+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, August 3, 2009

ESQ : Pengalaman Terindah

Dimulai dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar..

Selawat dan salam ke atas Nabi junjungan Muhammad Saw.. Kerana pengorbanan, ketabahan, kesabaran, kecintaan, kesungguhan dan kemuliaan baginda maka kita dapat menikmati nikmat Islam dan Iman, Alhamdulillah..

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah rahmat dan izin-Nya, maka saya diberi kesempatan untuk mengikuti Training ESQ, angkatan ke-37, Kuala Lumpur . Training berlansung selama tiga hari iaitu pada tarikh bersejarah, 31 Julai 2009 – 2 Ogos 2009 di Putrajaya International Convensyen Center (PICC). Jurulatih kami yang bertuah ini adalah Encik Rinaldi Agusyana (adik kepada Ary Ginanjar Agustian, pengasas ESQ) dibantu oleh Encik Dudi Supriadi serta di bantu oleh Muqorrabin (rakyat Malaysia yang pernah menakluk Everest dan mengelilingi 21 buah negara dengan berbasikal)

Sekali lagi puji-pujian hanya kepada Allah Maha Pencipta. Alhamdulillah..

Dalam kesempatan ini juga, saya ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada Presiden iLuvislam, Mohd Nurul Imran Koyube yang juga salah seorang alumni ESQ, dan juga terlibat sebagai penterjemah buku ESQ, kerana memberi saya dan beberapa sahabat yang lain, peluang dan kesempatan berharga mengikuti latihan ESQ ini. Jazakallah khairan kathiran. May Allah rewards us Jannatul Firdaus. Alhamdulillah, ketika hari terakhir latihan, saya berkesempatan bertemu dengan Ustaz Zahir (penasihat iLuvislam) dan Imran serta Ruzaini (founder iluvislam aka alumni esq).

Sempat Im berpesan, "nanti jangan lupa update sharing kat blog" now here i am..^_^

Gambar Kenangan.

Bersemangat!
Satria ESQ..go! go! go!
Satria ESQ.. fight! fight! fight!
Satria ESQ..win! win! win!
Satria ESQ 1 6 5!
ESQ YES!
ESQ BOLEH!
MALAYSIA BOLEH!


Senyuman dalam airmata, hik3..^^
Alhamdulillah.. dapat ramai kawan baru..
Kiri Puan Aini, kanan Puan Azlina


Entah apa yang ditepuk, lalat gamaknya, =p


Some of us.. Alhamdulillah, kami kini alumni ESQ.. Semoga dapat bertemu alumni-alumni seluruhnya.. insyaAllah

Perkongsian.

Mengikut perancangan awal, saya serta beberapa orang sahabat sepatutnya mengikuti training ESQ pada 4 Julai yang lepas, dan sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Menentukan segalanya. Waktu itu, saya menitiskan air mata kecewa kerana tidak dapat mengikutinya, dan kini, sepanjang mengikuti kursus ini selama tiga hari, lebih banyak air mata yang tumpah, tidak terhitung, subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar.. Selawat dan salam ke atas nabi junjungan Muhammad saw..

Tiga hari yang penuh makna di sini, tanpa segan silu dengan penuh rasa rendah diri saya mengaku, tidak pernah terlepas satu sesi pun air mata ini meluncur laju. Malahan, saya berani berkata, adalah aneh dan pelik jika peserta tidak menangis. Barangkali hatinya tidak tersentuh, jiwanya tidak gementar, tidak merasakan apa-apa kerana tidak pernah berbuat dosa, ataupun terlalu yakin, jika mereka mati saat itu, mereka pasti di masukkan ke syurga.. Astaghfirullahalazim..

Masakan tidak, setiap slot dan ruang di isi dengan begitu baik sekali. Ada pengisian yang bermanfaat dan menginsafkan. Terasa betapa diri ini kerdil, hina. Selama ini diri ini sudah banyak melakukan dosa, sudah banyak merosakkan diri, sudah banyak mengingkari suruhan Allah. Tertanya pada diri, andai aku mati kini, di manakah tempatku, adakah syurga atau neraka? Astagfirullahalazim..

Selain sesi menginsafi diri, mengagungkan kuasa Tuhan, mengenang jasa dan pengorbanan Nabi Muhammad SAW.. kami juga disediakan dengan senaman dan permainan serta aktiviti fizikal. Selain untuk memastikan para peserta kekal cerdas sepanjang sesi yang berlansung dari jam 8 pagi hingga 7.30 petang itu, aktiviti-aktiviti tersebut juga mempunyai maknanya yang tersirat.

Contohnya senaman yang paling ringkas, empat langkah senaman iaitu lari setempat, berenang, memetik buah dan memanah yang membawa maksud.. kita mesti berkerja kuat (berlari), mengharungi rintangan (berenang) untuk menggapai impian (memetik buah) dan juga hendaklah fokus (memanah) untuk mencapai kejayaan. Itu baru senaman, apatah lagi dengan pelbagai permainan dan aktiviti yang lain, sarat dengan pengajaran yang tersirat. Alhamdulillah.

Sesungguhnya, pengalaman berharga yang di lalui selama tiga hari itu benar-benar berbekas dan menyentuh hingga ke dasar hati, tidak mampu terucap dengan kata-kata, tertulis dengan pena mahupun tertaip dengan keyboard kerana sesungguhnya, yang melihat adalah mata hati dan yang merasainya juga adalah hati ini. Maha Suci Allah..


Sedikit perkongsian dan pengakuan ikhlas dari saya untuk renungan bersama. Hari pertama, air mata saya gugur mengakui sesungguhnya, Muhammad itu utusan Allah, al-quran itu qalam Allah dan Allah itu Maha Berkuasa lagi Maha Agung. Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Maha suci Allah. Sesungguhnya, kekuasaan Allah meliputi langit dan bumi. Terasa selama ini betapa kerdilnya diri ini. Terasa betapa selama ini diri ini tidak memuliakan al-quran kalam Allah, terasa betapa diri ini tidak mencintai Allah sepenuh hati, tidak mencintai manusia mulia sepenuh hati. Astaghfirullahalazim.. Ampunkan dosa-dosaku Ya Allah..


“Ya Muhammad, sungguh besar pengorbananmu, sungguh mulia jasamu, betapa kau mencintai ummatmu, betapa kau mengasihi ummatmu, namun aku hamba yang hina sering alpa dan leka. Selama ini aku percaya al-quran itu kalam Allah namun aku tidak mengamalnya sepenuh hatiku. Aku tahu agama yang di bawamu benar, namun aku sering tergelincir dari landasan. Ya Muhammad, terimalah aku sebagai ummatmu, berikanlah aku syafaatmu. Ya Muhammad, aku cintakanmu, aku rindukanmu, aku ingin bertemu denganmu wahai kekasih Allah.. Ya Allah, pimpinlah hatiku, tunjukanlah aku jalanmu yang benar, ampunkanlah dosaku, masukkanlah aku ke syurga bersama mereka yang aku cintai, agar kami dapat bertemu kekasihmu di syurga yang abadi, Amin ya rabbal alamin..”


Tiga hari berlalu begitu cepat tidak terasa. Pastinya sesi yang tidak dapat dilupakan adalah sesi di mana telinga kami dibisikkan azan, dibisikkan kalimah syahadah, di Tanya berulang kami, siapa kami. Ditanya berulang kali apa yang kami mahu..airmata tumpah tidak tertahan lagi.. membayangkan betapa siksanya api neraka.. membayangkan diri ini belum bersedia menghadapi mati.. membayangkan diri ini hamba yang hina, takutkan api neraka namun tidak pula layak ke syurga..

“Astaghfirullahalazim, sungguh aku takut azab neraka-Mu Ya Allah. Aku hamba-Mu yang hina, aku tidak layak mendapat syurga-Mu namun aku takut azab neraka-Mu. Ampunkanlah dosaku Ya Allah, terima lah taubat ku Ya Rahim.. Aku hamba-Mu yang berdosa. Ampunkanlah dosaku Ya Allah..Astagfirullahalazim”


Jika sebelum ini, saya pernah mendengar khabar angin, kononnya ESQ adalah ajaran sesat. Namun, setelah melaluinya sendiri, saya berani mengatakan, ia hanyalah tuduhan yang tidak berasas! Dusta sama sekali.

Melalui training ini, tiada benda/perkara baru di ajarkan, semuanya sudah biasa kita dengar dan kita amalkan, Cuma amalan dan keyakinan itu diingatkan dan disegarkan kembali dalam suasana yang lebih meyakinkan dan menginsafkan, lebih menyentuh hati. Training ini berkisar kepada 1-ihsan, bagaimana mentauhidkan Allah swt. 6-Rukun Iman dan 5-Rukun Islam. Segalanya tidak lari dan hanya merujuk kepada Al-Quran kitab Allah. Mengajar kita agar lebih cintakan Allah, Muhammad dan Al-Quran. Percaya sepenuh hati kepada malaikat, utusan Allah, hari kiamat dan ketentuan qada’ dan qadar.

Namun begitu, percaya dan yakin semata-mata tidak mampu membentuk spiritual yang berjaya, kita juga harus mengamalkan perintah Allah dengan seluruh anggota tubuh badan kita. Kita wajib laksanakan 5-Rukun Islam, mengucap kalimah syahadat dengan penuh keyakinan , solat 5 waktu sehari semalam, puasa, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji bagi yang berkemampuan. Islam is the way of life, semuanya telah sempurna. Subhanallah. Allahuakbar!

Terasa sesungguhnya diri ini benar-benar bertuah kerana di lahirkan dalam Islam, mengenal Islam, mengenal kitab Allah, menjadi ummat Muhammad saw.. Semoga diri ini terus dibimbing dan dipimpin oleh-Nya, ditunjuki jalan yang lurus dan di masukkan ke syurga bersama golongan yang dikasihi Allah. Saya juga bersyukur kerana diizinkan Allah untuk mengikuti training ini di mana dapat menimbulkan keinsafan dalam diri ini. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa yang silam dan semoga syurga sentiasa menjadi cita-cita saya.

Kepada sahabat sekalian, jika ada kesempatan dan peluang, lapangkanlah diri anda untuk mengikuti latihan ESQ ini. Jika sebelum ini saya tercari-cari di mana destinasi saya, namun kini, setelah mengikuti training ESQ, saya tahu dengan jelas matlamat saya yang sebenar-benarnya. Apa yang perlu saya focus kini adalah bagaimana saya perlu memandu hidup ini agar dapat mencapai tujuan yang satu itu. Selawat dan salam ke atas nabi junjungan saw..

"Ambil yang baik, buang yang buruk, ciptakan yang baru yang jauh lebih baik!"

Wassalam.

6 comments:

UkhwAh said...

Subhanallah!!

Tahniah kak!
daripada penulisan akak telah menggambarkan betapanya seronoknya akak mengikuti kursus!!

Timbul pula rasa jeles..
Doakan atul, mudah2an satu hari nnt atul pula dpt kesempatan ni ya!InsyaALlah,,aminn..

semoga ilmu yang diperoleh bercambah dlm tautan iman..aminn..

rosniza@ar-ruhul JADEED said...

salam kak niza..PAGI!!!! satria esq165

Wal said...

woh. makngah jadi alumni dah.

fire!

tak sesia mrajuk rtu kan kak.

heeee~

Menggapai Edensor said...

Salam kak..akak join ke esq training kat picc ahad lepas??..kebetulan sy ade dinner kolej kat picc ahad ritu..mungkin ade bertembung tp x kenal pulak..hehe..tp jumpe ramei peserta esq hari tu..sy pon alumni esq di bandung..:)..tahniah akak dh jd alumni.

Ahyana Solehah said...

Assalamua'laikum.

Tahniah kak Asniza.

Ayuh kita share d experience supaya lbh ramai yg dpt 'feel d real experience' =) insyaallah.

Salam Iman, Islam dan Ihsan. Moga dekat selalu dihati...diterjemahkan dalam tindakan dan setiap gerak geri..

ana doakan kak As dpt join MCb pula nanti.

Mabruk a'laik!

-Ahyana
Medik team
Esq Exec-10
Matrade Exhibiton Hall
August 2007.

Kesannya sehingga kini..dekat dihati

AsNiza said...

:: atul..

Allahuakbar, alhamdulillah atul.. best sangat p ESQ, klu atul ada peluang jgn sia2 kan yer, jom p esq, hik3..

akak sentiasa doakan atul pun dpat join ESQ gak, aminnnnnn......sayang atul, thnx yer sis..^_^


:: rosniza...

pagi!! go3!! fight3!! win3!! hehe



:: wal...

haah, dah jadi alumni, sikit lagi nak jadik aluminium, hak3..

rajuk yg bermanfaat, cm comel lak di pujuk oleh banyak org, lenkali nk ngengada merajuk lg leh tak?

lalalala =p



:: menggapai edensor..

w'salam... wah..kite kat satu bumbung ke time tuh.. isk3.. kecik nya dunia, hik2.. tu laa...tk kenal, ntah2 selisih bahu dah pun, tapi tk cam wat derk jer.. haih~~

pasni klu nmpk akak (klu cam) leh la tegur yer.. dont shy2 cat..hehe ^_^



:: Ahyana aka muslihah..

Alhamdulillah..Allah izinkan akak lalui pengalaman penuh nikmat tu, subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar..

thnx Ahyana, insyaAllah ada rezeki dan peluang nnt akak akan p jauh lagi.. skang markah baru 5/165..huhu..jauhhhhhhhhh lg kena pegi nie.. ^_^