+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, May 10, 2011

Bila Nak Kahwin?


"Bila nak kahwin?"

Soalan cepu emas! Saya kira, setiap dari kita paling tidak, sekali seumur hidup tentu pernah ditanya soalan seperti itu. Sebelum ini saya pernah menulis mengenai 'soalan cepu emas ini' di sini... Dan jika tidak silap juga, ada entri-entri lain yang hampir serupa. Mungkin boleh search. Apapun. Kali ini saya menulis sekali lagi. Hasil 'kajian' saya sendiri - merujuk kepada pengalaman sendiri, persekitaran dan bahan bacaan. 

Mungkin nanti, entri kali ini, boleh dijadikan 'panduan' atau 'skema jawapan' bila kelak nanti ditanya soalan yang serupa.

"Bila nak kahwin?"

"Bila nak kahwin?"

"Bila nak kahwin?" 

Letih juga kan bila selalu ditanya soalan yang serupa. Kawan saya ada bercerita. Kakaknya kini berusia awal 30-an selalu mengelak untuk balik kampung, apatah lagi menghadiri majlis kenduri kendara kerana 'muak' diasak dengan soalan yang sama...
"Apakah mereka sedikit pun tidak ingin mahu mengerti??"

Entahlah..

Mari kita cuba untuk buat 'mereka' mengerti.

Pertama sekali - kepada yang bertanya dan yang ditanya, cubalah untuk faham. Tiada seorang manusia pun yang saja-saja tidak mahu bernikah tanpa sebab. Bukankah Allah telah berfirman, Dia ciptakan semuanya berpasang-pasangan. Jantan dengan betina. Adam dengan hawa. Ini adalah fitrah!

Cuba kita selami. 

Apakah faktor-faktor yang menyebabkan seseorang lelaki atau wanita belum berkahwin/tidak bertemu jodoh - setelah mencapai usia yang wajar atau sesuai untuk berkahwin. 

i) Trauma / Fobia
Trauma dan fobia ini berpunca daripada beberapa sebab. Antaranya mungkin kerana perceraian ibubapa atau orang yang rapat. Melihat dan melalui sendiri pengalaman buruk akibat daripada kegagalan sesebuah pernikahan. Sebab lain fobia dan trauma adalah mungkin kerana pernah gagal dalam percintaan. Biasanya, orang sukar melupai cinta pertama. Dan biasanya juga. Makin dalam kita mencintai, makin dalam luka dan pedih yang tercipta bilamana percintaan yg dipupuk itu mencapai titik akhir. Sering dibayangi masa lampau yang pelbagai - membuatkan seseorang itu takut dan fobia untuk menerima kehadiran insan baru sebagai pasangan hidup.

ii) Tidak mahu terikat dengan komitmen.
Lebih suka hidup sendirian - lebih bebas untuk ke mana sahaja tanpa perlu bergantung kepada sesiapa. Tanpa perlu meminta izin, 'membuat laporan' setiap kali ingin keluar rumah dan sebagainya.

iii) Terlalu setia.
Ada orang sanggup membujang sampai mati bila 'sidia' yang dipuja, yang diimpikan sebagai pasangan hidup tidak membalas cinta. Setia menanti biarpun seribu tahun. Tak kahwin pun tak apa selagi cinta tidak bersatu. Ada orang yang terikat pada janji - kononnya si dia telah berjanji untuk sehidup semati - maka setialah dia menunggu sedangkan si pujaan hati menghilang entah ke mana. Ada juga yang terlalu percaya pada mimpi - kononnya firasat hati yang kuat bahawa si dia adalah jodoh yang terbaik. Menanti dan terus menanti. Entah sampai bila.

iv) Terlalu banyak rahsia.
Ada orang yang mengelak untuk berkahwin kerana perjalanan hidup yang penuh onak dan duri. Mempunyai masa silam yang 'hitam' dan tidak bersedia untuk membongkar kisah lalu. Tidak sanggup untuk berkongsi kenangan 'hitam' dengan bakal pasangan. Takut untuk berhadapan dengan pelbagai kemungkinan yang akan terjadi sekiranya rahsia masa lampau terbongkar.

v) Cita-cita mengatasi cinta.
Terlalu bercita-cita tinggi. Sibuk dan tiada masa untuk memikirkan urusan soal nikah kahwin. Bimbang sekiranya bila berkahwin, pasangan akan menjadi penghalang untuk mencapai cita-cita. Cita-cita mungkin keinginan untuk menjadi seorang yang berjaya dalam kerjaya, berjawatan tinggi, berpangkat besar atau bergaji tinggi. Cita-cita mungkin ingin merantau ke seluruh dunia. Cita-cita mungkin ingin menjadi seorang pendakwah - yang mengajak ummah ke arah kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. Cita-cita mungkin ingin menjadi anak yang soleh dan taat hanya kepada ibu-bapa dan keluarga.

vi) Survivor. Boleh hidup tanpa lelaki/wanita
Single is simple. Double is trouble. :D

vii) Rendah diri.
Perasaan rendah diri ini hadir juga kerana beberapa sebab. Antaranya, mungkin kerana kecacatan samada cacat kekal atau cacat sementara. Seterusnya, perasaan rendah diri hadir kerana seseorang itu mempunyai penyakit samada penyakit atau mungkin mandul. Berasa kurang keyakinan diri kerana tidak berilmu, tidak berpendidikan tinggi, tidak mempunyai sumber pendapatan yang lumayan, miskin, tidak cantik, tidak putih gebu, tidak tinggi lampai. Juga berasa kurang keyakinan diri kerana latar belakang keluarga yang tidak berapa baik, contohnya keluarga yang bercerai berai atau mempunyai ahli keluarga yang menagih dadah dan sebagainya.

viii) Terlalu memilih.
Ada orang, menangguhkan pernikahannya kerana masih mencari dan mencari dan mencari. Menunggu bidadari dari kayangan. Mungkin!

viiii) Ingin jadi yang terbaik
Ada juga yang menangguhkan pernikahan kerana berasakan masih belum bersedia untuk melangkah ke alam baru. Kononnya ingin persiapkan diri sebaik yang mungkin sebelum bergelar isteri. Mahu belajar masak, menjahit, menghafal Quran, mengumpul wang berjuta-juta, memiliki rumah banglo sepuluh tingkat dan sebagainya terlebih dulu. Kot.

x) Keluarga yang cerewet
Ada juga yang tak nikah-nikah sebab emak dan ayahnya cerewet. Serba tak kena dengan calon menantu. Meletakkan syarat yang bukan-bukan, wang hantaran yang tinggi dan sebagainya. Ada juga keluarga yang mementingkan darjat dan darah keturunan. Contohnya, kalau Syed harus bernikah dengan Syarifah. Dan ada juga ibu bapa yang sengaja menangguhkan pernikahan anak2 mereka kerana tidak mahu berkongsi kasih dengan bakal menantu. Bimbang anak akan mengabaikan mereka setelah menjadi isteri/suami orang.

xi) Gaya hidup yang terlalu bebas.
Tak kahwin pun tak apa! Bebas untuk memuaskan nafsu dengan sesiapa. Petik jari saja. Anytime! Anywhere!

xii) Perangai tidak disenangi
Ada orang, jodohnya lambat kerana sikapnya sendiri yang merimaskan orang lain. Contohnya terlalu cerewet, suka merungut, panas baran, kuat cemburu dan sebagainya. Orang tak betah duduk lama dengannya, apatah lagi hidup sebumbung hingga ke akhir hayat (bernikah)

xiii) Tidak menjaga penampilan diri.
Comot. Tak mandi. Tak gosok gigi.

xiii) Sihir
Pernah tengok tv, kalau tak silap, "semanis kurma" ada membicarakan isu ini. Ada orang, tidak bertemu jodoh kerana disihir. Maaf. Saya kurang arif bab ini. Boleh rujuk kepada ustaz.

Last but not least.

Tiada medium untuk mencari pasangan
Contohnya, ibu bapa tidak memainkan peranan untuk mencarikan calon suami/isteri untuk anak-anak. Contoh lain, lebih gemar memerap di rumah dan tidak suka bergaul dengan orang juga merupakan antara faktor penyebab kenapa jodoh lambat.

Okeh, demikian, antara beberapa faktor - penyebab kenapa seseorang itu masih belum bernikah atau masih belum bertemu jodoh. Jadi, sekiranya anda bertemu dengan mereka yang belum bernikah, sebelum bertanya soalan 'cepu emas'- eloklah di 'refresh' kesemua faktor-faktor di atas dan silalah pilih salah satu daripadanya - tanpa perlu meneruskan soalan. Ini mungkin dapat menjimatkan air liur anda dan sedikit sebanyak dapat mengurangkan tekanan si dia yang masih belum berumah tangga.

Dan, kepada sesiapa yang masih belum berumahtangga, boleh juga menghafal kesemua faktor di atas. Jika mahu, boleh juga print 'skema jawapan' tersebut - mudah nanti bila ada yang bertanya. Tak perlu cakap apa. Cuma perlu memberi skema jawapan kepada si dia yang bertanya. Mudah! Kan? Hehe.

Baiklah. Sampai di sini dulu. Sedikit sebanyak kajian dan karutan saya. Peringatan. Kesemua di atas adalah menurut pendapat dan idea saya semata-mata, tidak sesuai untuk dijadikan rujukan ilmiah. Mungkin jika ada masa nanti, boleh sambung episod seterusnya pula - bagaimana menangani faktor-faktor lambat bertemu jodoh. InsyaAllah.

Sehingga bertemu lagi. Wassalam.




3 comments:

Anonymous said...

Memang benar apa yg di perkatakan. :)
Sehingga kini, kita masih belum tau siapa dan bagaimana jodoh kita. Semuga Allah permudahkan segala nya...

ZAH

adalebih said...

salam... ada cara nak menjawab jika diajukan persoalan "bila nak kawin?" yang diberitahu oleh Dr Fadzilah Kamsah. Jawablah "Belum lagi, minta tolong doakan".

Anonymous said...

Minta tolong doakan saya juga...

Terasa rindu pula dgn As.

ZAH