+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, August 10, 2009

Coretan Bersama Keluarga iLuvislam

Aku berlindung dari syaitan yang direjam.

Dimulai dengan nama ALlah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum wbt.. saya tahu, ramai yang ternanti-nanti (baca:perasan) saya update blog untuk berkongsi cerita mengenai aktiviti DK1 krew iluvislam yang selamat berlansung pada tarikh keramat 09/08/09 yakni semalam. Namun begitu, dukacita saya maklumkan, saya tak mboh update dulu kerana sedang ternanti2 mana2 krew yang dah upload gambar, hajat di hati mahu mencilok kerana saya tak bawa kamera. Tunggu punya tunggu, masih juga tiada khabar berita maka saya memaksa diri saya untuk menulis intro sepatah dua kata (baca:novel). Intro sahaja yer.

Mulanya saya merancang untuk mengikuti forum anjuran iluvislam dengan kerjasama karangkraf dan ESQ yang bertajuk "Monyetnya Cinta Kita." Kerana takdir Allah yang menentukan segalanya, walaupun malam sebelumnya saya bersengkang mata melukis peta menuju ke sana, akhirnya Tuhan telah tetapkan bahawa saya tidak tersenarai dalam manusia-manusia yang menyaksikan forum hebat itu. Saya pasrah. Apa pun, dengar cerita, forum tersebut berlangsung dengan jayanya, syabas dan tahniah kepada semua yang terlibat. Next time buat yang lagi baik yer ^_^

Sabtu lepas (08/09/09), saya terus ke kelas terjemahan bertolak dari rumah. Memandu dalam keadaan mengantuk, syukur juga kerana sempat sampai walaupun sekali sekala bila kereta berhenti kerana terlalu sesak, saya sempat merehatkan mata saya (baca:pejam). Alhamdulillah selamat. Tiba di kelas agak lewat dari biasa, saya telah merosakkan rekod peribadi saya sendiri, sebelum ini, saya selalunya orang pertama yang tiba di kelas. Kali ini berbeda pula. ^_^

Kelas hari itu di ajar oleh Puan Hanem Omar. Tajuk pada hari itu adalah Laras Bahasa. Mula-mula kelas saya agak mengantuk, paksa mata supaya terus bertahan. Namun syukur, selepas rehat seketika, mata kembali bulat, now i feel good, Puan Hanem pun seperti seronok mengajar saya, selang beberapa saat matanya pasti terjeling ke arah daku, hehehe.. macam ajar saya sorang-sorang pulak. *Blushing*

Saya merancang untuk terus ke UIA selepas waktu belajar. Sebagai persediaan, saya telah menulis/melukis peta untuk ke sana. Syukur kerana rakan sekelas saya, Kak Nitty tinggal di Selayang, jadi saya tidak perlukan peta itu lagi (kalu guna pun lum tentu faham, haha). Jadi, saya mengekori kereta beliau sampai ke Bulatan Pahang. Kemudian kami membawa haluan masing-masing, kereta saya berdesunggggggg terus ke UIA, tak sabar bertemu adik-adik kesayangan di sana. ^_^

Saya tiba lebih kurang jam 6 petang. Saya merancang untuk bermalam di sini kerana aktiviti DK1 esok hari berlangsung di Masjid Wangsa Maju yakni tidak jauh dari UIA. Mudah untuk bertolak di awal pagi. Mudah-mudahan. Ketibaan saya di UIA di sambut mesra oleh Nisa'. Selesai peluk cium kami terus ke bilik beliau, Hajar tersenyum menanti. ^_^

Lumrah kami setiap kali bertemu, ada sahaja ceritanya.. bersembang tidak berhenti. Sedar-sedar dah azan maghrib. Wah~ dah lama tak rasa pengalaman duk asrama, perasaan ini adalah seperti macam best, hak3..

Mandi di bilik mandi asrama, lepak di asrama. Sungguh berjaya membuatkan saya rindu zaman remaja bersama rakan seperjuangan. Sungguh, perkara yang paling jauh adalah kenangan yang telah berlalu. Pergi dan tak mungkin kembali lagi. sob3..

Usai segala, kira-kira jam 8.45 kami keluar bilik, saya, Hajar dan Nisa'. Plan asal nak meronda sekitar UIA. Kemudian saya mengada nak tukar kasut di kereta. Tiba di kereta al maklumlah, dah ada kete depan mata, takkan la nak penat-penat jalan kaki pulak, lagipula saya ni kan dah tua, tulang pun dah reput, ehehe~ Jadi akhirnya kami masuk ke kereta.

Dah masuk kereta, kaki pulak terasa panjang langkahnya. haha.. terus terfikir ke Giant, persediaan untuk potluck esok harinya kami belum ada apa2 makanan. Lalu kereta di pandu keluar dari UIA menuju ke Giant Gombak. Wah~ kidnap anak dara orang, hik3..

Sampai di Giant, di pintu masuk kami terlihat ada funfair. Wah, tetiba jadi excited, ngehehehe~ dah terlupa dah bahawasanya kami ini bukan kanak-kanak. Jeng3.. stretkan niat dahulu, masuk ke dalam Giant dan beli apa yang patut then terus keluar. Seterusnya? Seterusnya apa yer yang kami lakukan? Haha.. sekali sekala buang tebiat. Saya ngan Nisa' beria memujuk Hajar masuk fun fair dan akhirnya, kami naik buai yang besar bulat tuh.. pergh! tabik spring ngan budak dua orang tuh, menten macam cool jer, daku jualah yang terkeluar suara sorang-sorang. Ingatkan dah berani sebab pernah naik yang lagi dasat kat Sunway Lagoon, rupanya kalu dan penakut, penakut la jugak, haha~ Sabar neh~

Selesai satu pusingan, kami terus kuar, karang duk lama-lama banyak pulak godaan. Haih~ terus masuk kete dan gerak balik UIA. Tiba di UIA, kami terus ke cafe apa nama ntah.. minum-minum air basahkan tekak, tengok suasana di UIA pada waktu malam.. hmm.. hmm.. hehe~

Tengah2 minum, saya sms ngan Iman dan amany yang tak dapat datang DK1 esok. Iman kata die tak tahu (haih, leh caya ke ni Iman, sedih tau) dan amany pulak tengah sedih2 maybe baru pas nangis, masa kol suara lain macam. Beliau sangat sedih kerana terpaksa kensel last minit tak dapat join DK1 . Sabar amany yer, ada jodoh ada rezeki kita jumpa lagi, insyaAllah.

Sudah minum kami ronda-ronda sekitar masjid UIA. Subhanallah, cantik bangat dong.. waduh, terpesona daku~ haih~ kenapa la UTM tak secantik ini, hehe.. ngada-ngada pulok. Dengar2 cerita dari sumber yang boleh dipercayai, scene dalam cerita "Nur Kasih" yang kononnya di ambil di Kaherah, Mesir sebenarnya adalah di ambil di Masjid UIA, ngehe.. kantoi..^_^

Pernah masa berjalan bertiga, kami terserempak ngan seseorang, die tegur saya.."dik, toilet mana yer?" hik3.. perasaan muda sekejap, hahaha.. Hajar dan Nisa' jeles saya awek muda, kekeke.. joke je naa~ eheh~

Habis meronda, kami ke Marhallah apa nama ntah, bilik Naqibah Nisa', bilik Yus, student biotech. Punyala design terlalu unik, walaupun dah sampai blok yang betul, nak ke bilik beliau kami sesat2.. Unik, hik3.. Malam-malam buta mengganggu anak orang tengah study, eheh~ sorry yer Yus.. Neway tanx sangat-sangat untuk bookmark yang penuh makna.. ^_^
Tengah-tengah sembang telefon berbunyi, Asma' telefon.. sembang sedikit sebanyak. Kata beliau, dia ada program esok hari dan mungkin tiba lewat. What to do, dua2 penting, so takpelah lambat, asalkan selamat sampai ^_^

Sudah sembang kat bilik Yus, dalam kul 12 kami berangkat pulang ke bilik Nisa'. Hehe. Suasana budak asrama yang dirindui. Malam-malam buta pun tak nampak macam malam, bilik lain-lain kebanyakan masih terang, suara pelajar bersembang masih rancak, leh dengar dari luar.. Saya, Nisa' dan Hajar pun sama, sampai bilik bukan terus tidur, sambung sembang sambil iron baju dan makan buah. Akhirnya kul 1.30 lebih kurang, saya tewas dan mengaku kalah, aha~ apa lagik, tidur laa... Nisa' masih iron baju namun daku lena di ulit mimpi... Ngantuk sangat. Haih~

Suatu kenangan best yang tak mungkin dilupakan, walaupun sekejap saja tapi di isi dengan penuh bermanfaat.. seronok sangat-sangat dapat luang masa bersama adik tersayang. haih~ bila la bleh pergi sana lagik.. ajak Atul dan lain-lain sekali best jugak. hehehe~ Bila agaknya dapat jayakan program Tautan Ukhwah Bersama Moderator yer? Bestnya kalu sukses...^_^

Korang yang membaca sampai sini.. haha! apa yang korang nak tahu sebenarnya? hik3.. sorry yer, saya telah memperdayakan anda.. korang yang nak tahu pasal DK1, maaf yer saya telah mengecewakan anda sebab cerita saya kali ini tamat sampai sini sahaja. Pasal DK1 insyaALLAH akan disambung dilain hari, ehehe~ sorry yer..Anyway, thanx sebab sudi baca celoteh saya kali ini. Maaf juga andai saya tercuri masa berharga korang.

Wassalam.

5 comments:

pencinta bahasa said...

salam..
nampaknya kak niza rindu zaman muda remaja dulu. siap pegi funfair lagi. saya yang tinggal dkt dgn funfair tu pun x pernah pergi lagi. seronok dengar citer pasal ukhwah mod2 n krew2 iLi yg rapat.

::Khazinatul Asrar:: said...

Assalamualaikum...
kak niza..^_^
oo..akk ade dtg uia ke hr tu..
nape xsinggh mahallah ana dulu..
sedihnyer..=(

xdpt kenal akk dan kak nisa lbh dekat..
kak nisa pun ana belum jumpa,juz brhubg melalui sms je..~
alhmdulillah,kak nisa dh sihat ye..
apa2 pun moga ukhwah kalian diberkati Allah hendaknya.InsyaAllah..^_^

AsNiza said...

:: pencinta bahasa..

hik3..gitu la gamaknya, rindu la jugak. hehe.. tp patutnya akak naik yg ketapi tu jer.. yg kanak2 tu, slow je tk gayat lak tuh, ^_^

alhamdulillah antara kami so far baik, doakan yer supaya terus baik cmnie.. btw, kite semuaaaaaaaaaaa ni pun saudara jugak.. cuma lum ada peluang bertemu saja.. kan? insyallah ada peluang kita jumpa yer.. jalinkan ukhwah kerana Allah.. ^_^


:: wardatulsyauqah..

uia gak ke, haish.. insyaAllah lenkali ada jodoh kite jumpa yer.. aritu akak g pun kejap je, smpai uia petang soknya pagi2 dah kuar, sob3.. cepat je masa berlalu..

akak aminkan doa kamu sis, thanx yer..^_^

Anonymous said...

hehehe..best bce cter akk yg detail...
mcm nie la bgus..
ti tentg DK1 akk tulis la detail2 erk..
hehehe..
saaaayng akk!!!

UkhwAh said...

salam..

tak jadi nak marah sbb ad jg nama ceq,igt lupa dah..sob3..

kak!kalo yg ni jeles sgt2..btol ni xtipu!mana aci!tinggal atul pas2 foya2 kat funfair!waa!majuk la cenggini..

adui naik balik temperature badan
gara2 bca entry ni,rindu sgt pd kalian..mudah2an suatu hri nnt kita dpt jumpa lagi.iA..

sayang kalian^^