+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, December 7, 2009

Celoteh KPO'09

Bismillah..

Online je malam tadi, terus dapat YM dari seorang sahabat, minta segera update cerita mengenai KPO'09.. semangat benar dia.. kesal barangkali kerana berada jauh diperantauan, maka tidak dapat menghadirkan diri, mungkin..

KPO'09 adalah singkatan untuk Kursus Kepimpinan Organisasi, yang dianjurkan oleh Even Team Malaysia, iLuvislam.com dan penyertaan dibuka kepada semua krew iluvislam.com yang berminat. Alhamdulillah, kursus itu telah berjaya di adakan selama 3 hari 2 malam bermula tarikh 4 Disember hingga 6 Disember di Rumah Anak2 Yatim Damai, Kuang, Selangor. Alhamdulillah.

Memandangkan kursus ini adalah yang pertama buat kami, sesungguhnya banyak kenangan pahit manis yang berjaya dikutip. Tahniah dan terima kasih kepada semua krew yang sudi datang dari jauh untuk menyertai kursus ini. Ada yang datang dari Sabah, Kelantan, Pahang, Perak, Melaka, Negeri Sembilan dan sebagainya. Subhanallah, semangat kalian memang mantap dan patut dipuji. Semoga ukhwah yang terjalin mendapat redha Allah. Amin..

Begitu juga dengan para JKP. Kesanggupan kalian memegang amanah suatu yang harus dipuji. All in one. Bukan setakat jadi Bendahari, malahan membuat modul dan membentangkan modul. Subhanallah. Pengorbanan yang tidak mampu terbalas. Semuanya sentiasa bersedia memikul tangunggjawab yg diamanahkan, bila-bila masa sahaja. Asal mendapat tugasan, semuanya komited terhadap amanah masing-masing. SYABAS kepada semua sahabat JKP. Korang memang sangat best ^_^

Selama 3 hari 2 malam, peserta dikehendaki menghadiri 9 slot untuk pembentangan modul. Di samping itu, slot LDK dan riadah juga tidak dilupakan. Selain program khas untuk para krew, terdapat juga beberapa aktiviti dan ruangan untuk bersama dengan penghuni asrama Kompleks Anak Yatim Damai. Alhamdulillah.

Saya tiba di asrama pada hari Jumaat petang, setelah meredah hujan yang sangat lebat melalui lebuhraya guthrie. Sebelum itu, saya bersama nisa menjemput Saidah di perhentian bas, kemudian ke kedai cetak untuk mencetak modul kepada para peserta di Seksyen 2 Shah Alam. Seterusnya ke perhentian bas Shah Alam untuk menjemput Ina dan Pika yang datang dari Ipoh.

Hujan yang lebat, dalam kekalutan selepas solat Asar, berhenti sekejap makan beger, tiba masa untuk meneruskan perjalanan. Dalam kekalutan berlari, tiba-tiba bunyi hon. Astagfirullah, saya lintas jalan macam anak ayam, hujan lebat tak nampak bas sudah dekat, alhamdulillah masih selamat :)

Kira-kira jam 5 petang kami meneruskan perjalanan. Hujan kian lebat, jalan dipenuhi air, melalui Jalan Pinggiran Subang penuh debaran, bersama saya ada 4 lagi nyawa, risaunya saya, hanya mampu berdoa agar semuanya selamat dan alhamdulillah, semuanya baik-baik saja.

Kami tiba di Kompleks anak yatim damai hampir jam 7 petang. Apapun bersyukur kerana selamat sampai.

Mesyuarat untuk para ahli jawatankuasa (JKP) bermula kira-kira jam 10 malam. Sebelum itu, kami sempat makan dan beramah mesra sesama kami, menyusun modul dan memasukkan modul ke dalam fail. Selesai mesyuarat, kami terus ke asrama untuk berehat, bersedia bagi meneruskan perjalananan hari seterusnya.

Pagi esoknya, beberapa orang JKP ditugaskan untuk menanti ketibaan peserta di beberapa lokasi seperti stesen Pudu, Stesen Putra dan sebagainya, mereka berkumpul di Stesen komuter KL Sentral sebelum berangkat ke stesen komuter Kuang. Saya tidak terlibat, ehe..

Saya dan beberapa sahabat di kompleks damai menyiapkan tempat dan dewan untuk program. Kami kemudian keluar bersarapan beramai-ramai dan seterusnya ke stesen komuter kuang, untuk menyambut ketibaan para peserta. Debaran bermula. Debaran demi debaran. Akhirnya setelah dua jam menanti, lebih kurang jam 12.45 tengah hari, rombongan dari stesen kl sentral tiba. Alhamdulillah. Senyuman yang terukir di setiap wajah para peserta dan JKP sungguh membahagiakan, subhanallah, indahnya perasaan itu..

Petangnya, selesai solat Zohor, saya dan Ina 'dihantar' ke rumah Datin Susi untuk membantu JKP 'masak memasak' menyediakan makan malam untuk para peserta. Saya terlepas slot takruf bersama para peserta, namun Allah telah tuliskan saya bertakruf bersama Ina sepanjang menanti di rumah datin Susi. Panjang kami bercerita. Tidak dilupakan, pengalaman dikejar angsa ketika tiba di perkarangan rumah Datin Susi (Kak Chi) juga suatu yang sungguh mengujakan. Lol~

Saidah dan Nur bersama Kak Chi balik dari membeli barangan dapur kira-kira jam 4.20 petang, mengejar masa, kami segera menunaikan solat dan terus berkejaran ke dapur. Memulakan aktiviti memasak, untuk lebih kurang 50 orang dalam masa kurang dari 2 jam. Sungguh mencabar, apa pun, suatu pengalaman yang tidak mungkin dapat dilupakan, terima kasih banyak kepada tuan rumah yang banyak membantu, juga terima kasih untuk segala ilmu yang diturunkan kepada kami semua ^^

Ukhwah kian erat antara kami semua. Walaupun agak kecewa kerana tidak mempunyai banyak masa untuk bermesra bersama para peserta lantaran kerja yang menimbun, saya tumpang gembira melihat keakraban sesama mereka. Sepanjang berprogram, kami makan di dalam dulang dan saling suap menyuap. Subhanallah. Seronok juga makan di suap. Mengukuhkan ikatan yang terjalin.

Malamnya selesai aktiviti bersama peserta, kami para JKP melakukan post mortem, selesai post mortem, kami berlatih tarian poco-poco dan diubah suai agar menepati yang sepatutnya. Seronok melihat gelagat sahabat. Pelbagai keletah dan lebih 'tragis' bila ada yang terpijak lebah dan disengat. Ujian dari Allah barangkali, peringatan kepada empunya diri supaya tidak nakal-nakal, ehehe..

Demikian cerita hari pertama.. belum lagi masuk hari kedua, panjang ceritanya. Letih plak nak taip, kita tunggu mereka upload gambar ya.. insyaAllah akan dikongsikan. ^_^

Seronok rasanya. Semuanya mengagumkan. Tepat jam 12.45 pagi, 5hb Disember, kami ada slot untuk muhasabah diri, yang dijayakan oleh Ruzaini. Betapa tingginya semangat anak- anak penghuni asrama, sanggup berjaga sampai ke pagi semata-mata ingin bersama kami. Subhanallah, kami betul-betul menghargainya..Kami juga ada slot sukaneka bersama penghuni asrama, tugasan saya dan beberapa orang teman untuk mengendalikan adik-adik berusia 11 tahun dan ke bawah. Banyak sungguh pengalaman manis yang dapat dikutip. Alhamdulillah.

Sebelum mata ini tertutup rapat, aku simpan kemas kenangan kita bersama dalam kotak memoriku, sebagai suatu kenangan yang terindah, ukhwah fillah itu indah.

Wallahua'alam.

3 comments:

miminapis said...

assalamualaikum akak, :)
saya pernah juga beberapa menjenguk disini.
cuma before ni tak berniat nak komen.

ye la, takut nanti akak terkejut plak kan.
ntah sape2 je lah bagi komen kat blog akak. hehe. :P

wah! tulisan dan coretan seorang JKP!
mantop! ;)

wallahu'alam. correct me if I am wrong.
nur syamimi mohamad napis.

AsNiza said...

w'salam..

heee~ mekasih sudi singgah sini.. klu mimi 2000 words, akak dah 3000 dh ni rasanya, keke..

harap dapat jumpa lagi, berprogram bersama2 lagi, insyaAllah, amin..

suhana_nur said...

eheh..ade sebut sebt pasal saya..terpakse memunculkan diri..lalala~