+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, December 23, 2009

Dialog Senja

Bismillah..

Hari ini pulang kerja lebih awal, agak kepenatan setelah beberapa jam 'mengadap' muka bos. Kebetulan, tepat jam 5.28 petang, rakan sekerja mahu pulang, tersilap tutup suis, komputer saya jadi mangsa terus shut off tiba-tiba. Alang-alang skrin bertukar jadi hitam, mood untuk meneruskan kerja juga sudah terbang melayang, laju saya mengemas meja, bersiap untuk pulang.

Tiba di rumah kira-kira jam 5.45 petang, masak air, angkat baju di ampaian yang siap dibasuh semalam, kemudian masuk baju dalam mesin basuh untuk mengulang cuci baju lagi hari ini. Rutin seharian, redha dan pasrah saja :)

Sambil-sambil tunggu air masak, capai telefon, dial number seorang sahabat di UIA, lama juga bersembang, bertanya khabar berkongsi cerita itu dan ini. Selesai bersembang, melepaskan rindu dendam di dada, tetiba teringat kat anak buah saya di kampung. Sudah tiga minggu lebih tak bertemu. Rindu toksah cakap. Biasanya paling lama tak jumpa dua minggu, sebab selalunya setiap hujung minggu saya akan menziarah mereka di Kampung Melayu Subang.

Capai telefon, dial number mak.. tup.. tup.. tup..

Tak lama berdering, telefon berangkat, Ashraf sendiri yang jawab telefon..

"Salam adik, adik buat apa?" Tanya saya..

"Rahsia. Cuba Mak Ngah cakap, adik duduk ke, tidur ke, berdiri?" Jawab Ashraf di hujung talian.

"Erm, Mak Ngah rasa adik berdiri," Saya menjawab. Cuba meneka.

"Salah, adik duduk lah.." Suaranya lemah kedengaran.

"Mak Ngah kat mana?" Tanya dia pula.

"Mak Ngah kat rumah Mak Ngah laa... baru balik keje nih, Mak Ngah penat tau," Jawab saya kemudiannya.

"Mak Ngah bila nak datang sini? Mak Ngah datang la sekarang," Ashraf seakan-akan meminta.

"Mak Ngah datang la, esok lepas esok lepas esok, Mak Ngah datang ngan ibu ngan ayah, Mak Ngah ambik adik ngan kakak ngan Tok Mek, balik Subang.." Saya seakan memujuk.

"Alaaa.. Mak Ngah datang la sekarang, adik bosan laaa.." rengek Ashraf pula.

"Adik gi la kawan dengan kakak," cadang saya.

"Bosan," jawab Ashraf.

"Adik main basikal," cadang saya lagi.

"Bosan," pintas Asraf pula.

"Adik tidur ek," kata saya lagi

"Bosan jugak," jawab Ashraf pula.

"Takpe esok dua hari lagi Mak Ngah ambik adik eh,"saya cuba memujuk.

"Mak Ngah datang nanti nak bagi adik hadiah apa?," pulak dah..

"Gula-gula boleh?," Saya cuba mengelak.. Takut nak berjanji, takut tak mampu tepati.

"Tak nak gula-gula, nak mainan, adik bosan," Ashraf menolak. Adeih~

"Adik nak mainan apa?" Cuba mengambil hati.

"Super sonic, yang laju, bulat-bulat tu.." Permintaan pertama.

"Susah la dik, mana nak beli?" Saya menolak.

"Kalau ultraman boleh?" Saya membuat tawaran.

"Ha.. boleh jugak!" Ashraf ceria.

"Tapi adik dah banyak ultraman," Kata saya pula.

"Tak nak lah ultraman, Mak Ngah beli Ben 10, kalau takde, Mak Ngah beli transformer," cadangan kedua dan ketiga. Huhu~

"Mak Ngah beli sekarang!" Pinta dia lagi.

"Mak Ngah baru balik keje ni dik, penat laa.. nanti Mak Ngah pegi beli eh.." saya menolak.

"Mak Ngah pegi la sekarang, kalau lambat-lambat nanti lagi penat.." celoteh Ashraf lagi..

"Yelaa, nanti tak penat Mak Ngah beli eh.." saya cuba mengambil hati dia lagi.

"Nanti beli hadiah kakak jugak.." Ashraf menambah.

"Kenapa?" Saja saya bertanya.

"Nanti akak sedih, nanti akak marah adik.." Sambung Ashraf lagi..

Maka demikianlah perbualan kami petang tadi, sekadar berkisar pada barang permainan semata-mata, huhu~ tak kesah la sembang pasal apa, yang pasti, saya seronok melayan celoteh Ashraf, lama betul tak bersembang, tak bergurau, tak menyakat, tak bertemu, dengar suara pun jadilah.

Hidup tanpa mereka yang saya sayangi, baru tiga minggu tak bertemu, sunyinya rasa. Gelisah, resah. Baru saya tahu begini rasanya. Tuhan, sungguh saya sayang mereka. Tidak sabar mahu bertemu. Doakan semuanya baik-baik sahaja.

InsyaAllah, mengikut perancangan kami, Sabtu nanti saya bersama kakak dan abang ipar akan balik ke Kelantan menaiki penerbangan Air Asia, hari Isnin berikutnya kami bersama dengan emak, Alya dan Ashraf akan kembali ke Shah Alam, insyaAllah, doakan semuanya selamat.

Mengisi kerinduan, saya kongsikan foto anak Alya dan Ashraf, buat tatapan diri sendiri ^_^

(Aisey, internet sangat slow, tidak mengizinkan daku upload gambar, sob3.. sedihnya)




2 comments:

relax said...

"Rahsia. Cuba Mak Ngah cakap, adik duduk ke, tidur ke, berdiri?" Jawab Ashraf di hujung talian.<--- manjanya diorang ngan akak

perbualan saya dengan adik bongsu

saya:alif buat apa?

adik :main game?...kak nurun bila nak balik?

saya:bulan depan kot, rindu kak nurun x?

adik:rindu, jangan lupa beli ps2 kat alif

saya:akak nurun xkerja xdak duit nk beli lagipun alif asyik main game ja ngaji tak pun...

adik: hurm kalau mcm tu tak pa la bye..

hampa dan kecewa tul hahaha..tapi kalau rindu sangat pandai lak dia talifon balik :P

*ngaji= study

AsNiza said...

haha~

sama!!! suka hati jantung pedal die je nk letak tepon klu apa yg die ckp tk dapat, sama ngn anak buah akak..

tahu cmne kitorang abis sesi dialog ptg tu? huu~

die suh akak p beli mainan skang jugak, akak dalih2, then ckp, ok la, bye.. nak mandi.. sbb tk tau nk ckp cmne dah..

die ckp.. jgn.. jgn letak...

rupa2nya, die tknk akak yg letak tepon, tp die yg putuskan talian, huuu~

selalu cmtu, haish ^^