+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Saturday, May 29, 2010

Belajar Jangan Jemu

Bismillahirrahmanirrahim...

Segala puji bagi Allah yang menghidupkan, dan mematikan. Tuhan yang berkuasa atas segalanya, Tuhan sekelian alam.

Hidup adalah suatu perjalanan yang memerlukan kita terus belajar, menuntut proses pembelajaran yang berpanjangan. Sejak dari rahim ibu sehinggalah kita kembali menjadi tanah.

Maha suci Allah yang Maha Bijaksana Lagi Maha Agung. Di dalam kandungan ibu, kita 'tidur' dengan lenanya, penuh keselesaan. Diberi makan tanpa perlu meminta. Diberi perlindungan tanpa sempat kita merasa sakit atau takut. Manusia ciptaan Allah yang hebat. Kita sebaik-baik makhluk. Namun pernahkah kita bersyukur dan muhasabah diri?

Tiada manusia yang terus berlari sebaik sahaja keluar dari perut ibu. Mulanya kita menangis. Hanya tahu menangis. Minum susu dan berkumuh. Seiring dengan peredaran masa, kemudiannya kita mula belajar tersenyum, belajar ketawa. Masa terus berjalan, usia kita pun kian meningkat. Dari hari ke hari, minggu ke minggu, bulan ke bulan, tahun berganti tahun. Kita belajar meniarap, mengengsot, merangkak, bertatih, berjalan, berlari dan macam-macam lagi.

Makin kita meningkat dewasa, makin banyak yang harus kita pelajari. Dalam sedar dan tanpa sedar. Makin kita meningkat dewasa, ujian dan dugan hidup juga kian bertambah, masalah datang kian bertimpa-timpa. Bertali arus menguji kekuatan diri.

Allah beri dugaan setimpal dengan kemampuan kita.. Kerana Dia yang menciptakan kita, Dia jugalah yang lebih mengetahui keupayaan kita. Allah juga tidak pernah menzalimi diri kita tetapi kitalah yang sering menganiaya diri kita sendiri.

Aturan Allah semuanya sempurna dan tiada sedikit pun yang pincang. Tapi kita manusia sering saja bertindak diluar batasan. Suruhan Allah tidak kita patuhi, larangan Allah pula kita langgar sesuka hati kita. Sudahnya, diri kita sendiri yang terhukum. Menanggung akibat dari setiap apa jua yang telah kita lakukan. Baik dibalas baik, buruk dibalas buruk. Seandainya bukan di dunia, akhirat setia menanti.

Belajar jangan berhenti. Belajar dari pengalaman, belajar dari kesilapan. Belajar dari mereka yang dekat dengan kita, belajar dari mereka yang terlebih dahulu mengenal dunia. Belajar dari setiap apa jua yang berlegar dari sekeliling kita, mengambil ibrah dari setiap peristiwa. Belajar dari buku dan kitab, dari Al-Quran. Belajar dari alam, ciptaan Ilahi yang pelbagai. Belajar jangan jemu.

Jika jatuh, bangkit. Lompatlah lebih tinggi. Jika sesat, carilah jalan pulang. Jalan yang terbaik. Jika keliru, bertenanglah, pintalah petunjuk dari Allah. Jika lemah, carilah kekuatan. Atasi kelemahan itu. Jika lelah carilah tempat untuk berpaut. Kemudian teruskan langkah. Jika kalah jangan terus mengalah. Berlari lebih laju. Jika gagal jangan terus menyerah. Ubah strategi.

Belajar untuk menjadi lebih baik, jangan berputus asa. Wahai diri. Belajarlah lagi.


No comments: