+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, August 16, 2009

Andai Ini Yang Terakhir

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Alhamdulillah, dengan izin Allah, Ramadhan akan kembali mengunjungi kita kurang seminggu dari sekarang. Mudah-mudahan, kedatangan Ramadhan kali ini membawa limpahan keberkatan, berlipat kali ganda dari Ramadhan yang sudah, Amin..

Bercerita mengenai Ramadhan, Alhamdulillah.. selama saya hidup saya pernah merasakan, setakat ini, Ramadhan yang paling lazat bagi saya adalah Ramadhan pada tahun lepas, salah satu sebabnya adalah kerana Ramadhan itu adalah Ramadhan pertama saya bersama iLuvislam.com.

Saya panjatkan kesyukuran yang tidak terhingga kepada Ilahi, kerana dengan izinnya, saya dipertemukan dengan web yang penuh manfaat itu, (iLuvislam.com) Alhamdulillah. Setiap apa yang Allah tetapkan, pasti ada hikmahnya yang tersembunyi, bak kata emak kesayangan saya.."Huk Tuhan buat molek belaka dah.."

Jika ada yang sedar, sejak saya selesai mengikuti Training ESQ, saya kian 'hilang akal' untuk mengukir bait-bait kata di ruangan tercinta ini, blog saya kian sepi. Saya seolah-olah tiada idea untuk menulis atau berkongsi sepatah dua kata. Beku. Kering. Kaku. Saya juga sering tertanya pada diri sendiri, "kenapa aku begini?" dan jawapannya.. hanya Allah yang tahu..

Tidak saya nafikan, salah satu sebab saya 'enggan' menulis di blog tercinta ini adalah kerana saya merasakan diri ini benar-benar kerdil, tidak punyai apa-apa dan tahap pengetahuan saya juga tersangat cetek, timbul rasa malu dalam diri sendiri. Terbit rasa rendah diri dan hilang keyakinan diri..

Sejak mengikuti training ESQ juga, saya benar-benar merasakan bahawa saya tidak layak untuk menadah tangan memohon doa agar di anugerahkan itu dan ini daripada DIA.. Dia sudah banyak memberi.. tidak terhitung dan tidak tertulis walaupun air laut sedunia digunakan untuk menulis anugerah itu.. Sesungguhnya "Nikmat Tuhanmu yang manakah yang kau dustai?"

Selayaknya saya sekadar memohon doa daripada Allah agar Allah mengampunkan segala dosa saya, ampunkan dosa kedua ibu bapa saya dan seluruh muslimin dan muslimat. Sungguh, terasa diri ini begitu kerdil dan hina, terlalu banyak dosa yang sudah dilakukan. Takut andai dosa-dosa itu tidak diampunkan, bagaimana agaknya nasib diri kami ini kelak? Astagfirullahalazim..

Sungguh banyak nikmat dan anugerah dari Ilahi namun saya sering kali leka dan alpa.. sungguh banyak cinta dan kasih Allah namun saya mudahnya mengkhianati cinta itu.. saya sudah banyak melakukan perkara munkar.. dan saya juga tidak yakin bekalan saya ke syurga sudah mencukupi atau tidak.. saya takutkan neraka namun saya seolah-olah tidak mencintai syurga sepenuh hati saya, naauzubillah..

Bagaimana ingin menyuci dosa? Bagaimana ingin membersih diri dari segala dosa yang pernah kita lakukan selama kita hidup? Ahlan wasahlan ya ramadhan.. semoga kehadiranmu kali ini, dapat membantu aku menyuci diri sepenuhnya.. semoga kehadiranmu kali ini menjadi yg terbaik antara yg terbaik.. aku inginkan redha Allah, aku pohon keampunan dari Allah, aku hamba yang hina, aku hamba yang kerdil.. ampunkanlah dosaku wahai Tuhan, hanya pada-Mu aku sembah dan hanya pada-Mu aku memohon petunjuk...tunjukkanlah aku jalan-Mu yang benar..

Ya Tuhan, andai ini Ramadhan terakhir buatku.. maka Kau pimpinlah hati ku ini agar terus sentiasa merinduimu setiap masa, agar aku sentiasa dekat dengan-Mu dan semoga di akhirat sana, aku dimasukkan ke dalam golongan yang Kau rahmati.. Amin ya rabbal alamin.

3 comments:

Faarihin said...

salam.. tak sabar juga nak menanti Ramadhan tahun ni.. smoga kita sama dapat merasai Ramadhan yang bakal tiba ini.. salam ziarah dari saya juga.. (^__^)

relax said...

salam

akak...marilah kita jadikan ramadhan kali nie lebih baik daripada ramadhan yang lepas aminn.... yeaahh chaiyok2

AsNiza said...

:: faarihin..

w'salam.. amin ya rabbal alamin ^_^

thanx yer sudi ziarah teratak buruk saya nie, JZKK (^_^)


:: ikhwana..

chaiyok3~!! ^_^

semoga kita diberi kekuatan dan keberkatan untuk menempuhi Ramadhan yg kian tiba..

menghitung hari, lalala~ ^^