+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Tuesday, October 6, 2009

Akulah Pejuang

Rembulan berwajah suram. Awan mendung berarak lesu. Bintang hilang upaya mempamerkan wajah, sembunyikan senyum di balik kegelapan malam. Unggas malam bersahutan menyanyikan irama syahdu, bagaikan mengerti jeritan hati.

Sendirian aku di jendela, menghirup udara desa yang nyaman. Biarpun bulan dan bintang tiada menghiasi dada langit, aku tetap jua setia di situ. Mencari seribu ketenangan. Mengumpul sejuta kekuatan. Mengutip ilham yang bertebaran tidak bertepian. Biar bersatu menjadi satu. Biar teguh menongkah arus. Biar pintar mengharung dugaan. Biar kental menempuh musibah. Tidak boleh tidak, aku harus!

Esok hari penentunya. Putaran jam pada dinding bagai berpusing lemah. Terlalu perlahan. Ajaibnya masa, di kala aku inginkan semuanya berakhir pantas, ia bagai melawan kehendakku. Ah! Barangkali ia cuma mainan perasaan. Aku mendengus lemah. Aku rebahkan tubuhku, cuba melelapkan mata namun ternyata aku hampa. Mustahil bagiku untuk tidur di waktu genting begini. Aku lalu bingkas menuju ke meja bacaan.

"Darah yang mengalir dalam tubuhmu adalah darah pejuang! Kau harus terus berjuang, jangan berundur walau selangkah!" Kata-kata Tok Bah bermain-main di benakku. Kata-kata terakhir yang aku dengar dari bibir Tok Bah. Bagai baru semalam aku melihat dia rebah, tewas pada butir peluru sang penjajah durjana. Bagai semalam aku melihat Abah meraung memangku kepala Tok Bah yang berlumuran darah. Hebatnya dugaan-Mu buat kami Ya Allah.

"Biar mati bermaruah, jangan hidup merempat, demi bangsa, demi agama, demi tanah air, kau mesti terus berjuang," Abah tidak pernah berhenti membakar semangat aku. Sejak aku mula belajar bertatih, hingga kini aku sudah bergelar anak jantan. Saban hari dan waktu, kata-kata seperti itu disuluh ke jiwaku. Biar terpahat kukuh, biar tertanam subur. Jangan layu, jangan tumbang, aku harus teguh! Kental jiwa dan raga.

Azan subuh mengejutkan aku dari lamunan panjang. Aku beristighfar, menghayati alunan suara azan dari masjid kampung seberang.

"Haiya alas solah.. "

"Laa haula wala quata il-laa bil-laa "

"Haiya alal falah.. "

"Laa haula wala quata il-laa bil-laa"

"Solatu khairum minan naum"

"Sodakta wa bararta "

"Marilah menunaikan solat"

"Tiada daya dan upaya melainkan Allah."

"Marilah menuju kejayaan"

"Tiada daya dan upaya melainkan Allah."

"Solat itu lebih baik dari tidur"

"Benarlah katamu.."

Aku bangkit, mengumpul segala kekuatan. Benar Tok Bah, benar Abah. Akulah pejuang! Pertarunganku kini bermula. Panggilan Ilahi kusahut penuh rasa cinta, rasa tawadhuk. Ini jihadku yang pertama. Usai salam dan doa, langkah seterusnya kuatur kemas. Jitu dan utuh. Akulah pejuang. Demi agama, demi bangsa, demi tanah air. Aku tidak akan berundur.




1 comment:

Faarihin said...

salam.. sangat bersemangat... moga2 kita juga terus berjuang sepeti pejuang itu..