+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, August 4, 2010

Pesanan Buat Hasniza

Hari ini saya berasa 'kelakar' dengan diri sendiri. Semenjak dua menjak kebelakangan ini, saya seolah-olah sengaja mencipta duka dan rasa sedih dalam diri sendiri. Normalnya, saya suka senyum. Namun sejak peristiwa itu, saya terasa seperti sangat sukar untuk mengukir senyuman. Ah. Bila sendirian, sambil-sambil menyiapkan tugasan, saya suka menyanyi-nyanyi, atau bercakap sendirian. Dan 'penyakit' itu selalu saja hadir, bila jiwa dan mental saya dalam keresahan. Ya. Saya sakit.

Syukur pada Allah kerana akhirnya Dia membuka mata saya, membuka pintu hati saya, menyedarkan saya, bahawasanya, hidup ini tidak selalunya indah. Dalam dunia ini, mustahil semua orang gembira dengan kehadiran kita. Mustahil semuanya serupa, menghargai kita seadanya. Namun begitu, itu sepatutnya tidak menjadi alasan kepada diri ini untuk tidak mensyukuri segala anugerah dan pemberian-Nya. Sakit juga anugerah. Musibah juga pemberian dari-Nya. Jangan hanya bersyukur bila senang dan bahagia, tapi juga bersyukur bila diri ditimpa ujian. Alhamdulillah.

Jangan kerana sedikit luka kita membinasakan diri kita. Jangan kerana secubit sakit kita memusnahkan diri sendiri. Bermuram dan bersedih tidak akan membawa kita ke mana-mana. Malahan ia hanya mampu merosakkan diri. Memenatkan dan merugikan. Tidak mendatangkan apa-apa kebaikan.

Sepatutnya, saya haruslah sentiasa berlapang dada dan berfikiran positif. Saya tidak hidup kerana pujian dan tidak mungkin akan mati kerana kejian. Biarlah apa kata orang, asalkan kita tetap teguh dan yakin dengan apa yang kita laksanakan, tahu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk, biarlah ribut taufan melanda sekalipun, semuanya akan mampu saya redah, walaupun seorang diri.

Bersangka baik itu baik, bersangka buruk itu buruk. Ingat Hasniza, jangan lupa!

Jika selama ini lautan duka telah saya redahi, berkali-kali jatuh saya tetap kembali bangun. Mengapa kini saya perlu menjadi lemah? Apakah wajar saya hari ini lebih buruk dari hari semalam? Bukankah saya berhati waja? Tidak mudah menyerah diri pada cubaan mendatang? Teruslah bertabah. Jangan mengalah.

Positif. Pujuklah diri sendiri, jika bukan kita, siapa lagi mampu? Hanya kita yang lebih memahami diri kita sendiri, selain daripada Allah. Hanya kita yang tahu kelebihan dan kekurangan diri, sisi gelap dan sisi cerah jiwa kita, oleh itu, berhentilah bergantung dan berharap kepada orang lain. Berdirilah di atas kaki sendiri. Berdikari.

Jika seorang membenci, ingatlah, ramai lagi yang mengasihi. Saya punya seorang kakak yang sangat garang namun hatinya baik. Anak-anak saudara yang sangat comel dan sentiasa mengalu-alukan kehadiran saya. Ibu yang sangat memahami. Saya punyai teman-teman yang selalu bersama sejak sepuluh tahun yang lalu. Sangat memahami diri ini. Saya punyai sahabat-sahabat, adik-adik yang sangat menghargai diri ini, yang saya kenali melalui alam maya, iluvislam.com, blog dan facebook. Saya punya Allah yang sentiasa ada bersama saya.

Saya punya banyak alasan untuk berbahagia. Untuk tersenyum dan ketawa. Dan saya percaya, kita sebenarnya sama. Kalian juga punya banyak alasan untuk berasa bahagia.



Pesanan ini buat diri sendiri;


Duhai Hasniza..

Ingatlah Allah sentiasa. Mengadu dan bermohonlah hanya kepada Dia. Dia tidak pernah tidur, tidak pernah lalai. Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Hasniza, jaga diri baik-baik. Tiada siapa pun yang akan mampu memusnahkan engkau, melainkan engkau sendiri yang mengizinkannya dengan izin Allah. Kau ibarat sehelai kertas putih, yang begitu mudah untuk dikotori. Kau ibarat sehelai kertas nipis, yang mudah terkoyak. Kau ibarat kertas yang lemah, namun mampu melukakan. Kau ibarat kertas kosong, terserah kepadamu bagaimana mahu mencorakkan dirimu sendiri.

Duhai Hasniza..

Ingatlah, ayah kau sudah tiada. Kau juga tiada suami. Abang-abangmu tiada di sisi. Adik-adik lelakimu pula masih terkapai-kapai mencari diri. Tiada siapa yang dapat membelamu di dunia ini. Maka, lengkapkan dirimu dengan iman dan ilmu. Agar diri kau terbela. Terpelihara. Di dunia dan akhirat.

Jangan jadi lemah, kerana kau bukan dilahirkan semata-mata untuk menangisi hidupmu. Kau harus tabah. Kau harus teguh. Kalau kau jatuh, bangunlah. Kalau kau menangis, kau kesatlah airmatamu. Jangan menunggu tangan-tangan lain menarikmu ke atas. Usah tunggu tangan-tangan lain menyapu airmatamu. Ingat, biarpun seorang diri, hidupmu harus kau teruskan.

Teruskanlah langkahmu. Mara kehadapan. Jangan toleh ke belakang, andai itu hanya mampu menambah luka. Allah sentiasa ada bersama mu. Sunnah nabi dan sabdanya sempurna untuk kau jadikan teladan. Jadikanlah Al-Quran sebagai temanmu.

Kau istimewa. Bukan kerana kau cantik. Bukan kerana kau kaya. Bukan kerana kau bijaksana. Tapi kerana keinginanmu mencari redha Allah.

Hasniza, hargailah dirimu sendiri. Berjuanglah. Senyumlah.


2 comments:

Anonymous said...

nape cam sedih je post ni?

pape pon, be strong.. u have the best life that no one have..=)

AsNiza said...

kadang2 langkah kaki terasa penat, but dont worry, insyaAllah everything gonna be okay ^_^