+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, May 9, 2010

Percayalah, Kau Wanita Sempurna

"Aku rasa hidup aku serba tak kena, aku rasa rendah diri kerana aku bukanlah wanita yang sempurna." Dia menuturkan kata-kata itu sambil wajahnya menunduk merenung tanah. Bagai berbicara pada dirinya sendiri, sedangkan aku setia berdiri di sebelahnya. Sejak dulu sampai bila-bila, aku akan sentiasa menemaninya. Tapi dia sering melupakan aku. Ah..

"Apa takrifan sempurna pada kau?" Biarpun aku sedar aku bukanlah watak yang signifikan dalam hidupnya, namun aku memberanikan diri untuk kembali bertanya kepada dia.

Dia diam membisu. Mengunci bibir. Masih tunduk tidak mengangkat wajah. Kaku bagai patung cendana menanti masa mahu tumbang. Aku juga diam.

"Kau tahu, setiap wanita pastinya mengidamkan keluarga yang bahagia, punya anak, punya suami, aku tiada. Hidupku tidak lengkap tanpa mereka, jadi aku bukanlah wanita yang sempurna." Begitu tutur bicaranya bagai petir menikam tangkai jantungku. Aku menolehkan wajahku, mencari wajahnya yang masih diam membungkam. Mencari reaksi apa yang sedang terlukis di wajahnya. Mencari rasa apa yang sedang menyerang jiwanya.

Dia masih membatu. Aku hampa.

"Kau tak salah. Tapi kau juga tidak seratus peratus betul." Aku membidas. Sambil setia menanti tindak balas darinya.

"Maksud kau apa?" Dia pula bertanya kepadaku. Wajahnya diangkat, matanya yang layu diarahkan kewajahku pula. Aku tergamam seketika. Panahan matanya benar-benar menikam sanubariku. Lukisan apakah yang terukir di wajahnya? Cahaya apakah yang terpancar dari kedua matanya? Tidak mampu membalas renungan lebih lama, aku mengalah, memalingkan wajahku ke arah awan biru yang terapung tanpa tali. Aku menghembus nafasku perlahan.

"Maksud aku, memang wanita normal adalah seperti apa yang kau katakan, tapi tidak bermakna wanita akan cacat atau tempang tanpa suami atau anak-anak." Aku menyusun kata-kata namun aku sendiri terbelit dengan bicaraku sendiri.

Dia menggelengkan kepalanya tanda tidak mengerti dengan butir bicaraku. Aku menarik nafas dalam-dalam, masih mencari kata-kata yang lebih sesuai, atau lebih mudah untuk fahamkan dia.

"Begini.. Lumrah manusia diciptakan berpasangan. Sunyi tanpa teman. Bahagia bila dikasihi, dihargai. Perlukan perlindungan dan tempat mengadu. Sebagaimana hawa dicipta untuk adam, begitulah naluri seorang wanita yang sentiasa merasakan tempatnya adalah di sisi adam, tanpa adam, hidup bagai tiada erti. Kau tahu, adam dan hawa juga pernah terpisah. Bertahun-tahun mereka mengembara, mencari dan terus mencari. Walaupun awalnya hawa diciptakan untuk adam, tapi cinta mereka juga diuji." Aku mwnyusun kata, berharap agar dia mengerti. Dia masih diam. Mungkin makin keliru.

"Ajal maut, jodoh pertemuan semuanya sudah ditentukan oleh Dia. Jika hari ini kau tidak miliki segala apa yang mereka telah miliki, mungkin esok atau lusa tiba pula giliran kau. Usah dikesali segala yang belum tentu menjadi milikmu kerana kau sendiri tidak tahu sampai bila kau akan hidup. Mungkin esok kau dijemput kembali ke rahmatullah. Justeru itu, berbahagialah dengan apa yang kau miliki hari ini. Biarpun seorang. Biarpun sendirian ditemani airmata. Teruskanlah hidup. Allah sentiasa ada bersamamu." Aku masih menyambung bicara. Wajahnya beransur tenang. Membuatkan ketegangan aku bertambah kendur.

"Jadilah seperti Maryam binti Imran, yang hidup tanpa lelaki bergelar suami, namun tetap menjaga kesucian dan ketaatannya kepada Allah. Dia juga wanita. Seperti engkau. Namanya tercatit indah dalam Al-Quran. Syurga tempat untuknya."Ujarku lagi, seraya mengalihkan pandangan mataku menatap wajahnya pula. Dia membalas renungannku, lebih bersemangat dari tadi. Bagai punyai semangat baru. Aku senang melihat riak wajahnya kali ini.

Dia masih mengunci bibir namun di wajahnya terlukis garis senyuman. Manis sekali. Tanpa kata dia mengangguk-anggukkan kepalanya sambil memandang ke arah ku. Kini giliranku pula diam membisu. Saraf otakku kembali berkerja, menghitung dan berkira-kira, gerangan apa yang bermain di fikiran dia. Begitu cepat dia berubah angin.

"Terima kasih." Ujarnya spontan. Mataku bulat. Tertanya-tanya.

"Kini aku mengerti, aku dicipta untuk beribadat kepada Allah, semata-mata untuk Allah. Suami sebagai sebahagian cara untuk aku menunjukkan ketaatanku kepada Allah, tapi tanpa suami seperti Maryam juga aku bisa membuktikan ketaatan ku kepada Dia. Aku tercipta untuk-Nya, bukan untuk makhluk bernama lelaki. Apa jua mendatang, aku redha, kerana aku sedar, aku cuma hamba. Ya, aku hanya untuk-Nya." Begitu dia menyimpulkan. Aku kehilangan kata-kata. Biarlah dia dengan kefahamannya. Asalkan dia kembali senyum, kembali optimis. Aku juga turut berasa bahagia. Aku anggukkan saja kepalaku.

Dia terus menguntum senyum. Mendongak wajah memandang ke langit. Bagai mencari sesuatu di atas sana, namun aku tidak bertanya apa. Diam di sisinya, menikmati keindahan alam pada petang yang membahagiakan.

'Wahai wanita. Kau tercipta indah. Tanpa dia atau dengannya, kau sememangnya indah.' Bisik hati kecilku. Aku tersenyum sendiri. Bersama seribu satu rahsia yang bersimpul kemas di dalam dada.

No comments: