+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, May 5, 2010

Kita Punyai Kelemahan

Allah berfirman;

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). [Surah At-Tiin: Ayat 4]

Jadi, seharusnya tidak timbul kalimah ini.. "Nobody perfect!" Benarkah? Kerana kita dicipta sebaik-baiknya oleh Dia yang Maha Mencipta. Namun mengapa, melainkan Nabi Muhammad SAW, setiap dari kita pasti mempunyai kelemahan dan kekurangan masing-masing? Tidak lepas dari melakukan kesilapan dan kesalahan. Benarkah kita tidak sempurna?

Saya sendiri, punyai banyak kelemahan. Saya bukanlah manusia yang sempurna. Ada banyak kekurangan.

Mudah hilang sabar, cepat naik marah. Bukan baru, tapi dari dulu, sejak kecil tapi mengapa hingga kini sifat buruk itu masih belum dapat saya kikis dan buang? Pantang silap mula mengamuk. Hilang kawalan diri. Seminit kemudian berasa menyesal.

Risau dan bimbang melampau. Bahkan pernah demam teruk semata-mata kerana risaukan sesuatu perkara yang belum pasti kesahihannya. Fikiran mudah menjadi tidak rasional. Saya sedar soal ini sejak dahulu lagi, tapi hingga kini masih bersarang dalam diri.

Terlalu memikirkan apa yang orang fikir. Bukan saya tidak tahu ia cuma perbuatan yang sia-sia kerana saya bukanlah nujum, dan saya juga tahu saya bukanlah sesiapa untuk jadi bahan 'fikiran' orang, tapi saya juga tidak berdaya menanganinya. Lebih suka menjaga hati dan perasaan orang sedang diri sendiri mendapat susah. Membataskan pergerakan dan aktiviti seharian, kerana terlalu memikirkan apa orang kata.

Bibir laju berkata-kata, tangan laju menulis dan menaip sedang otak tertinggal di belakang. Bertindak tanpa berfikir. Bukan sedikit, banyak benar kelemahan saya. Itu baru sebahagianya. Lain-lain pula bagaimana?

Allahu Allah.

Aku percaya, Kau ciptakan aku sempurna tapi aku begini kerana khilafku sendiri. Kau anugerahkan aku akal agar aku berfikir dan memanfaatkannya sebaik yang mungkin tapi sering saja aku sia-siakan dan salah gunakannya. Kau anugerahkan aku naluri, emosi dan nafsu dengan seribu satu hikmahnya tapi aku sering tersilap dalam percaturanku sendiri.

Kau tak pernah biarkan aku sendirian. Kau tak pernah biarkan aku terkontang kanting. Kau kirimkan kami Nabi dan Rasul sebagai penunjuk jalan. Kau turunkan pula Al-Quran sebagai pedoman. Tapi mengapa aku masih lagi tersesat?

Kau ciptakan racun dan Kau juga pencipta penawar. Kau ciptakan sakit dan Kau juga pencipta ubat. Kau izinkan terjadinya setiap musibah dan dengan kehendak-Mu jua masalah itu selesai. Sungguh sesungguhnya, tiap apa yang Kau ciptakan tiada yang sia-sia.

Ketidaksempurnaan bukanlah sesuatu yang hina. Bukan bererti dunia ini sudah berakhir. Bukan penghujung bagi sesebuah kehidupan. Hidup mesti diteruskan. Sesungguhnya ketidak sempurnaan itu lah yang menjadikan kita ciptaan-Nya yang unik dan pelbagai. Kita istimewa. Saling melengkapi.

Jika kita hari ini tidak bertambah baik daripada hari semalam, ternyata kita orang yang rugi. Mungkin kita tidak mampu untuk mencapai kesempurnaan sepenuhnya, tapi setidaknya, kita seharusnya berusaha untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya.

Kita punyai kelemahan, tapi itu bukanlah penghalang untuk kita capai kejayaan dan kebahagiaan. Allah ciptakan kita sebaik-baik ciptaan, tapi bagaimanakah usaha dan inisiatif kita untuk menjadi 'sebaik-baik ciptaan?'

Wallahua'lam, hanya Allah yang Maha Mengetahui.




No comments: