+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, August 2, 2010

Marilah Bersatu

Jalannya berliku, bersimpang siur. Kereta pula kian banyak, melambatkan lagi perjalanan. Asalkan semua pemandu punyai matlamat yang sama, insyaAllah dengan izin Allah, semuanya akan selamat. Baik-baik saja. Cuma mungkin lambat atau cepat, bezanya adalah pada masa. Lambat sedikit tidak mengapa, asalkan jangan sampai kemalangan. Bakal terjadi, lansung tidak tiba ke destinasi yang ingin dituju. Naauzubillah.

Seandainya matlamat semua pemandu di jalan raya adalah sama yakni mahu selamat tiba ke destinasi. Maka ketika di jalan raya, mereka semuanya memandu dengan penuh berhati-hati. Mematuhi setiap peraturan jalan raya, bukan memandu mengikut perasaan, mengawasi setiap inci pergerakan kereta dengan baik, jangan sampai terbabas atau menyimpang arah. Tidak cukup dengan itu, keadaan kereta dan pemandu juga hendaklah dipastikan agar sentiasa dalam tahap yang optimum.

Memanglah benar. Malang tidak berbau. Kadang-kadang, kemalangan yang tidak disangka-sangka terjadi dan ia disebabkan oleh pemandu lain yang cuai. Kita hanya mampu merancang, berdoa dan berusaha, selebihnya kita serahkan kepada Allah. Tawakal. Jika itu yang tertulis buat kita, maka kita haruslah redha. Dia penentu segalanya. Apa yang penting, kita telah pun melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan, terbaik dan sehabis mampu.

Makin banyak jumlah kenderaan berasak-asak, makin banyak ragam dan kerenah pemandu yang terpaksa kita hadapi. Ada yang penyabar, ada yang pemarah. Ada yang mementingkan diri dan ada juga yang tidak pernah mahu mengalah. Apapun, selagi matlamat asal semua pemandu adalah sama, insyaAllah, semuanya akan selamat tiba ke destinasi masing-masing.

Di jalan raya, persefahaman sesama pemandu amatlah penting. Pertama, semua pemandu haruslah menggunakan isyarat (signal) yang sama dan difahami oleh semua pemandu yang lain. Contoh, menyalakan lampu isyarat kanan maknanya mahu membelok ke kanan. Bila lampu isyarat berwarna merah maka semua kenderaan tidak kira besar atau kecil wajib berhenti.

Kedua, matlamat semua pemandu hendaklah sama yakni selamat sampai ke destinasi masing-masing. Jika setiap dari kita mahu selamat, kita akan sedaya upaya kita untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan, saling menghormati dan tidak pentingkan diri sendiri, serta memastikan pemanduan kita dalam keadaan selamat dan tidak membahayakan diri sendiri mahupun pengguna jalan raya yang lain. Memandu dengan berhati-hati dan berhemah.

Ketiga, siapa yang tiba dahulu atau kemudian tidak penting. Jalanraya bukanlah trak perlumbaan. Bukan juga tempat untuk pertaruhkan nyawa. Usah berebut-rebut. Jangan berlumba-lumba. Siapa di depan atau di belakang tidak menjadi apa-apa masalah, yang utama, tiba ke destinasi masing-masing. Biar cepat atau lambat, yang penting, selamat.

Keempat, keadaan jalan raya mestilah baik. Selekohnya tidak terlalu tajam. Jika gelap disediakan lampu. Jika jalan berbukit bukau sesuaikanlah dengan keadaanya itu. Jika berlubang dan berlopak hendaklah diperbaiki. Jika terlalu sempit hendaklah diperbesarkan sesuai dengan kuantiti kenderaan yang menggunakannya pada satu-satu masa.

Merancang dan berusaha untuk mengelakkan kemalangan. Kita mahu semuanya selamat dan baik-baik sahaja, selamat tiba ke destinasi yang ingin dituju.

Seandainya ada pemandu yang melanggar peraturan yang telah ditetapkan, seandainya pemandu mempunyai matlamat yang tidak serupa, tidak kira selamat atau tidak yang penting cepat tiba. Seandainya keadaan jalan raya terlalu daif atau membahayakan. Seandainya semua pemandu mempunyai sikap ingin menang sendiri, maka, ia bukan sahaja membahayakan dirinya sendiri malahan turut mengancam nyawa pengguna jalan raya yang lain.

Perjalanan di atas jalan raya, dengan peraturannya yang tersendiri, selagi kita menggunakan jalan itu, maka kita hendaklah sentiasa mematuhi undang-undangnya. Andai kita mahu selamat.

Itu undang-undang ciptaan manusia. Namun, sehebat-hebat undang-undang manusia, hebat lagi peraturan yang telah diciptakan oleh Allah swt. Bukankah Dia yang Maha Pencipta dan Maha Mengetahui? Dia yang menciptakan kita bersama akal dan nafsu. Maha suci Allah.

Setiap apa yang ditetapkan oleh-Nya, yang disampaikan melalui rasul-Nya, tercatit dalam Al-Quran semuanya sempurna. Suruhan dan larangan-Nya ada ibrah, hikmah dan sebab yang tersendiri. Andai kita melanggarnya, kita bukan sahaja mengundang kemurkaan Allah swt, malahan kita turut memudaratkan diri kita sendiri. Serta mereka yang disamping kita. Ummah dan masyarakat.

Naauzubillahiminzalik.

Sebagai hamba ciptaan-Nya, kita sebenarnya punyai banyak sebab untuk bersatu. Kita sujud pada Tuhan yang Satu. Kita menghadap kiblat yang sama. Kita membaca Al-Quran yang sama. Penghulu kita Muhammad saw. Asal keturunan kita dari Adam dan Hawa. Kita pijak bumi yang sama, menjunjung langit yang sama. Tapi mengapa, kita seolah-olah sengaja mencipta alasan, untuk berpecah-belah dan bersengketa?

Biarpun jalan bersimpang siur. Kenderaan bersesak-sesak. Walaupun ujian dan dugaan datang pelbagai. Namun seandainya kita sefahaman, searah, mempunyai matlamat dan impian yang sama, seharusnya perpecahan dan persengketaan dapat dielakkan. Kerana kita mempunyai undang-undang dan peraturan yang paling hebat, yakni segala yang ditetapkan oleh Allah swt.

Tapi mengapa, kita tetap juga memilih untuk berpecah? Kerana fikrah, mazhab, ideologi dan fahaman yang berbeza. Kerana politik, garis sempadan kawasan dan kuasa kita tidak bersatu. Mengapa itu yang kita pilih? Bukankah Allah itu cuma satu. Kenapa begitu sukar untuk kita bersatu? Seolah-olah mustahil untuk kita mencapainya?

Bersatulah, jauhi persengketaan dan elakkanlah perpecahan. Jadilah seperti pohon yang rendang, bukan saja menjadi tempat persinggahan burung-burung, tapi buahnya lebat dan manis, akarnya kuat mencengkam tanah. Teguh tidak tumbang, selagi Allah izinkan.

Gunakan isyarat yang sama, saling memahami dan bertolak ansur. Tanamkan hasrat dan keinginan yang serupa, membentuk kesatuan ummah yang gemilang. Saling membantu dan melengkapi, bergerak seiringan dan bergandingan. Bersama-sama menyediakan wadah yang terbaik bukan hanya untuk diri sendiri tapi juga untuk generasi akan datang. InsyaAllah, dengan izin-Nya, kita semua pasti akan selamat tiba ke destinasi impian masing-masing.

Sebelum berundur, mohon ampun maaf andai ada salah dan silap. Saya cuma menulis, namun Allah yang mengizinkan. Sedikit perkongsian..


Allah berfirman di dalam Surah An-Nahl:

Bismillahirrahmanirrahim...

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk. [125]

Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar. [126]

Dan bersabarlah (wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingkar itu); dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah; dan janganlah engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah engkau bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan. [127]

Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. [128]

Selawat dan salam buat Nabi junjungan, Muhammad saw. Terimalah kami sebagai ummatmu, berikanlah kami syafaatmu, wahai kekasih Allah.

Duhai Tuhan. Ampunkanlah dosa-dosa kami. Berikanlah kami kebaikan di dunia dan di akhirat. Amin ya rabb.






No comments: