+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, December 15, 2009

Rehlah Muslimat iLuvislam

Alhamdulillah, Tuhan izinkan, tanggal 14 Disember 2009, saya bersama 11 orang sahabat dan seorang adik kecil berkesempatan ber-rehlah di Bukit Cerakah, Alhamdulillah, segala pujian dan syukur hanya milik Allah..

Rancangan bermula cetusan idea Ina yang juga salah seorang krew iLuvislam. Mulanya saya berniat ingin membawa dia bersiar-siar, mengenal Shah Alam memandangkan dia berasal dari Perak, kemudian terfikir untuk mengajak beberapa orang teman lain sehinggalah akhirnya dia mencadangkan saya untuk buka thread baru, mengwar-warkan rancangan ini kepada kelompok yang lebih ramai. Perancangan yang singkat, dalam masa beberapa hari sahaja namun hasilnya sangat memberangsangkan.

Persiapan sehari sebelum program, kami membeli belah bahan-bahan untuk memasak, juga makanan ringan dan kek. Risau sahabat-sahabat lain tak cukup makan, keke.. Dengan izin Allah, mulai Jumaat, kesihatan saya agak tidak memuaskan, Sabtu menjadi kian teruk. Ujian tarbiyah dari Allah.

Dalam keadaan yang 'mamai', saya gagahkan jua diri ini untuk hadiri kelas Terjemahan Bahasa pada petang Sabtu, yang masih bersisa beberapa sessi sebelum ujian akhir. Syukur kerana Ina sudi menemani saya hingga ke Kuala Lumpur, setia menanti saya selama kelas berlansung. Ya, dengan kesihatan yang tidak memuaskan, saya cuma mampu meletakkan jasad saya di dalam kelas itu, mata terpejam rapat, cuma menanti masa untuk menyiapkan tugasan amali, di mana markah caring mark ada di situ. Sebelum kelas berakhir, sempat saya memohon maaf kepada pengajar, maaf kerana tidak dapat menumpukan perhatian kepada topik hari itu yang agak berat, Law dan Undang-undang.

Pagi Ahad tiba, selesai solat subuh, Ina segera masuk dapur untuk memasak. Saya yang tidak berapa sihat hanya mampu memerhati, kacau mihun sekali sekala, Aina juga sekadar tolong tengok.. ehe.. ^_^

Kira-kira jam 7.50 baru bertolak dari rumah, menuju ke UiTM Shah Alam, menjemput Puteri dan Jeda.. dan kami tiba di Bukit Cerakah kira-kira jam 8.30 pagi. Orang sudah ramai, berpusu-pusu. Perasaan ingin masuk ke dalam membuak-buak lalu tanpa berlengah lagi, kami terus membeli tiket masuk. RM 3 per person. Basikal masih banyak, tempat menunggu bas masih kosong, tapi sahabat2 lain masih belum tiba, terpaksa kami menahan niat. Sabar menanti kehadiran teman-teman yang lain.

Ukhwah fillah, kami bertemu kerana perjuangan yang sama melalui iLuvislam.com. Walaupun berbeza latar belakang, bidang pendidikan dan umur, bila bersama-sama, semua itu dilupakan. Seolah-olah tiada jurang wujud antara kami. Subhanallah, betapa indahnya pertemuan dan kebersamaan ini. Berkongsi cerita, berkongsi senyuman, berkongsi kebahagiaan, bukan boleh dibeli dengan wang ringgit, tinggi nilainya dan tak mampu dijual beli.

Kami di sana tidak lama, lebih kurang 5 jam, tapi sungguh banyak pengalaman dikutip. Berjalan kaki berama-ramai menuju ke Rumah 4 Musim, singgah di taman haiwan menghiburkan hati. Membahagiakan, lupa seketika segala masalah, senyuman terukir di setiap bibir. Aqila, atikah, jeda, masyitah, intan, atin, afdhal, ina, aina, puteri, ila dan adik. Seronok. Beri rusa makan, main kejar-kejar dengan burung peacock. Comel belaka ^^


Masuk ke rumah salji, hati kian girang. Biarlah mereka yang sudah jemu dengan putihnya salji, kami tidak. Masing-masing teruja menikmati kesejukan di dalam rumah salji. Bermain salji hingga seketika, ada yang t'erlupa,' hehehe~ kejap je kan.. duk dalam tu pun tak sampai 10 minit.. =p


Usai bersiar-siar, kami naiki bas turun ke tempat asal kami berkumpul. Sekali lagi kami berhalaqah. Jasad sudah diberi makan, emosi sudah diberi makan, tiba masa untuk pengisian rohani pula. Perbincangan kami pada tengah hari itu berkisar kepada Ukhwah Fillah.. Alhamdulillah, masing-masing bersuara, berkongsi ilmu yang ada, bertukar-tukar pandangan, Alhamdulillah, kenyang jugak rohani kita pada hari itu :)

Kepada semua yang sudi hadir, terima kasih banyak-banyak. Doakan ya, semoga diizinkan Allah untuk membuat aktiviti serupa lagi, lebih baik dari hari ini dan disertai lebih ramai lagi.

Sudah lama teringin untuk beraktiviti bersama user.. masih menanti, bilakah masanya akan tiba? Wahai Tuhan, izinkanlah kami bertemu, izinkan hati kami bertaut..

Wahai teman, semoga pertemuan kita tercatit sebagai salah satu kenangan yang terindah. Jangan dilupakan aku, ingat aku dalam setiap bait doamu.. kerana aku sahabatmu, saudaramu yang menyayangimu kerana Allah.

Wassalam.




4 comments:

ikhwana syuhada said...

bestnya....saya pun duduk shah alam gak.. tak tahu ada aktiviti cam gini huhu kalau tak boleh join .

MohdTaufiq said...

yelah, it so enjoyeable and so fun, huhu relax, release, enjoy ....

Anonymous said...

salam wbt kak as..
smoga akk sihat ari nie dbwh lindungan Allah slalu=)
btw,sy agk jealous mlihat ukhwah fillah antara akk&krew2 lain..
hrp2 lps nie sy dpt join la..
-Wan Aisyah ILI-

LeeN said...

Salam... :) terjumpa entry ini di wall Bintu Koyube. tak sangka ada yang blog pasal lawatan ke bukit cerakah ni ya. akak terus laju je klik masuk sini sebab teringat hari itu akak jumpa korang masa korang dah nak balik. kalau adik ingat, couple yang ada anak kecil seorang tu. masa tu akak tgh pregnant. :)

salam perkenalan ya.. :)