+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Saturday, August 1, 2009

Detik Ajal.

Bismillahirrahmanirrahim...Dimulai dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Sahabat... kita semua tahu bahawa kita semua pasti mati. Kita semua tahu dan yakin bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. Kita percaya, bila tiba masanya, kita pasti mati. Kita percaya, ajal dan maut, semuanya sudah tertulis, sudah tercatat. Kita yakin dan percaya, bila ajal tiba, tidak mungkin walau sesaat pun ia dipercepatkan atau diperlambatkan. Malaikat maut menziarahi kita sentiasa.. setiap waktu.. Malaikat maut bahkan mengecam wajah kita dan tak mungkin tersilap mencabut nyawa kita.. bila tiba masanya. Izrail akan datang menjemput, roh kita akan di angkat, pergi meninggalkan jasad..

Sejak roh ditiupkan ke dalam jasad.. Setelah kita keluar dari rahim bonda, roh ini bersatu dengan jasad, begitu erat sekali.. Tidak pernah walau sedetik bahkan sekelipan mata sekalipun keduanya itu terpisah.. Jasad tak mungkin hidup tanpa roh. Roh pula tidak mungkin akan wujud tanpa jasad. Keduanya saling memerlukan..

Bayangkan, suatu hari nanti.. bila tiba waktu itu..ketika roh di angkat ke langit.. di cabut dari jasad.. Allahuakbar.. Astagfirullahalazim.. Ampunkanlah segala dosaku Ya Allah, ampunkanlah dosa kedua ibubapaku, saudaraku, muslimin dan muslimat.. Astagfirullahalazim.. Ya Allah Ya Tuhanku, aku hamba-Mu yang hina, aku hamba-Mu yang berdosa Ya Allah, terlalu banyak dosaku pada-Mu ya Allah... Ampunkanlah segala dosa-dosaku ya Allah...

Cuba renungkan sejenak.. Pejamkan mata, insafi diri.. bukakanlah mata hati..Agar kita dapat merasai getar dari dalam jiwa kita.. Adakah kita mencintai Allah? Adakah kita mencintai Rasul?
Layakkah kita mendapat syurga? Layakkah kita mengaku sebagai umat kekasih Allah? Astagfirullahalazim..

Bayangkan.. kita kini terbaring kaku. Jantung berhenti berdegup. Nafas turut terhenti. Sanak -saudara menangisi pemergian kita.. Air mata tumpah bagai hujan yang turun begitu lebat.. Astagfirullahalazim... Mungkin di kiri jasad itu ibu tua yang melahirkan kita, meratapi pemergian kita. Di kanan jasad pula mungkin sahabat-sahabat kita berteriakan menangis pilu. Hiba. Sedih. Syahdu..

Mereka semuanya menangisi pemergian kita, barangkali mereka terlalu kasih dan cinta pada kita.. Namun adakah mereka merasai betapa apa yang sedang kita rasai? Apakah tangisan kita juga seperti mereka, atau lebih hebat dari itu? Astagfirullahalazim..

Perlahan-lahan kita meninggalkan jasad kita yang selama ini kita cintai sepenuh hati kita.. Kita lihat jasad kita terbaring, tidak lagi bernafas, tidak lagi bernyawa, di situ, jasad kita kaku tanpa kita.. kita sudah pun di pisahkan dari jasad..

Kita menangis merayu ingin kembali.. kita menangis merayu kerana rindukan jasad kita.. kita menangis merayu kerana ada dosa yang masih belum terampun.. kita menangis merayu minta di kembalikan kerana ada hutang yang belum di bayar.. kita menangis merayu minta di kembalikan kerana bekalan kita di akhirat sana belum mencukupi..

Kita pilu melihat jasad kita terbaring, di mandikan, di kafankan, di solatkan lalu kita di hantar ke tanah perkuburan yang sunyi. Kita kemudiannya di masukkan ke liang lahad.. Ditimbus dengan tanah... Ruang itu terlalu sempit menghimpit tapi kita tidak mampu berbuat apa-apa..

Kita benar-benar ingin kembali bersatu dengan jasad kita namun ketahuilah.. setelah ajal itu tiba, setelah roh terpisah dengan jasad..kita tidak akan mungkin dapat kembali bersatu dengan jasad itu lagi.. Semuanya hanyalah pinjaman.. Maha Suci Allah....

Setelah nyawa dicabut oleh Izrail.. terputus segala apa yang kita usahakan di dunia..kecuali tiga perkara, amal jariah, ilmu bemanfaat dan anak yang soleh. Apa kita punyai semua itu? Adakah kita mempunyai bekalan yang mencukupi untuk mengadap Ilahi? Adakah kita benar-benar menyintai Rasullullah, adakah kita mengamalkan sunnahnya, ajarannya? Apakah kita layak mendapat syafaatnya? Layakkah kita mengaku sebagai ummat baginda kekasih Allah? Astagfirullahalazim..

Kita semua tahu mati itu pasti. Kita semua tahu dan yakin ajal dan maut itu sudah tertulis buat kita namun kita sering lupa, setiap detik waktu yang berjalan, setiap hari yang berlalu, setiap minggu dan bulan merentas.. kian ia berlalu, kian mati itu menghampiri.. waktu untuk kita mengumpul bekalan kian singkat.. tempoh untuk kita berbuat amal kian pendek.. dan ajal kian menghampiri.. semakin dekat.. makin dekat..

Wallahua'alam.


9 comments:

1jj4 1912 said...

salam..
hadiah yang sangat bermakna dari seorang sahabat..

Sahabat yang sentiasa mengingatkan..
menegur bila tergelincir..

Thanx hadiah ni sist..ingatan yang sangat baik, buat bekal sepanjang perjalanan yang belum tentu panjangnya hingga ke mana..

Jolynn said...

Mati itu pasti namun tak banyak orang yang mengingati mati. Pesanan buat diri Adah...

Wal said...

mati adalah masa berharga.
sebabnya? pertemuan dgn Yang Esa.

tapi itu hanya utk yg dah mengecapi halawatul iman.

kita macam mana~?

renungkan dan selamat beramal~

UkhwAh said...

terima kasih atas peringatan ini..
terkadang apabila kita terlalu
taksub dgn dunia, kita lupa
tujuan asal Penciptaan kita,
lupa 'destinasi' kita yg utama..

apabila ditegur, terasa diri dikejutkan drp mimpi yang pjg..
semoga ALlah swt mengampuni dosa2 kita yg sering alpa pada-Nya..

aminn..

Terima kasih atas hadiah cukup bermakna ini..

romsam said...

Congratulations once again, to our blue uniform baboons and red wild guards.

They have once again shown their undying loyalty to a bunch of corrupted evil men - the ketuanan Umno melayu bastards!

These brainless marbles suckers never fail to entertain me with their despicable ass wiping acts……….

julee said...

Yes, the police should use ISA on the pro-ISA group and lock them up for 3 years. Since they are pro-ISA, I am sure they will fully support the police decision.

reek said...

Umno/BN component parties and their cronies/EC/MACC/PDRM - No. 1 liar and public enemy, bunch of corrupted, despicable, racist morons rotten to the core!

Boleh said...

I hate malay pig so much in my life
If all malay pig jump into sea and all die
This world will become very very beautiful

ruyom said...

The longer the existence of Utusan and Umno governing this nation, the worse the image Malaysia is projecting to the world.

Utusan and Umno may not have realised that, but a lot of people in other countries have regarded Malaysia as a low class country.

Jaguh kampung but a joker to the world indeed.