+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Sunday, January 25, 2009

Belajar vs Bekerja

Bismillah..


Lumrah kejadian manusia jarang yang tahu bersyukur. Saya juga kadangkala tidak terkecuali, dulunya sewaktu zaman study, selalu merungut, bosan dengan uniform, bosan dengan buku, bosan dengan exam, malas nak pergi kelas, jauh kena panjat bukit jalan kaki. rasa tak sabar2 nak tamatkan pengajian..

Zaman sekolah berlalu, zaman universiti juga sudah berlalu, sekarang saya sudah memasuki alam baru iaitu zaman bekerja. Zaman yang konon2 menjadi idaman saya.. ingin bebas dengan peraturan sekolah. Nak ada duit sendiri, beli apa saja yang saya mahu.

Sekarang, saya di alam pekerjaan. Adakah saya gembira? Puas hati? Mungkin ya tapi kadang2 tidak juga. Kadang2 merungut juga. Gembira cuma bila dapat gaji dan bonus. Zaman bekerja tak sama dengan zaman belajar, totally out. First yang perlu kita terima adalah teman-teman gelak ketawa berkongsi suka duka tidak lagi seramai dan serapat dulu. Ukhuwah masih terjalin tetapi masing2 sibuk dengan tugasan dan kerja masing2 jadi terhad untuk bermesra seperti dulu. Ada pula yang dah berkahwin (Alhamdulillah dah tak risau pasal kawan lagi dah) dan ada yang hidup untuk bekerja. Tiada masa untuk teman-teman yang lain. penat minda penat fizikal.


Aktiviti

Hari minggu adalah hari yang di nanti2 oleh pekerja2 seperti saya. Hari minggu adalah hari yang perlu di gunakan semaksimum mungkin. Hari untuk berehat, hari untuk beriadah, hari untuk memanjakan diri, hari untuk membeli belah, hari untuk berjumpa teman-teman, hari untuk segalanya..aduh..terkenang zaman belajar dulu, hari-hari adalah hari untuk diri sendiri buat apa saja yang saya ingin.

Waktu belajar di Universiti dulu, kelas bukan satu hari stret, dan jika pun ada kelas pagi, kadang2 petang free dan sebaliknya juga kadang2 pagi free takde kelas. memang jarang sangat satu hari kelas pack dari pagi ke petang-ada tapi bukan setiap hari..dan sehari-hari hidup meriah dengan gelak tawa dan sembang kongsi cerita dengan kengkawan. tidur lewat malam berkongsi cerita. kadang2 keluar makan kat luar atau mana2 saja.jika berkesempatan ada peluang, jogging keliling kolej, ataupun lepak2 kat Tasik Utm bagi ikan makan, atau pun kalau rasa nak tukar selera, petang2 tapau makanan naik Balai Cerap, duk atas bukit sambil makan2 menikmati pemandangan seluruh UTM..asyik, damai..kalu rasa nk lagi advance, pergi Pantai Desaru, BBQ , camping atau mandi manda..macam2 aktiviti.

Cuti semester juga lama, smpai 3 bulan. boleh rehat lama2 kat rumah atau buat apa saja yang kita suka. kalu nak cari duit lebih buat kerja part time, kalau nak beratkan tulang leh lepak rumah tengok tv atau kacau adik2 kat rumah. Haiah..bahagianya hidup..

Zaman kerja pula, kita seperti robot. Bangun pagi setiap hari mengulang perkara yang sama. Pergi kerja, duduk di ofis minimum 8 jam kemudian balik rumah. Kalau tidak terlibat dengan kesesakan lalulintas, Alhamdulillah boleh sampai awal, tapi kalu jamm, atau publik transpot buat hal, tgh2 malam baru smpai rumah. Kalu yang kerja swasta, mmg jarang benar sharp kul 5.30 terus pulang, selalunya ada-ada saja kerja yang harus di siapkan, jam tak pukul 7 jangan harap nak angkat kaki..kadang2 kerja sampai lewat2 malam..kerja..kerja..kerja..sampai rumah, mandi tengok tv sejam dua kemudian badan dah penat, terus tidur, esok ulang lagi benda yg sama, hari-hari..

Alhamdulillah jika persekitaran kerja menyeronokkan. Rakan sekerja sehati sejiwa, Boss yang understanding. Beban kerja yang tidak melampau. sepanjang kerja tu takde la 10 jam stress. tapi tak semua yang sebertuah itu, ada yang mula saja waktu bekerja terus stress hingga tamat waktu bekerja dan balik rumah masih terbawa2. banyak yang begini. semuanya kerana kerja, kerana mencari rezeki, kerana ingin mengaplikasikan aka 'guna' sijil yang pernah kita dapat semasa di pengajian. Ini lah nasib badan..'Peraturan' hidup yang harus di patuhi oleh kebanyakan orang seperti saya..

Belajar untuk bekerja.. Bekerja sebab belajar..huhu..Dengan belajar kita dapat menentukan kerja yang kita suka. Yes! Jika nanti tak mahu kerja sebarangan, tangkap muat saja, so dari sekarang kenala belajar rajin-rajin, bila result gempak, u have the power, power to choose. Hurm..Jika kita suka dengan kerja kita, no matter apa datang menduga, kita tak kisah dan akan terimanya sebagai sesuatu penambah rencah kehidupan, kita akan enjoy dengan kerja2 kita dan akan dapatinya suatu lagi pengalaman indah dalam hidup kita. tiap-tiap hari tak sabar2 nak pergi ke opis..ini yang best! so kerja bukan lagi suatu beban. how to get it? tak lain tak bukan, kenala belajar sungguh-sungguh..:)


Penutup

Kenapa kita bekerja? Masing-masing ada jawapan yang tersendiri, tepuk dada tanya hati soal minda periksa iman. Belajar atau bekerja. Apa-apa pun, semoga kita mendapat keberkatan dalam apa jua kerja yang sedang kita lakukan. Bersyukur dengan apa yang kita ada dan berusaha untuk mendaki tangga yang lebih tinggi jika berkesempatan.

Hidup hari ini tidak mungkin akan kembali lagi. Apa yang kita ada hari ini, nikmati dengan baik dan jangan sia-siakan. Jika sekarang anda seorang pelajar, belajarlah..itu kerja anda untuk masa ini, anda di bayar untuk belajar dan jangan pula bila dah habis belajar, kita menyesal kerana tak belajar bersungguh-sungguh. menyesal kerana main-main. menyesal kerana keputusan peperiksaan tidak cemerlang mana..

Nikmati zaman belajar ini dengan semaksimum mungkin. Buku itu nikmat. exam itu nikmat. Percayalah.. bila dah habis belajar nanti, itu lah yang bakal anda rindu.

Kepada adik2 yang sedang atau bakal menghadapi peperiksaan, do your best!

2 comments:

Adawiyah said...

Erk... Huuu~

Lain kali ana belajar rajin-rajin. Nak dapat pekerjaan yang bagus...

Ayah ana pernah kata kawan-kawan kat pejabat tak sama macam sekolah. Sebab kat pejabat ada banyak hasad dengki. Semua nak jawatan yang lebih tinggi. Kalau tak dapat jawatan itu, mulalah gosip-gosip...

Menakutkan sungguh... =S

AsNiza said...

Ada betulnya apa yg ayah Adawiyah ckp tue..

Btw, masa kt uni, kite leh join mcm2 aktiviti, ada program kt masjid, kolej, fakulti dan mcm2 lagi..pilih jer apa yg kita nak.

Bila dah kerja, sume tu dh xde,kalu pun nk join, susah pulak nk arrange masa dan kadang2 perlukn kos yg besar..:(

So, appreciate what u have, ;)

Ada program ceramah atau apa2 ko Q, kalu rsa mampu utk join, join saja..=)