+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, March 10, 2009

Tak Reti Tak Yah Buat?

Saya, sebagai seorang anak, seorang adik dan seorang Mak Ngah, hari ini mengambil cuti Anual Leave sehari untuk menjaga kedua orang anak buah saya. Biasanya emak saya yang menjaga mereka tapi memandangkan emak balik bercuti di kampung, saya menggantikan tempat emak kerana kakak saya dan abang ipar saya tidak dapat bercuti pada hari ini, pengorbanan, semoga mendapat ganjaran dariNya, insyaAllah. Seorang darjah dua(Alya) dan seorang berumur lima tahun(Ashraf).

Tengah hari:

"Mak Ngah bukak pintu cepat", tiba-tiba Ashraf mengejutkan lamunan saya. Dia kelam kabut berdiri di hadapan pintu. Panik.

"Adik nak pergi mana?" saya hairan lalu bertanya. Pelik.

"Adik nak kencing! cepatla bukak pintu!" jawab dia spontan.

"Pergila tandas, kenapa nak keluar?" tanya saya yang bertambah hairan.

"Adik tak reti baca doa masuk tandas, tak boleh masuk tandas", jawab Ashraf jujur.

Saya terdiam, pulak dah...Ashraf..Ashraf...


Persoalan:

Adakah wajar jika kita bersikap mengabaikan, dengan alasan, "Maaf, saya tidak tahu!"

Jika tidak tahu (Peringatan untuk diri sendiri):

Belajarlah untuk tahu, berusahalah untuk ambil tahu...bukan terus-terusan buat-buat tidak tahu.

Wassalam..

2 comments:

UkhwAh said...

kena blaja kan?kalau ikut tak tahu sampai bila2 pun xboleh..

mak ngah napa ammar ni comel sht?geramnya dgn telatah dia!!
senyum sorang2 dah ceq~~

AsNiza said...

hehehe..comel eh? tgk makngah nye laa..kui3..

skang die dh pandai bca doa masuk toilet, tho pelat2 tp boleh la..haha