+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Friday, May 7, 2010

Banduan Terbesar Di Penjara Dunia


Kalendar bulan Mei di atas meja saya meriah bertanda. Pelbagai hari penting, sambutan perayaan, cuti umum jatuh pada bulan Mei, dimulai hari buruh pada 1 Mei, hari guru pada 16 Mei, hari ibu dan hari ayah dan tidak ketinggalan, hari wesak jatuh pada 28 Mei, insyaAllah jika usia bumi ini masih panjang. Tanpa kita atau dengan kewujudan kita. Sambutan itu diraikan setiap tahun.

Terlalu sibuk meraikan, sampaikan kita lupa pada tarikh penting 15 Mei. Apa signifikannya tarikh itu? Mungkin ada yang lupa atau sekadar memandang ringan dan mungkin juga ada yang lansung tidak tahu.

Ketahuilah wahai saudara-saudaraku yang dikasihi Allah. Tepat 15 hb Mei 2010 ini maka genaplah 62 tahun berlaku peristiwa Nakba iaitu peristiwa malapetaka ke atas rakyat Palestin. Pada 15 hb Mei 1948 itu tentera Zionis Israel telah melancarkan pembersihan etnik ( etnic cleansing ) iaitu sejumlah 750,000 orang atau tiga perempat populasi daripada rakyat Palestin dihalau keluar dari kediaman mereka.

Mereka telah dipaksa menjadi pelarian dalam negara Palestin sendiri dan termasuk di negara-negara jiran yang kini telah mencecah lebih 4.5 juta orang. Kini sudah lebih 6 dekad pelarian Palestin hidup dalam kemiskinan dan penafian keperluan asasi yang sangat parah.

Siapakah yang akan membela mereka? Sampai bilakah penderitaan ini akan terus ditanggung dan bilakah ianya akan berakhir? Sudah lebih 60 tahun , ummat Islam Palestin hidup di medan peperangan. Mereka berada di tengah – tengah kekejaman penjajah durjana Israel laknatullah. Mereka di tindas dan dizalimi tanpa simpati. Tanpa perikemanusiaan. Penderitaan demi penderitaan terpaksa ditanggung. Tidak mengira usia atau jantina, semuanya turut merasa kepahitan.

Jika kita di bumi Malaysia resah gelisah tatkala disirami hujan lebat, mereka hidup dihujani peluru dan bom. Ketika kita resah memikirkan esok mahu makan apa, mereka resah memikirkan samada esok masih bernafas atau tidak. Kehidupan mereka kian tersepit dan terhimpit. Tiada tanda-tanda akan berakhir.

Orang – orang tua Palestin diusir keluar dari tanahair, yang lelaki dikelar dan ditembak mati , kaum wanita pula diperkosa dan dibelah perutnya . Kanak – kanak mereka diletupkan , rumah kediaman mereka dibakar dan kampung halaman mereka dimusnahkan.

3 juta rakyat Palestin menjadi banduan di penjara terbesar di dunia apabila mereka di kepung oleh tentera Israel di Palestin dengan tembok sepanjang 720 km dan 8-12 meter tinggi . Lebih 11,000 rakayat Palestin dipenjarakan di Israel. Ada yang dipenjara sehingga 30 tahun tanpa alasan yang munasabah.

Tanggal 31 Ogos kita bersorak gembira meraikan Hari Kemerdekaan, sedangkan pada 31 hb Ogos 1897 adalah merupakan tarikh Persidangan Basel, Swisszerland iaitu permulaan kepada sejarah tercetusnya gerakan untuk menubuhkan sebuah Negara untuk umat Yahudi. Ini diekori dengan Deklarasi Balfor untuk merealisasikan hasrat ini.

Dan akhirnya pada tahun 1948 negara Israel diistiharkan yang didokong sepenuhnya oleh Amerika Syarikat.


Wajarkah kita hanya terus berpeluk tubuh? Bersikap tidak ambil peduli. Membiarkan saudara seagama kita berjuang bermati-matian demi meneruskan kelansungan hidup. Dan kita di sini bersenang lenang bersuka ria. Sedikit pun tidak terasa apa? Renungilah. Mengapa kita perlu pertahankan Palestine?


Adakah itu masih belum memadai? Lalu kita masih berkira-kira, ragu-ragu?

Nabi Muhammad Saw pernah bersabda;

" Tidak beriman seseorang dari kamu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri ". ( Riwayat : Bukhari & Muslim )

Firman Allah Taala pula :

"Dan tolong menolonglah kamu dalam ( mengerjakan ) kebajikan dan takwa, dan janganlah kamu tolong menolong dalam perbuatan dosa dan permusuhan ". ( Al-Maidah : 3 )

Muhabasah. Apa yang telah saya lakukan. Dan apakah pula yang akan saya lakukan? Selagi termampu, bangkitlah.

Di sini, saya ingin mengambil kesempatan, untuk berkongsi.. KLIK SINI. Lifeline 4 Gaza. Mari kita cakna, ambil tahu dan bertindak. Mereka saudara kita.

Wassalam wbt.




No comments: