+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, May 3, 2010

~Pekat Malam~

Bicara diri pada angin, bertemankan malam nan sepi. Kelam. Gelap. Bulan sembunyi malu. Bintang entah di mana. Sendiri aku menghitung waktu berlalu pantas. Tidak terkejar oleh langkah kakiku. Kerap kali cuba berlari lebih laju namun sering saja aku jatuh tersungkur. Tersilap membuat perkiraankah aku? Atau gopoh mengejar bayangan yang aku sendiri tidak tahu ke mana?

Saat demi saat. Detik waktu berlalu pergi meninggalkan aku. Kaku tidak berdaya. Meraba-raba dalam kegelapan tanpa kudrat. Tanpa cahaya. Setiap hembusan nafas, degupan jantung ini. Setiap kerdipan mata, denyutan nadi ini. Segalanya bukan milikku. Semuanya pinjaman. Entah sampai bila. Mungkin esok akan diambil semula. Lalu matilah aku. Pergilah nyawa, tinggalkan jasad. Tinggalkan aku memburuk ditelan tanah. Sendirian.

Haruskah aku terus mengalah. Berserah pada takdir. Nak jadi apa jadilah. Mahu binasa, binasalah. Sungguh, aku ketakutan. Selepas Tuhanku Yang Esa, aku paling banyak bergantung pada diriku sendiri. Selain mengadu kepada Tuhan yang Maha Mendengar, aku merintih sendirian, memujuk diriku sendiri. Mencari kekuatan, mengumpul kudrat. Akulah pembakar semangat. Akulah pendorong. Aku yang menjadi kekuatan kepada diriku sendiri.

Tapi kini. Ke mana semuanya pergi? Hilangkah meninggalkan aku. Tergamak biarkan aku terkapai-kapai. Nyaris tenggelam. Lemas. Aku mahu kekuatanku. Kembalilah! Jangan pergi. Tanpa kau aku bisa musnah. Datanglah.

Cahaya, datang dekat, suluhlah aku. Bawa aku pulang. Jangan biar aku sirna dalam pekat malam. Terangilah aku, aku takut binasa. Ya Tuhan. Pimpinlah aku.

Aku tanpa aku bukanlah aku. Aku tanpa Kau tak mungkin. Jangan biarkan aku. Peganglah aku dekat dengan-Mu Tuhan. Sungguh aku takut.

Dingin malam mendera. Air mata mahu gugur membasahi pipi. Bertahan. Jangan jatuh! Aku tak ingin menangis. Tapi aku tidak berdaya. Dayuskah aku? Lemahkah aku? Mudah benar mengalah. Berserah pada takdir. Jatuh tidak mahu bangkit.

Beredarlah malam, datanglah siang.
Pergilah kelam, datanglah terang.







No comments: