+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, December 20, 2009

19 Disember

ALhamdulillah, Tuhan masih izinkan saya dan kita semua untuk menyambut maal hijrah, menyambut tahun baru, tahun 1431 H, Alhamdulillah, umur kita dan bumi ini masih ada. Syukur kerana kita masih ada kesempatan untuk mengumpul bekalan ke akhirat, syukur kerana kita masih ada kesempatan untuk memohon kemaafan daripada mereka yang pernah kita sakiti dan lukai, syukur kerana kita masih dikurniakan peluang untuk memperbetulkan kesalahan kita pada masa lampau. Alhamdulillah..

Segala pujian hanya bagi Allah, alhamdulillah, semalam (19 Disember) saya telah berpeluang menghadiri satu lagi program anjuran iluvislam, dengan kerjasama Karangkraf dan INSPEN yakni FEWWIT, Fun & Exciting Weekend With iLuvislam Team (FEWWIT) : Mencari Cinta Sempurna.


Di samping agenda utama yakni forum "Mencari Cinta Sempurna", pada hari tersebut juga berlansung pra-perasmian akhbar mingguan iLuvislam.com. Para penonton juga disajikan dengan persembahan bertenaga dan menginsafkan oleh penyanyi nasyid Muadz dan juga acara optional : Ramah Mesra bersama krew iLuvislam.com yang berlansung di surau INSPEN yg dikendalikan sendiri oleh presiden iLuvislam.com.

Selaku salah seorang krew iluvislam, saya dan seorang lagi krew ditugaskan untuk menanti ketibaan peserta di stesen komuter serdang, dari situ, tiga buah bas disediakan untuk menghantar peserta ke tempat program di INSPEN. Bertolak dari rumah yang terletak di Shah Alam kira-kira jam 6.50 pagi, singgah di Jalan Templer dan tiba di INSPEN kira-kira jam 8 pagi. Kami juga tiba di stesen komuter lebih awal dari para peserta, oleh itu kami berkesempatan untuk sarapan pagi di stesen komuter.

Dari INSPEN saya ke Kuala Lumpur, menghadiri kelas terjemahan di Jalan Maharajelela. Ditemani hujan yang agak lebat, berpandukan panduan dari sahabat iluvislam, saya beranikan diri meredah jalan ke sana. Sesat itu lumrah, namun saya bersyukur kerana tiba juga ke kelas walaupun agak lewat. Topik hari itu adalah "Iklan dan teks ucapan" dikendalikan oleh En Syednurakla.

Dari kelas terjemahan di Jalan Maharajalela, saya singgah menjemput Ina di stesen monoreal Jalan Maharajalela. Kami seterusnya menghala ke Shah Alam, dan lebih tepat lagi, Masjid Shah Alam.

Untuk aktiviti seterusnya, saya akan sambung ke entri yang berikutnya, InsyaAllah. Di masjid, kami berpeluang mengikuti solat maghrib berjemaah yang di Imamkan sendiri oleh Prof Yusuf Qardawi. Selepas solat maghrib, beliau turut menyampaikan ceramah sempena maal hijrah. Alhamdulillah. Banyak pengisian penuh makna di dalam ucapannya. Kami meluangkan masa di Masjid Shah Alam sehingga kira-kira jam 10 malam.

Alhamdulillah, malam kian larut, seharian penuh makna menutup tirainya. Sampai sini dulu, hingga bertemu lagi.

Wassalam.



No comments: