+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, December 30, 2009

Kekasihku Laptop

Bismillah..

Apa khabar semuanya, sihat? Mudah-mudahan semuanya baik-baik belaka, selamat dan semangat sentiasa di bawah naungan kasih dan rahmat Ilahi, insyaAllah :)

Mengisi masa. Saya jenjalan kat facebook, skhirnya saya terperasan satu post pada 'wall paper' dari seorang sahabat.. begini katanya;

"Semalam borak pasal kehidupan yang menyedihkan bila hidup terikat dengan facebook. Tiap 5 minit update status. Kawan dalam friendlist ada sampai dua ratus. Tapi bila time-time nak bersosial asyik keluar dengan orang yang sama. Sangat menyedihkan. Get a life everyone! "

[Sorry dear, i copy and paste, anyway, a very good sharing, insyaAllah]

I do believe, dia bukanlah keseorangan, ramai lagi dan mungkin termasuk saya, juga pernah mengalaminya. Mungkin saya bukanlah seorang 'mangsa' facebook, namun jujur saya mengaku, suatu ketika dulu, saya pernah 'ketagihan' friendster. Mempunyai 'friendlist' melebihi 500 orang, update setiap hari, rindu kepada alam maya bagaikan sang pungguk gilakan bulan, aduh! Boleh tahan hebat juga penangan Frienster terhadap diri saya ini.

Hidup saya untuk apa? Ke mana hala tuju? Apa saya dapat dari dunia maya? Bahagiakah saya? Untuk apa internet? Kenapa ia diciptakan? Allahu rabbi~

Masa berlalu, manusia berubah sekelip mata. Zaman juga kian berubah, penemuan sains dan teknologi bagai tiada batasan, saban hari ada sahaja produk dan ciptaan baru terhasil. Jika dulu kita ada komputer yang beratnya berpuluh kilo, sekarang ramai pula yang memiliki komputer riba, beratnya tak lebih 5kg. Mudah di bawa dan dikelek ke mana saja. Pendek kata, di mana ia diperlukan, di situ ia ada.

Lumrah manusia tidak pernah puas, setiap masa sentiasa mencari akal untuk mempermudahkan lagi kehidupan yang sememangnya sudah mudah, komputer riba (laptop) makin mengecil dan makin ringan. Melalui telefon bimbit juga boleh mengakses internet, jadilah dunia tanpa sempadan yang kian nyata. Setiap masa, setiap detik, kita makin terkongkong dan terhimpit dengan internet.

Jika dulu tanpa internet, tanpa komputer riba, kita lebih suka membaca buku, kini masa lapang di isi dengan melayari internet. Kalau dulu kita suka bermain bola sepak, sekarang kita luangkan masa untuk bermain permainan video yang terhidang pelbagai rupa. Sedikit demi sedikit, kita mula 'mati' di dunia nyata dan 'hidup' di dunia maya.

Sejauh mana internet, komputer, laptop mempengaruhi hidup anda? Adakah ia layak digelar kekasih? Saya bagaimana? Allahu Allah.. Tunjukilah kami jalan yang lurus..

Amin ya rabbal alamin.



1 comment:

LadyBird said...

for me my pc is my hubby :P