+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, August 3, 2010

Hati yang Terluka

"Psstt.. Kau mahu dengar satu rahsia tak?" Dia merapati aku. Sangat dekat. Dengan wajah seribu satu tanya, aku menoleh ke arahnya. Memberi sepenuh perhatianku, hanya kepada dia.

"Eh, kalau kau dah beritahu aku, dah bukan rahsialah namanya. Apa yang rahsia sangat tu?" Aku menyapa, kadang-kadang bingung juga aku dengan kerenahnya.

Dia tergelak kecil. Geli hati barangkali melihat wajahku yang berkerut, atau sekadar menyembunyikan resah yang bersarang di dalam dada. Entahlah. Aku kurang pasti. Dia seperti selalu, misteri dan sukar untuk dibaca.

"Alah kau macam tak biasa, antara kita mana pernah ada rahsia.. kan?" Begitu dia membalas, aku kembali diam. Memberi ruang kepada dia untuk meneruskan bicara.

"Entahlah.. Aku tahu ini tidak betul. Salah! Kau tahu kan, betapa aku mencuba, melupakan kebaikan aku kepada orang. Dan juga melupakan keburukan orang kepada aku. Aku telah cuba semampu aku. Namun ternyata, aku tidak mampu. Tipu kalau aku kata, aku telah melupakan semuanya. Tipu kalau aku kata luka di hatiku telah sembuh. Benar aku sudah memaafkan, namun untuk melupakan, aku sukar melakukannya. Easy to forgive but hard to forget.. Luka itu masih berdarah. Sakitnya masih ada.." Dia meluahkan rasa, sambil wajahnya tunduk menatap bumi. Aku tahu dia sedang berusaha untuk berlawan dengan perasaannya sendiri. Aku tahu dia sedang sarat terluka, lebih terluka kerana terpaksa menanggung beban sendirian. Aku tahu rasanya sakit.

Aku dan dia diam seketika. Membiarkan detik waktu terus berlalu. Saat demi saat. Tanpa aku atau dia, bumi tetap jua berputar. Siang dan malam bersilih ganti. Itulah ketentuan Ilahi.

"Aku telah cuba memujuk diri. Namun sikap mereka yang berterusan begitu tidak memberi peluang untuk aku mengubat luka. Luka itu kian berdarah, kian menyakitkan. Mustahil mudah untuk aku melupakan segalanya. Pastinya sukar!" Dia masih menyambung bicara. Meluahkan segala rasa yang membengkak di hati.

"Aku cuba untuk mengerti, aku faham derita yang kau tanggung dan aku juga tahu, bahu yang memikul lebih berat daripada mata yang memandang. Aku mungkin tidak berdaya untuk berbuat apa-apa, tapi ketahuilah bahawa aku sentiasa setia dan sedia di sisi mu, berkongsi segala suka dan dukamu. Luahkanlah segala rasa yang menyesakkan dada, biar menjadi lapang. Biar ringan bebanan yang kau pikul. Aku sentiasa ada untuk kamu." Sambil memandang tepat ke anak matanya, aku menuturkan kata-kata itu. Matanya berkaca-kaca keharuan. Aku menghadiahkan senyuman kepadanya, biar reda sengsara yang dipikul.

"Aku terluka kerana mereka bersangka buruk padaku. Membuat andaian yang sama sekali tidak benar. Memulaukan aku kerana andaian mereka sendiri. Menyisihkan aku dan berbisik-bisik di hadapanku."

"Aku terluka kerana aku menyayangi mereka seperti adik-adikku sendiri. Aku perihatin dan mengambil berat terhadap mereka. Namun akhirnya aku disalah ertikan. Kau tahu, aku pernah menegur mereka kerana khilaf mereka, seperti seorang kakak menasihati sang adik. Dan kau tahu? Mereka lansung memboikot aku. Sungguh hancur hatiku."

"Kau tahu? Aku merendahkan ego aku. Aku dekati mereka. Cuba berlagak biasa. Malahan aku merendah diri, bertanya mereka apa salahku, biar berterus terang, biar selesai masalah, jangan dipendam, jangan sampai memakan diri."

"Dan kau tahu bagaimana reaksi mereka? Wajah mereka mencuka walau semampu aku melunakkan suaraku. Aku ditengking. Seolah-olah aku berniat jahat. Seperti mereka tidak menghargai kasih sayangku kepada mereka. Seperti akulah musuh mereka. Entahlah.. Tapi sungguh aku benar-benar terguris. "

Matanya berkaca-kaca. Menanti masa mahu meluncur laju. Dia diam. Memandang jauh ke depan, merentasi ruang masa. Hanyut dalam khayalannya sendiri membiarkan aku disisinya membisu tanpa kata.

Dia mungkin perlukan ruang waktu untuk memujuk diri, muhasabah dirinya sendiri. Dia mungkin sedang merenung masa depannya sendiri yang kini menjadi kabur. Dia mungkin sedang mencari jawapan kepada seribu satu persoalan yang berselirat di benaknya. Dia mungkin sedang mencari dirinya sendiri.

Oh Tuhan, pandulah hatinya. Jangan biarkan dia sesat. Jangan biarkan dia sakit. Aku mahu dia bahagia, aku mahu dia sentiasa dekat dengan-Mu, kerana aku kasihkan dia... Oh Tuhan, pimpinlah dia. Jangan biar dia jauh, jangan biar dia jatuh. Sesungguhnya, hanya Engkau yang dapat membantunya.. Bantulah dia..

Amin ya rabb..

No comments: