+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, December 16, 2009

Apa Kau Percaya?

Lambaian selamat tinggal buat 1430, lagi beberapa hari kita akan menyambut Maal Hijrah, 1 Muharam. Selamat datang 1431, insyaAllah, jika umur ini masih panjang, dunia belum kiamat, kita pasti bersua.

Tahun baru selalunya hadir bersama azam baru. Biasanya, kita sibuk menanam azam tiap kali tahun baru menjelma. Azam pelbagai azam, ada yang berazam untuk tunaikan azam tahun lepas yakni azamnya utk melaksanakan azam tahun lepas. Ada yang azam sekadar hangat-hangat tahi ayam dan ada juga yang benar-benar komited dengan azam yang dicipta.

Saya pula bagaimana ya?

Dengan izin Allah, semalam saya bertemu dengan seorang teman. Teman yang banyak mengajar saya tentang erti kehidupan, bukan saja untuk hidup di dunia, malahan untuk akhirat sana, teman yang banyak memberi tanpa dia sendiri menyedarinya. Teman yang berhasil mengubah hidup saya sebelum ini, cara saya melihat dunia. Sebaik sahaja bertemu, setelah berbasa-basi, dia lansung membuka cerita, topiknya "BELIEVE".

Katanya, setiap dari kita sepatutnya mempunyai sesuatu yang kita 'believe'. Kita mesti ada 'believe' dan insyaAllah, tubuh kita, saraf-saraf dalam jasad kita, otak kita akan bekerjasama sesama mereka di luar kawal kita, berusaha untuk menjadikan apa yang kita 'believe' itu suatu kenyataan, dengan izin Allah jua adanya. Pendek kata, "begin with the end in mind".

Jadi, dapat saya simpulkan, azam itu bukanlah sesuatu yang remeh. Malah mampu memberi impak yang sangat besar dalam kehidupan kita.

Tanya diri sendiri, saya pula bagaimana?

Apa azam saya? Diam. Sedih. Toleh kanan, toleh kiri. Garu-garu kepala tak gatal. Termenung.

Tanya lagi, apa azam saya?

Diam. Berfikir... Aku mesti ada azam aku sendiri. I have to believe! Moga Allah izinkan aku capai bahagia. Dunia dan akhirat.

No comments: