+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, December 22, 2009

Kalau Bukan Aku

Kalau bukan aku.. Siapa lagi?

Tiada siapa pun yang hidupnya sentiasa di atas, sentiasa bahagia tanpa derita, sentiasa gembira tanpa duka, sentiasa ketawa tanpa menangis, sentiasa lapang tanpa sibuk, sentiasa sihat tanpa sakit, sentiasa senang tanpa susah. Hidup ibarat roda, adakalanya di atas, ada kalanya di bawah. Hidup ibarat air di lautan, adakalanya pasang, ada kalanya surut. Hidup ibarat awan, adakalanya putih, adakalanya mendung. Begitulah hidup ini diumpamakan. Ada hitam dan putihnya. Ada sudut baiknya dan sisi buruknya.

Andai diri ditimpa musibah, apa yang sering kita lakukan?

Menangis, meratap hiba? Menyesali tindakan yang telah kita lakukan atau menyalahkan takdir? Memperbanyakkan ibadat atau mendekatkan diri kepada Sang Pencipta? Muhasabah diri atau periksa segala kelemahan diri? Apa yang selalunya kita lakukan?


Kebelakangan ini, saya juga tidak lepas dari diuji. Masalah datang juga, kadang-kadang mencabar kemampuan diri. Menguji kekuatan diri. Bagaimana harus bertindak dan mencari penyelesaian?

Jika bukan kita, siapa lagi? Siapa lagi yang boleh bantu diri kita melainkan kita sendiri, dengan izin Allah? Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa melainkan bangsa itu sendiri yang berusaha untuk mengubahnya.

Selain diri kita sendiri, siapa lagi yang lebih tahu kehendak dan keinginan kita? Siapa lagi yang tahu apa yang sebenarnya kita mahu dan kita inginkan? Siapa lagi yang tahu kemampuan dan kebolehan kita? Siapa lagi yang tahu sejauh mana kesanggupan kita berkorban dan berusaha? Tiada melainkan Allah!

Oleh yang demikian, bergantung haraplah hanya kepada Allah dan berdirilah atas kaki sendiri. Berusahalah selagi termampu untuk mencari penyelesaian. Jangan mengharapkan pengertian dan simpati dari orang lain, mereka bukan kita. Mereka belum tentu lagi mengenali kita sepenuhnya.

Melainkan kita percayakan mereka, kita yakin dengan mereka. Bagaimana pula memupuk keyakinan itu?



Berapa peratus kita boleh percaya dan bergantung kepada orang lain? 1% atau 10% ? Bolehkah kita bergantung harap sepenuhnya kepada orang lain? Pastinya tidak. Selebihnya bergantung kepada diri kita sendiri. Usaha kita sendiri.

Mencari kelebihan dan kekurangan diri. Memotivasikan diri sendiri. Bisikkan kata-kata semangat terhadap diri kita sendiri. Jika bukan kita, siapa lagi? Kitalah teman terbaik buat diri kita sendiri. Refleksi diri. Muhasabah diri. Mencari diri. Siapa aku? Siapa kita?

Wallahua'alam. Hanya ALlah yang Maha Mengetahui.


No comments: