+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Monday, November 30, 2009

Cinta Kerana Allah?

Bismillah..

Acapkali saya terbaca bait-bait puitis, rangkaian doa ini..

"Ya Tuhan,

Seandainya Kau mentakdirkan aku jatuh cinta lagi.

Labuhkanlah cintaku ini kepada dia yang mencintaiku kerana-Mu.."


Saya juga percaya, sahabat sekalian juga serupa dan pernah juga mendoakan serupa seperti itu. Mohon dikurniakan cinta dari si dia yang mencintai kita kerana Allah. Mohon agar dianugerahkan cinta dari si dia yang soleh, yang mampu membimbing kita ke syurga.

Sabda Rasulullah s.a.w:

“Tiga perkara yang sesiapa melakukannya akan mendapat kemanisan iman:
Menjadikan ALLAH dan Rasul-NYA s.a.w sebagai cinta yang paling utama, menyintai seseorang semata-mata kerana ALLAH dan benci untuk kembali kepada kekufuran seperti dia benci dicampakkan ke dalam neraka.”

– Riwayat al-Bukhari -


Uhibbukafillah

Persoalannya, bagaimana kita boleh tahu si dia mencintai kita kerana Allah? Bagaimana kita boleh tahu, kita mencintainya kerana Allah?

Mudahnya kita ucapkan, mudahnya kita lafazkan, mudahnya kita menulis, cinta kerana Allah, tapi hakikatnya, adakah kita benar-benar mengerti, benar-benar memahami takrif cinta kerana Allah? Uhibbukafillah.. Bagaimana kita mahu mengenal pasti cinta kerana Allah? Hati orang bukannya boleh di baca. Ada juga yang lebih mengenali orang lain daripada diri sendiri. Lalu tertanya sendirian, keliru dengan kehendak hati, lalu berteka-teki sendirian..

"Adakah aku menyintainya kerana Allah?"

Nah.. diri sendiri juga keliru, bagaimana pula dengan hati orang lain? Bolehkah kita membacanya? Bolehkah kita mempercayai kata-katanya? Sejauh mana kepercayaan dan keyakinan kita boleh letakkan ke atas setiap kata dan tingkah lakunya? Pesan emak, selain dari kita adalah 'orang'. Saya tafsirkan sebagai, selain daripada kita, jangan percaya orang lain seratus peratus.

Gantunglah harapan, biarlah setinggi mana sekalipun hanya kepada Allah, jangan letak harapan kita 100% kepada makhluk bergelar manusia kerana sepertimana kita, mereka juga punyai akal, nafsu, emosi juga belenggu masing-masing. Orang cakap apa, dengar aja, tapi jangan terima bnulat-bulat seratus peratus. Ada otak pakai, mana yang baik boleh dijadikan pengajaran bolehlah diambil, mana yang huduh yang busuk lagi jahat, buanglah jauh-jauh.

Ketika menghadiri forum beberapa minggu yang lepas, usai menyampaikan butir bicara masing-masing, sesi soal jawab diadakan. Lalu, seorang hadirin tampil mengemukakan soalan.

"Bagaimana kita boleh kenalpasti kita mencintai dia kerana Allah?" begitulah soalannya.

Santai dan bersahaja, panel yang hadir pada malam itu menjawab..

"Jika kerana bercinta dengannya, kita makin mendekatkan diri dengan Allah, makin cinta kepada Allah, makin rindu kepada Allah, makin banyak beribadat kepada Allah, makin takut melakukan maksiat, makin berusaha menjadi hamba Allah yang lebih baik, maka itulah buktinya kita mencintainya kerana Allah.."

"Sebaliknya, jika kerana kita bercinta dengannya, kita makin jauh dengan ALlah, makin berbuat maksiat, menambahkan himpunan dosa, bergayut di telefon sampai lupa ibadat, berchatting hingga tidur lewat sampai lalai melaksanakan solat subuh, berpegang tangan berpelukan melakukan maksiat, maka ini pula buktinya kita mencintainya bukan kerana Allah.."

Jawapan dan contoh yang diberikan agak mudah untuk diterima, si penanya menganggukkan kepala tanda setuju dan saya sendiri juga turut akur dan mengiyakan apa yang dikatakan. Cinta kerana Allah. Begitulah hebat dan indah. Siapa yang mahu? Siapa yang berjaya memperolehnya? Berusahalah.. bermohonlah dari Allah, agar kita dikurniakan cinta itu, cinta kerana Allah.

Jika Salah Seorang?

Bagaimana pula seandainya hanya salah seorang dari kita yang bercinta kerana Allah, tapi pasangan kita sebaliknya?

Contoh mudah, si hawa yang dulunya serba sederhana, muslim sekadar melakukan yang wajib, bila berkenalan dengan seorang ustaz, sama-sama jatuh cinta lalu si hawa berusaha menjadi lebih baik dari sebelumnya. Memperbaiki diri, mendekatkan diri kepada Allah dan sebagainya.

Berbeza dengan si ustaz yang dulunya menjaga ikhtilat dan pergaulan, banyak beribadat dan menjaga diri dari maksiat, sebaik sahaja mengenali si hawa, berubah sikap 180 darjah, mula kemaruk cinta hinggakan kalau boleh mahu bergayut di telefon 24jam sehari, demi rindu yang membara, sedikit demi sedikit sifat negatif menular dalam diri.

Teringat prinsip keseimbangan terma.. haba yang lebih tinggi akan berpindah ke haba yang lebih rendah, sehingga keseimbangan terma berlaku. Akhirnya, dua kawasan yang bersentuhan itu akan mencapai suhu yang sama. (teori yang ingat-ingat lupa). Bak kata kakak saya, orang yang tak pernah bercinta, tiada pengalaman cinta, bila sekali kena, mudah jadi 'jakun'. Wallahua'alam.

Persoalannya... Bagaimana pula sekiranya kes sedemikian yang berlaku? Adakah bait kata mencintai kerana Allah masih 'valid?'

Tepuk dada, tanya iman. Kita di dunia ini untuk apa. Mengapa kita ada di sini? Untuk apa?

Kadangkala, kita terlalu mencari kesempurnaan, terlalu mengejar 'emas' sehingga sanggup mengabaikan 'perak' yang bergolek di hadapan mata, hingga akhirnya, cuma besi berkarat yang mampu kita miliki. Naauzubillahiminzalik..
Pesan ustaz, selagi boleh elakkan diri dari 'couple' maka elaklah seboleh yang mungkin, tapi seandainya sudah terjebak dengan 'couple', maka usahakanlah agar segera cepatkan perkahwinan. ^_^

Kepada semuanya termasuk diri sendiri, jom jaga hati, jaga diri, jaga iman, semoga kita sentiasa dilindungi-Nya, agar selamat dunia dan akhirat.

Wassalam.

2 comments:

puteri92 said...

best entri ni...teruskan dakwah anda dgn entri2 seperti ini...keep up a good work...smoga hidayah Allah sentiasa ada bersama kita...aminn

UkhwAh said...

salam..

yup setuju dgn puteri!sgt best!
huu adakah hamba layak utk memiliki
cinta kerana CINTA?
Adakah hamba menyeahkan cinta kerana
CINTA?

Semoga Allah menuntun hati kita
dalam redha-Nya..

Aminn..