+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, May 10, 2010

Semuanya Perlukan Sebab?

Lincah dia di dapur. Sekilas pandang seolah-olah sedang menari-nari dari sinki ke peti ais, ke mudian menuju dapur masak dan berulang-ulang. Sekali sekala aku dengar suara dia menyanyi-nyanyi. Riang nampaknya dia. Sedang bahagia barangkali.

Tidak mahu menganggu moodnya. Sejak akhir-akhir ini, bukan mudah untuk aku melihat dia seriang itu. Susah. Selalunya muncung, cemberut masam mencuka. Selalunya lemah longlai tidak bermaya. Selalunya mengelamun jauh melayan emosi. Kali ini berbeza, aku senang melihat dia begini.

Seminit, dua minit. Lama menanti, hadir rasa penat.

"Ehem! Ehem!" Lagakku bagai YB mencuri perhatian dia.

Dia menoleh ke arahku. Senyum. Manis sekali.

"Masak apa?" Aku menyapa.

"Kau nak makan apa? Aku boleh masakkan." Dia menjawab.

"Sekarang kau masak apa? Apa yang kau suka, itulah yang aku suka. Bukan kau tidak kenal aku." Begitu aku menjawab. Memang betul dia tahu apa yang aku suka.

"Macam-macam ada, nanti kau tengoklah, rahsia!" Masih berdalih, namun senyuman yang terukir dibibirnya kian menawan. Aku membalas. Senyum. Aku bahagia andai dia bahagia.

"Kau happy hari ini, boleh aku tahu kenapa?" Seperti selalunya, aku mahu tahu.

Dia tergelak kecil, menyambung kerja masak-memasak.

"Alaaa.. Takkan dengan aku pun kau mahu berahsia.. Bagitahulah.." Aku cuba memujuk, mengorek rahsia yang tersimpan di dadanya.

"Kau rasa kenapa?" Aku pula yang ditanya. Aku tidak menjawab, sekadar mencebik bibir.

"Aku tanya kau. Kalau pun aku tahu kenapa, aku tetap mahu dengar dari bibir kau sendiri. Ada orang masuk meminang kau kah?" Sengaja aku menjerat. Kalau-kalau dia terjerat.

Dia ketawa mengekek, menahan tawanya agak tidak terlampau-lampau sambil tangannya sibuk mengacau kari di dalam periuk.

"Siapa mahu aku? Kau nih, kot ya pun biar lah logik sikit." Dia menyambung tawa, aku ikut sekali. Aku bahagia begini. Ketawa bersama dia.

"Habis kau berahsia mengapa? Happy semacam saja aku tengok, mesti ada apa-apa." Masih tidak berpuas hati, aku cuba menebak lagi.

Tawanya terhenti. Dia mengarahkan pandangannya tepat ke wajahku. Riak wajahnya berubah. Matanya direnung tajam menikam mataku. Serius benar dia. Menyesal pulak aku menyibuk. Aku diam. Takut menyiram minyak dibara merah, kelak api kian marak, yang binasa aku juga.

"Apa kau pasti, setiap apa juga yang kita lakukan, pasti memerlukan sebab? Semuanya harus mempunyai alasan? Tidak boleh tidak?" Dia pula bertanya kepadaku, keningnya terangkat, dahinya berkedut-kedut.

Tersentap. Aku tiada jawapan juga. Lalu kini giliran aku pula mengunci bibir, diam.

No comments: