+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, February 18, 2009

[Review] Upin & Ipin


Malam sabtu yang lepas saya bersama kakak, abang ipar, emak dan dua anak saudara telah menonton cerita Geng: Pengembaraan Upin & Ipin. Menyokong industri tanah air dan lebih dari itu, menunaikan permintaan kedua anak buah saya tuh...Minat sangat dgn upin dan ipin sejak di siarkan di tv sepanjang ramdhan sejak dua tahun yg lepas.



Start movie pukul 11 malam, agak lewat tp kami tiada pilihan. Cerita bermula dengan kepulangan Badrol ke kampung halamannya bersama sahabatnya Lim. Datuk Badrol adalah Tok Dalang aka sekampung dgn upin n ipin..kebetulan semasa kepulangan mereka berdua, kampung tersebut dilanda misteri 'hantu durian' di mana banyak durian hilang tnpa di kesan..err..ada kesan, tapak kaki sejenis makhluk yg tk dpt dikenal pasti..

Hari kedua di kampung, badrol n lim ingin ke dusun utk mengutip durian, rajoo, upin dan ipin serta kak ros menyertai mereka secara kebetulan..semasa sedang menunggu durian runtuh..kejadian pelik di mana durian di curi dan tinggal cuma kulit bersepah telah terjadi..pada masa yg sama, upin dan ipin sedang bermain guli bersama raju..tiba2 mereka melihat sejenis binatang pelik lalu upin dan ipin bersungguh2 mengejarnya dengan penuh kecomelan..raju secara tak sengaja turut mengekor upin dan ipin dari belakang..huhu..aku suka kejar kejar nie..best jer..

Setelah kejar mengejar, akhirnya mereka dpt binatang tu...raju yg dpt berckp dgn binatang akhirnya menjadi perantara dn mereka berkenalan..nama nya OOPET..comel jer ckp..pasu..pasoo..pasu...huhu..comel...sma comel ngn upin dan ipin..kerana asyik mengejar, mereka bertiga akhirnya tersesat di tengah hutan lalu kak ros, badrol dan lim mula mencari kerana hari juga dah hampir malam...

Malam menjelma, mereka akhirnya tersesat dlm hutan dan melalui pengembaraan yg sgt mendebarkan..bertemu dgn makhluk yg besar dan juga ..ehem2..hantu durian...banyak peristiwa terjadi selama mereka sesat..dan kerana hari dah malam, mak uda aka opah ipin n upin, tok dalang aka atuk badrul dan muthu aka ayah raju turut ke hutan utk mencari mereka semua...

Bagaimanakah pengembaraan ini berlaku? siapakah OPET? Siapakah hantu durian?

Nak tahu? huh..g la tgk sendiri..apa yg saya leh ckp, kami puas hati..first time sayatgk cite mesia dan kuar dengan senyuman..lol..anak buah saya pn hepi dan fokus, walupun masuk kul 11 mlm, tp mereka segar selama cite berlangsung..nk compare ngn cite mr bean holiday, duyung, madagascar dan byk lg muvie yg kami tgk sma2, ini first time anak buah sayafokus dr awal hingga ke akhir..dan bila keluar panggung pn masih aktif bercerita..

Bercerita? huhu..saya, kakak, mak dan abg ipar yg byk bercerita...kami yg beria..puas hati! ye laa..selalu tgk kartun mana ada ayam, lembu, angsa..mana ada budak2 main guli, buli angsa, pistol kayu etc..mana ada org solat, dusun durian mende2 tu..so tgk 'kampung kita' in muvie and animasi mmg rasa takjub sekali..

Akhir kata, sokonglah industri tempatan..dr 5 star, saya kasi 4.5..haha!tinggi neh~agak2nya las corpaque bg royalti ke saya tlg promote nie? just kidding! jom tgk jgn tk tgk..^^

3 comments:

نىك محمد حافظول said...

kita x dapat tgok upin,, sebab umah kita sama sekali x dibenarkan tv,,huk huk huk, sedeynyer

AsNiza said...

Sekali sekala tulis yg santai,heee..
Asik falsafah dan ayat2 jiwang,ada masanya minda kena berehat jugak, kan?

Sama2 kite tengok gi mana sambutan pengunjung blog nie yer..saspen..lol
^_________^

Shafiqah said...

Waaa... cambest je.. huhu.. sy mmg suka ipin dan ipin sbb kiiiuuuutttt sangat. Tp tkde kesempatan lg nk tgk filem Geng.
insyaAllah suatu hr nnti ade rezekinye.. Huhu.

Syokk eh..