+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, May 4, 2010

Setia Pada Janji


Hari ini,saya menggantikan ibu yang balik bercuti di kampung, menemani dua orang anak saudara saya di rumah mereka. Kakak dan suaminya bekerja,
jadi hari ini giliran saya menjaga ke duanya.

Ashraf genap 6 tahun pada 29 April yang lepas. Alya pula 19 September ini genaplah 9 tahun. Pagi seawal jam 7.15, van sekolah akan menjemput mereka di hadapan rumah. Ashraf ke tadika. Alya ke sekolah agama. Selepas mereka berdua ke sekolah, ibu bapa mereka pula ke tempat kerja.

Saya tiba di rumah mereka tepat jam 11.15 pagi. Beberapa minit sebelum van mereka tiba menghantar mereka pulang. Dalam perjalanan saya sempat membungkus sedikit nasi dan lauk pauk, mengisi perut kami bertiga sementelah, Alya perlu ke sekolah kebangsaan, jam 12 tgh hari van akan datang menjemput.

Alya sudah ke sekolah, tinggal saya dengan Ashraf. Sambil tengok kartun, melukis sonic dan pooh, kadang-kadang kami tergelak melihat lukisan dia yang menakutkan tak nampak rupa sonic. Bersembang. Saya beritahu dia, jam 5 petang saya kena pulang ke rumah saya. Dia akan tinggal seorang. Dia cuma diam. Angguk kerana faham, ketika emak saya ada, waktu itu saya akan bertolak pergi. Dia angguk setuju.

Tiada bantahan. Walaupun riak wajahnya terbayang kerisauan.'Kena tinggal seorang diri?'

Jam 3 petang. Ashraf mengadu lapar. Minta saya gorengkan roti celup telur. Saya masuk ke dapur. Roti putih pula tiada. Ada donut jem strawbery. Ada biskut.

Ada roti kismis. Tapi roti putih tiada. Ashraf pula, kalau itu yang dia mahu, hanya itu saja. Dia sudah keluarkan mayonis dari peti. Dia sudah ambil pinggan ari rak.

Ke hulu ke hilir membawa pinggan, tapi rotinya tiada. Dia minta saya keluar belikan roti, saya menolak. Malas pula mahu keluar. Saya pujuk dia.

'Biar Mak Ngah gorengkan lempeng telur sedap. Rasa macam roti telur. Adik rasa dulu. Kalau tak sedap kita pergi beli roti.' Dia angguk. Setuju.

Saya masukkan beberapa sudu tepung gandum saja. Sebiji telur. Sedikit air dan garam. Panaskan kuali. Goreng. Bau telur menusuk hidung. Ashraf tidak sabar menanti dengan pinggannya. Bersama mayonis. Makan. Tak cukup pula. Lapar lagi. Nasi ada lagi. Sup ayam ada lagi. Sudahnya, saya suapkan dia nasi. Kenyanglah dia petang itu.

Jam hampir 4 petang. Hujan turun lebat. Ashraf takut-takut. 'Adik takut hujan. Kalau hujan Mak Ngah jangan balik dulu tau.' Pujuk dia. Saya angguk. 'Ya'.

Hampir pukul 5. Kedua ibu dan ayahnya belum pulang. Kakaknya Alya juga belum pulang. Hujan sudah reda. Saya beritahu Ashraf. Hujan sudah reda. Mak Ngah dah boleh balik. Dia angguk. 'Okeylah.' Kata Ashraf.

'Adik tak takut ke duk sorang?' sengaja saya menduga.

'Takpe. Adik dah janji ngan Mak Ngah pukul 5 Mak Ngah balik.' Kata Ashraf pula.

'Kalau orang jahat datang, adik nak buat camne?'tanya saya lagi. '

Adik lawan la.' Sambut Ashraf pula.

'Camne?' Duga saya pula.

Ashraf menyelongkar bakul mainannya. Mencari sesuatu. Akhirnya dia datang dekat dengan saya. 'Adik ada pedang ni, cuba Mak Ngah rasa, tajam kan?' Kata Ashraf sambil mencucuk sebatang pedang mainan berwarna emas ke lengan saya, panjangnya separuh daripada panjang sebatang pensel. Saya hampir tergelak, tapi melihat dia serius, saya tahankan.

'Aah, tajam.' Kata saya menyedapkan hati dia. 'Tapi takkan pedang ni je dik?' soal saya lagi mahu menguji. Mana pernah dia tinggal seorang diri di rumah,ke tandas pun mintak berteman, berani ke dia nak duduk seorang diri? Ashraf bangkit. Membuka kotak mainannya yang lain pula. Mencari-cari sesuatu.

Kemudian datang lagi dengan sebatang pen. 'Tajam?' tanya dia sambil mencucuk pen ke tapak tangan saya. Saya cuma angguk. Terharu melihat kesungguhan dia, benar-benar mahu tinggal seorang diri walaupun takut, kerana sudah berjanji sanggup tinggal seorang diri.

Macam-macam lagi saya menguji dia. Benar-benar dia bersedia mahu tinggal seorang diri. Tapi hakikatnya, manalah saya tergamak tinggalkan dia. Sekadar mahu menduga.Ternyata, kanak-kanak tidak pandai menipu. Kanak-kanak, setia pada janji. Kita pula bagaimana?

Makin akal kita bijak, makin hebat kita mereka cerita, menipu dan mencari helah. Jika dulu kita pernah menjadi kanak-kanak.. Hati kita bersih,kenapa, makin banyak nikmat Allah yang kita manfaatkan, makin kita melupakan Dia?

Muhasabah diri jom..



3 comments:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wahai makNgah,

Comel pula Ashraf. Alhamdulillah. Berani betul. InshaAllah Saifullah!

Setia Pada Janji.

Berjanji untuk mengahwini seseorang, wajib ditepatikah?

Lalalala~

- Ya Habibi -

AsNiza said...

W'salam wbt..

Ashraf mmg comel, mcm Mak Ngah dia.. ^_^

Itulah.. janji kanak2 lurus. Takde belok2..

Janji org dewasa.. ada masanya, cuma di bibir saja..

nicholas chuah said...

comel tu si Ashraf tu...teringat kat kenangan bersama dgn arwah adik kawan saya...memang sebijik mcm ni....