+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, August 31, 2010

Allah Tidak Memberati....


.... Melainkan Kita Mampu


Semalam saya sempat berbalas SMS dengan seorang sahabat. Usia perkenalan kami masih baru, namun celotehnya sering menghiburkan saya. Mungkin kerana sikapnya yang menghormati saya selayaknya seorang kakak, membuatkan saya berasa senang dengannya.

Selayaknya seorang adik, dia sering meluahkan rasa sedih dan kecewanya, kononnya hidup dia sering dilanda musibah, sering diuji dengan pelbagai cubaan, dan impiannya juga di awang-awangan belum menjadi realiti. Selalu juga dia mengadu, mahu berputus asa dan ingin saja sekadar diam berpeluk tubuh.

Jenuh juga saya memujuk, memberi kata-kata semangat. Dalam dunia ini, bukan dia seorang sahaja yang susah, banyak lagi orang lain yang jauh lebih susah darinya. Dan dia juga seharusnya bersyukur, kerana sebenarnya dia memiliki sesuatu yang banyak orang tidak memilikinya. Antaranya, dekat dengan keluarga yang penuh dengan kasih sayang, juga anugerah akal yang bukan calang-calang orang mampu.

Dia sebenarnya beruntung, dan bertuah. Tidak seharusnya dia menyesali hidupnya kini.


Berkali-kali dia meluahkan rasa hatinya, dan berkali-kali juga saya memujuk. Ada masanya dia pasrah namun bila sekali lagi diuji, dia tewas lagi hingga akhirnya saya mengaku, kenyataanya, hidup saya jauh lebih sedih dan susah jika hendak dibandingkan dengannya.

Dia hairan, kemudian bertanya, "Orang happy macam akak pun sedih ke?"

Saya yang dia kenal, sentiasa senyum dan periang. Peramah dan suka berceloteh. Tentu sekali sukar untuk dia percaya. Saya tidak salahkan dia yang tidak mengerti.

Perbualan antara kami masih panjang. Namun izinkan saya untuk kisahkan cerita antara saya dan dia hingga sampai di situ saja.

Sebagaimana saya pernah menulis dalam entri sebelum ini.. "Jangan Pilih Airmata"

Sebenarnya hidup saya bukanlah seindah mana. Sejak kecil, meniti remaja hingga ini, ujian dan dugaan tidak pernah berhenti menguji dan menduga diri ini. Jika mahu diikutkan kehendak hati, sejujurnya saya mampu menangis setiap hari. Biarkan pipi ini sentiasa basah dengan airmata sepanjang masa, andai itu yang saya pilih.

Namun saya bersyukur kerana saya dilahirkan dan dibesarkan dalam Islam. Saya bersyukur kerana saya percaya dan yakin kepada 6 rukun Iman. Saya bersyukur kerana saya yakin bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, setiap masa dan waktu malaikat rakib dan atib sentiasa mencatit amalan saya, saya percaya dan yakin dengan Al-Quran yang di turunkan oleh-Nya, saya percaya dan yakin bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, saya juga percaya adanya hari kiamat serta saya juga yakin dan percaya, setiap apa yang berlaku, tidak kira baik atau buruk, manis atau pahit, semuanya adalah mengikut ketetapan Qada' dan Qadar Ilahi.

Alhamdulillah. Kerana keyakinan dan kepercayaan itulah, setiap hari saya mampu memilih untuk tersenyum, bukan menangis.

Saya berharap dan berdoa, agar kita semua, sahabat yang membaca entri ini mahupun tidak, supaya dapat memilih senyuman. Jangan biarkan kesedihan, kedukaan, merosakkan dan memusnahkan kudrat dan semangat juang kita.

Jangan biarkan kekecewaan dan kesakitan menjadi penyebab kepada kita untuk tidak berjaya.

Kita makhluk ciptaan Allah yang diberi kebebasan untuk memilih. Bukan seperti pepohon. Bukan seperti haiwan. Mereka hidup dengan ketentuan yang telah ditetapkan buat mereka. Makan, minum, mengawan, mati. Sama sepanjang masa. Tidak seperti kita, yang diberi akal, yang membolehkan kita memilih, mana yang terbaik buat kita.

Oleh itu, pilihlah dengan sebaik yang mungkin dan buatlah keputusan yang terbaik.

Percayalah dengan janji-janji Allah.

Allah telah berfirman dalam Surah Al-Mukminun, ayat 62;

"Dan Kami tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya; dan di sisi Kami ada sebuah Kitab (suratan amal) yang menyatakan segala-galanya dengan benar, sedang mereka tidak dianiaya."


Firman Allah lagi dalam Surah Al-Baqarah, ayat 286;

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya."


Mengapa masih ragu?

Mengapa masih goyah?

Mengapa masih bersedih?


Berdoalah..

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

Kerana kita mampu. InsyaAllah. Percaya dan yakinlah.

Love 1

Asalnya kedua-dua pohon Love 1 dan Love 2 adalah daripada pohon induk yang sama. Memandangkan pohon tersebut membiak melalui batang pucuk, saya telah memotong sebahagian batangnya. Kemudian, saya potong kepada dua bahagian, batang yang telah dipotong tersebut.

Bahagian pucuk dimasukkan ke dalam pasu Love 1 dan bahagian lebih bawah saya masukkan ke dalam bekas Love 2.


Hari ke hari. Pohon Love 1 membesar begitu pesat. Pucuk baru tumbuh lagi dan lagi. Menghijau dan rimbun. Manakala pohon Love 2 pula kekal sama, asalnya hanya ada tiga helai daun, dan begitulah juga walaupun bulan berganti bulan.

Daunnya tetap juga tiga helai dan tiada pucuk baru yang keluar.

Saya mula pasrah. Dalam hati berbisik. Tidak lama lagi pohon Love 2 akan mati, kerana tiada pucuk baru yang boleh meneruskan hayatnya. Salah saya kerana telah memotong dan mengasingkan pucuk tempat seharusnya dia membiak. Oh..

Namun akhirnya..

Suatu hari, saya seakan terlihat keajaiban pada pohon Love 2. Walaupun pucuk asalnya sudah dipotong, dan seolahnya dia tiada peluang untuk memucuk lagi, tapi dengan izin Allah jua adanya, akhirnya pohon Love 2 mengeluarkan pucuk baru. Subhanallah. Kini ia bukan lagi 3 helai, tapi sudah menjadi 4 helai dan bakal keluar satu lagi pucuk baru tidak lama lagi. Maha Besar Allah.

Love 2

Betapa tinggi semangat juangnya untuk meneruskan kelansungan hayatnya, kita pula bagaimana?








No comments: