+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Saturday, February 14, 2009

Kita Ada Kerana Mereka

Bismillah..

Entri kali ini adalah response saya kepada seorang sahabat yg telah sudi menghantar PM kpd saya, dengan penuh keikhlasan dan rasa rendah dri, saya mencuba untuk memberi sepatah dua kata, mudah-mudahan perkongsian kali ini dapat memujuk hati beliau dan juga anda yang sudi membaca. Kerana pada pendapat saya, kita semua ada 'mereka' dalam hidup ini dan sedangkan lidah lagi tergigit, ini pula manusia yg berbeza akal dan hati..semoga sama2 dapat mengambil iktibar mana yg baik dan menjadikan yg buruk sebagai sempadan..insyaAllah..

Berikut adalah copy paste PM saya kpd beliau, bacalah dengan hati dan akal..saya sedang bercerita..
Salam kak..

Terharu saya membaca pm akak, syukur kpd Tuhan krn sedikit sbyk sy berjaya menyentuh perasaan akak..semoga perkongsian itu sedikit sebanyak membawa manfaat kpd kita semua..insyaaAllah..

Kak, saya simpati dengan apa yg akak lalui, saya akui, sebagai wanita, pastinya kita ada naluri utk di cintai dn menyintai, lebih tepat lg kita perlu seseorang utk bergantung harap, seseorang yg bleh mendengar luahan perasaan kita, tempat kita mengadu iaitu suami..saya memahami krn saya juga wanita sama sprt akak dan umur saya juga sudah hampir mencecah 30 dan saya juga masih belum ada sebarang calon..

Bagaimana artikel saya dpt menyentuh perasaan akak dan teman2 yg lain? sehingga ada yg menangis..subhanallah..sedikit pn tk pernah saya gambarkan, Maha suci Allah..Bagaimana saya dapat menyentuh hati mereka.. krn saya menulis berdasarkn hati saya yg ikhlas, pengalaman saya sendiri.. saya benar2 memahami kerana saya juga pernah lalui saat duka itu..saya juga manusia biasa..sama seperti kakak dan mereka..

Alhamdulillah, masa mampu mengubati, jika kita izinkan, mulanya mmg sukar namun lama kelamaan dgn sendirinya ia akan pulih, insyaaALLAH..

Siapa tidak takut memikirkan masa depan yg kelam? yg tidak jelas?saya pun takut kak..bimbang memikirkn bagaimana nasib diri, adakah selamanya sendirian? tapi dlm masa yg sama saya perbanyakkan berdoa kpd Tuhan, mengadu dan memohon kpdNya krn sya tahu, Dia Lebih mengetahui...Dia maha mendengar dan Dia maha mengasihi..semoga saya, akak dan seluruh sahabat seagama tergolong dalam hamba yg di kasihiNya..amin..

Kak, saya pn ada masanya berkasar dgn ibu. mungkin saya lebih bernasib baik drp akak krn sy ada ibu dan ayah yg tggl sebumbung, tp akak, sepanjang sy membesar, hampir setiap hari keduanya bertengkar, mungkin krn faktor kemiskinan, ada saja yg tk kena, kami anak2 ada kalanya menangis melihat pergaduhan mereka..

Tapi dr situ, sy jd seorang yg tabah, sy jd seorang yg positif, bersemangat utk mengubah hidup, menjadi lebih baik..ibu bersusah payah membesarkn kami adik beradik dan ada waktunya bila tidak sependapat, saya juga melawan ibu..astaghfirullah...pernah juga masa kecil saya menangis merengek2 marahkan ibu krn bosan setiap hari mkn berlaukkan ikan masin..astagfirullah...

Kita manusia mudah sgt terbuai nafsu, terlajak kata etc etc..saya pn sama kak, tp sbg anak, sy sedar syurga saya di bwh kaki ibu..dia dh byk bersusah payah membesarkn saya..dan sebagai anak sy sedar sy harus byk mengalah..bila sedar sy termelukakan hati ibu..sy segera memujuknya..mana mungkin sy bleh hidup tenang sedangkn ibu merajuk dgn saya?

Selagi ibu tidak kembali senyum, saya akan berusaha memujuknya, mungkin ego menguasai..susahnya mengucapkan maaf..terutama bila berhadapan dgn org yg kita kasihi..jadi cara saya adalah dgn mengajaknya berbual dan menghiburkn hatinya dgn cerita2 yg dia senangi..jgn berkira soal wang dan ikut kehendak dia setakat termampu, belikan apa yg dia inginkan..sekurang2nya dia tahu, kita sayangkn dia..buang ego kita jauh2, ia tk kemana, tmpt kita di tpak kaki ibu..

Walau bagaimana teruk pun ibu dan ayah kita, mereka haruslah kita hormati krn tanpa mereka, kita tk mungkin ada kesempatan utk melihat alam yg indah ini, tk mungkin berkesempatan menghirup udara yg nyaman, melihat burung2 berterbanganm bunga2 berkembang mekar...kasihilah mereka..maafkan mereka..

Teringt saya kisah pemuda yg menjaga dua ekor babi..dgn penuh kasih memandikan dan memberi mkn kedua2 babi itu. sedangkn dia seorang yg kuat beragama, bila di tanya, rupanya kedua2 babi itu adalah ibu dan ayahnya yg di hukum krn byk berdosa..tp kasihnya tk pernah pudar dan syurgalah utk anak2 yg taat..wallahua'alam.

Akak, ayah saya dah tkde, arwah meninggal dunia pada september 2006 kerna strok.. saya dh tk bleh bergaduh dgn ayah lagi, dh tk bleh dengar ayah ketawa lg..dh tk bleh manyakat dia lagi, dh tk bleh memohon maaf bersalam dgn ayah lg..saya sayangkan ayah tp kini ayah dah tiada...

Akak, hargai apa yg akak miliki sekarang..ubat hati..sy sebenarnya tk layak berkata apa, akak jauh lebih baik dr saya yg byk kelemahan dn kekurangan ini..saya sekadar berkongsi pengalaman hidup saya, semoga mana yg buruk dpt dijadikan sempadan..

Semoga akak dikurniakan ketabahan utk meneruskan kehidupan, semoga Allah permudahkan urusan..bykkn berdoa kpd Nya..jgn sekali2 berputus asa..hidup di dunia cuma sementara, akhirat juga yg kekal..

Ana uhibbukafillah..assalamualaikum.

1 comment:

ima said...

"Bukan senang nak jadi senang, Bukan susah nak jadi susah"

Bukan senang kita nak menggembirakan orang yg paling kita sayang (mak ayah) dan bukan susah juga kita nak menyakiti hati mereka. Itulah ujian yang Allah berikan kpd setiap anak.

Insyaallah, sama-sama kita mengasihi berusaha menjaga hati mereka walaupn kadang kehendak hati byk bercanggah dengan harapan mereka. Setiap pengorbanan pasti ada hikmah kelak.

iMa kagum dengan semangat dan kekuatan yg Sis tanamkn dalm diri.
KeepOn truskan berjuang dalam mencapai ke sebuah destinasi ;D