat memandang ke arah kanan rumahku. Marlia jiran kami sedang berdiri kehairanan. Seperti selalu. Aku sebenarnya sedar, sudah lama dia memerhatikan kami. Sudah banyak kali aku ditegurnya, hingga lama-kelamaan aku menjadi kalih. "Jika fikirkan apa kata orang, sampai bila pun takkan habis.." aku memujuk diri.
"Biarlah apa orang nak kata..yang penting aku bahagia bersama Lukman dan Syakilla.."


__________________________________________________

Petang ini aku pulang awal. Lambakan kerja di ofis aku abaikan. Emak dan ayah akan datang dari kampung, aku ingin menjemput mereka di terminal bas Puduraya. Laju aku memecut kereta agar mereka tidak ternanti-nanti di terminal bas. Aku sayang keduanya.

Sampai di terminal bas, aku melilau mencari kedua orang tuaku. Lebih kurang 15minit kemudian aku melihat kelibat mereka. Segera aku menyalami mereka. Tanda hormat dan kasihku terhadap insan yang melahirkan dan membesarkan aku.

"Mak, ayah..Lukman minta maaf sebab tak dapat jemput mak petang ni.." aku menyampaikan pesanan Lukman. Namun aku menjadi pelik kerana tiba-tiba air wajah kedua orang tuaku itu berubah. Hairan melihat mereka saling berpandangan. Mereka cuma diam, aku keberatan untuk bertanya.

_____________________________________________

Usai solat magrib bersama, aku menyalami emak dan ayah. Sudah lama tidak menjadi makmum ayah, hampir menangis aku dibuatnya bilamana mendengar suara merdu ayah membaca doa untuk kesejahteraan kami semua. Setiap doanya di sambut ameen olehku dan emak. Suasana berubah menjadi syahdu.

Akhirnya, ketika bersalam dan memeluk emak, aku tewas, lalu menangis seperti anak kecil. Berjuraian airmata mengalir dari kelopak mataku. Tiba-tiba aku merasakan kosong dan kesunyian yang amat. Perasaanku menjadi celaru. Hatiku sakit bagai disiat-siat. Aku sendiri tidak tahu kenapa. Tapi ia benar-benar menyakitkan. Emak menepuk bahuku perlahan-lahan. Dia yang melahirkan aku. Dia yang membesarkan aku sejak dari sebesar tapak tangan. Dia pastinya lebih memahami derita yang aku tanggung. "
Sabarlah Suraya.." Pujuk emak berkali-kali. Aku menangis teresak-esak.

Selesai solat dan makan malam, aku membancuh air di dapur sementara emak dan ayah sedang bermain-main bersama cucu bongsu mereka di ruang tamu. Seketika kedengaran suara Syakilla ketawa mengekek, seronok agaknya dilayan. Aku menatang dulang air lalu meletakkannya ke meja. Menuang air untuk emak dan ayah lalu duduk bersimpuh di sebelah emak.

Tiba-tiba ayah bersuara..
"Sue, bagaimana kamu sekarang? Ayah dan emak sangat risau pasal Sue.." ayah memulakan bicara. Aku mendiamkan diri. Ayah masih menanti jawapan dariku.

Aku senyum lalu menjawab,
"Alhamdulillah, semuanya baik-baik saja ayah..cuma tulah, kadang-kadang penat juga, ayah tahula abang Lukman tu, kejap ada, kejap hilang, busy sangat dia kebelakangan ini.."

Seperti petang tadi, riak wajah ayah berubah lagi lalu segera memandang emak. Emak juga sama. Wajahnya menggambarkan dia sedang kebimbangan. Aku anak dia, pastinya aku dapat membaca maksud reaksi wajahnya. "Ayah, emak kenapa yer..dari tadi Sue tengok macam semacam je bila Sue sebut nama Lukman.." aku terguris lalu tunduk memandang ke lantai.
"Astaghfirullahalazim Sue, banyakkan beristighfar, mengucap nak.." emak merapati aku lalu menepuk bahuku lembut, penuh kasih sayang, namun membuatkan aku semakin terluka.

"Kenapa emak dan ayah nie? Sue tak faham.." aku bertanya meminta penjelasan.

"Sue, jangan jadi macam nie nak, terimalah qada dan qada' Allah..berpijaklah di bumi yang nyata nak..lupakan Lukman.." emak memujuk lagi namun pedih di hatiku makin terasa. Aku tidak mengerti apa yang ingin disampaikan oleh orang tuaku. Komplikated.

"Ok, ok, jadi, mak dan ayah pun nak cakap Sue gila la yer? Sue tahu, ni mesti Kak Long yang mengadu pasal Sue kan?" Aku benar-benar terguris kali ini. Cukuplah jiran-jiranku memandang serong terhadap aku dan Lukman. Kak Long juga pernah menegur aku dan menyuruh aku berjumpa doktor, kali ini, kedua insan yang paling aku kasihi selepas Lukman juga seolah-olah menentang hubungan aku dengan Lukman.

"Kenapa mak? Sedangkan emak dan ayah juga yang dulunya menerima pinangan Lukman, sedangkan emak yang membantu Sue membuat persiapan pernikahan, dan ayah yang mewalikan Sue semasa pernikahan kami, tapi kenapa sekarang emak dan ayah menentang hubungan Sue dengan Lukman? Sue tidak faham, kenapa emak dan ayah tiba-tiba berubah..." Air mata aku mula mengalir deras. Aku menangis di hadapan emak dan ayah untuk kesekian kalinya. Emak juga kelihatan sedih. Emak cuba memeluk aku namun aku menepis. Aku hilang pertimbangan, mungkin.

"Astagfirullahalazim Sue..Jangan macam nie sayang, orang dah tak de jangan dikenang, ini semua takdir Tuhan nak. Ajal maut semuanya di tangan Dia, Lukman dah meninggal nak.." emak memujuk aku dalam esakan, namun aku enggan mendengar. Aku masih menangis. Dan sebenarnya aku sendiri sudah tidak pasti kenapa aku menangis. Entahlah..

"Tidak, abang Lukman masih hidup mak, dia selalu ada bersama Sue, dia masih hidup!" aku masih berkeras.

Ayah yang dari tadi mendiamkan diri tiba-tiba bersuara.
"Sue tengok nie, pemandu pesawat, Lukman Hakim Bin Kamarul , meninggal dunia kerana pesawat terhempas, istighfarlah Sue..Lukman dah tiada..Terimalah ketentuan Ilahi, percaya pada Qada' dan Qadar.." Ayah menuturkan kata sambil menunjukkan keratan akhbar kepadaku.

Benar, nama itu nama suamiku dan gambar yang terpampang adalah wajah suamiku. Air mata bertambah deras mengalir...emak pantas memelukku. Kemas. Tangisan kami kini bersatu.

_______________________________________________

September 2008.

Aku sedang sibuk menyiapkan tugasan di ofis, terlalu banyak kerja yang perlu di siapkan kerana aku baru sahaja kembali dari cuti bersalin. Tiba-tiba telefonku menjerit minta di angkat. Di skrin telefon tertera nombor yang tidak dikenali. Aku tidak tahu kenapa, sejak sejam yang lalu jantungku berdegup kencang. Seolah-olah ada petaka bakal melanda. Memujuk hati, aku menolak perasaan tidak enak itu pergi jauh namun deringan telefon kali ini menambahkan lagi resah di hatiku, aku menekan butang hijau lalu mula menjawab panggilan..

"Assalamualaikum wbt..Puan Suraya Majid ke? Maaf puan, saya ada berita buruk ingin disampaikan, suami puan Lukman Hakim Kamarul baru saja meninggal dunia kerana kemalangan sewaktu latihan.." hanya itu yang sempat aku dengar kerana selepas itu aku pitam tidak sedarkan diri..

~::TAMAT::~

Nukilan: Aku Sendiri @ AsNiza @ semut2comel @ PrincessIbrahim




4 comments:

AsNiza said...

huhuh..pelik bila tkde org komen, tkde org baca ke? hahaha..ke semuanya bijak, dah tahu dengan siapa dia bercakap? mmmm

UkhwAh said...

haha..

xmoh sedey2..

terlampau bgus smpai xbrani nak komen..hehe..

cerpen2 mak ngah byk pengajaran..terkesan di hati..

Teruskan usaha ya kak!

AsNiza said...

yeay!!!

akhirnya ada gak org komen kat sini..eheheh..best2..atul leh fhm ke cite nie? tk suspen ke? heheh

Anonymous said...

salam....
tahniah2..!!!ade bakat utk ke pringkat strusnye...
mmg sntse mnanti karya terbaru akk..:)