+ Dengan nama Allah +

Dan orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami nafkahkan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat tempat kesudahan yang baik.
Surah Ar-Rad : Ayat-22

Wednesday, February 18, 2009

Ada Masanya.

Perumpamaan yang sering saya gunakan, hidup ini ibarat sebuah pengembaraan yang panjang, di mana destinasinya tidak kita ketahui. Sebelum memulakan perjalanan yang jauh, kita hendaklah melengkapi diri dengan segala kelengkapan yang perlu, merancang perjalanan sebaik yang mungkin dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal tiba. Prepared for the best and expected for the worst.

Kita cuma pelakon di pentas kehidupan, segala yang berlaku dan akan berlaku semuanya sudah di tentukan olehNya..Percaya kepada qada' dan qadar adalah salah satu rukun pelengkap keimanan seseorang muslim. Namun begitu, Allah tidak membiarkan kita terkontang kanting atau sebatang kara dalam meneruskan kehidupan. Allah sentiasa ada dan setia bersama kita, mendengar luahan dan rintihan kita. Kita disarankan berdoa dan memohon daripadaNya. Doa dan ibadah seharian kita adalah penghubung antara kita dengan Allah dan doa juga merupakan bukti keyakinan dan kepercayaan kita kepada Allah.

Tiada apa yang dapat mengubah takdir dan nasib kita umat manusia melainkan melalui usaha dan doa.. Maka, dalam melakukan walau apa jua tindakan dan keputusan, jangan sekali-kali abaikan usaha dan doa, setelah sempurna keduanya kemudian bertawakkallah..Percaya dan yakin kepada Allah, tiap apa yg berlaku tiada yang sia-sia dan pasti ada hikmah yg tersembunyi, insyaAllah.

Ada Masanya.

Ada masanya dalam perjalanan ini, kita bertemu di satu persimpangan yang sukar. Di mana kita tidak tahu membuat keputusan yang terbaik. Mahu ke kanan atau mahu ke kiri. Kita menjadi keliru. Di kiri kanan jalan yang menanti, kedua-duanya kabur dan tidak di ketahui bagaimana penamatnya. Kita serba salah.

Ada masanya dalam kehidupan ini kita berhadapan dengan situasi yang rumit. Keadaan di mana kita harus membuat keputusan yang sangat sukar. Bak kata pepatah, di luah mati emak, di telan mati ayah. Di lema. Jika di kemam, kita pula yang merana! Harus bagaimana langkah di susun? Harus bagaimana keputusan di ambil? Ada masanya kita dalam kekeliruan..serba salah dan tidak berdaya.

Mahu bertanya kepada emak, emak sekadar katakan "terserah, mak ok jer"..mahu bertanya kepada ayah, ayah katakan "yakinlah kepada diri", lalu kita bertanya pula kepada kakak dan abang..mereka menjawab "pilihlah yang terbaik".

Kita masih tidak mendapat jawapan yang memuaskan, kemudian kita bertanya kepada sahabat karib, jawabnya.."kite tak tahu, hidup awak, masa depan awak, awak lg tahu". Lalu, kita menjadi keliru..persoalan yg di tanya masih tidak berjawab..masih tidak terungkai..lalu kita bertanya kepada saudari hati, saudari hati menjawab.."yang ni lagi best kot"..Kita masih termanggu tidak berganjak..Kemudian kita bertanya kepada puan naluri..puan naluri menjawab.."aku tak sedap hati laaa kalau kau pilih yang ini.."..

Kita kelu. kita masih tidak mendapat jawapan yang muktamad. Mahu bertanya kepada siapa lagi? Oh~!! kita teringat kepada encik akal..Jawapan encik akal.."kalau kau pilih yang ini, banyak faedahnya!", namun kita masih belum berpuas hati.. Mahu tanya kepada siapa lagi yer? Hurmm..tanya Ustaz Iman lah pulak...Ustaz Iman menjawab.."Tanya hati, tanya naluri, tanya akal, tanya ibu dan ayah, saudara dan sahabat handal, tapi jang lupakan Tuhan!Jangan lupakan dosa dan pahala. Jangan lupakan syurga dan neraka!" Huh!..kita terkedu...Jadi, bagaimana??

Jawapan.

Ada masanya kita tidak tahu membuat keputusan yang terbaik. Lalu inilah masanya untuk kita serahkan hidup kita kepada Tuhan. Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana, memohonlah dan mintalah petunjuk dariNya. DariNya kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Senjata dan anugerah doa adalah milik kita, maka gunakan sebaik yang mungkin. Banyakkan berdoa dan mohonlah hanya dariNya. Lakukan istiqarah dan solat hajat..InsyaAllah jawapanyang terbaik akan kita perolehi..

Berusaha dan berdoa sebelum bertawakal. Jangan sekali-kali mengalah sebelum mencuba. dan jangan pula berserah sebelum berusaha lalu kemudiannya persalahkan Tuhan dan takdir bila kita tidak mendapat apa yang kita cita-citakan. Ini silap sama sekali! Berusaha ikut kemampuan dan setelah berusaha sebaik yang mampu, barulah bertawakal..Gantung harapan kepadaNya.

Ada Masanya.

Ada masanya apa yang kita inginkan tidak kita perolehi. Ada masanya lain yang kita mahu, lain yg kita dapat. Ada masanya apa yang kita inginkan datang pada masa yang tidak sesuai. Ada masanya apa yang ada dalam genggaman kita terlepas dari genggaman. Ada masanya kita mencari sesuatu yang sebenarnya sudah menjadi milik kita. Ada masanya kita lupa apa yang sedang menjadi milik kita. Ada masanya kita berasa penat dan lelah mencari. Ada masanya kita ingin berehat dan bersandar menghitung bintang. Ada masanya kita terjatuh semasa mencari. Ada masanya kita di khianati ketika mencari. Ada masanya kita di permudahkan urusan dan ada masanya terasa sangat sukar sekali..

Kehidupan ibarat roda, tidak selamanya kita akan berada di atas. Kita mahukan bunga tapi Tuhan berikan kaktus yang berduri. Kita terluka tercucuk duri dan kita bersedih, tp di sebalik duri yang tajam itu, wujud sekuntum bunga yang sangat cantik menawan.


Bunga Kaktus


Kita cintakan rama-rama yang cantik, tapi Tuhan hadirkan ulat yang menggelikan, puas kita mencemuh dan mengeluh, tapi rupa-rupanya ulat yang menjijikkan itu akhirnya bertukar menjadi rama-rama yang cantik dan menawan. Yakinlah kepada Tuhan, Dia Maha Adil. Jika niat kita baik, usaha kita baik, insyaAllah balasa dariNya juga baik. Jangan terlalu lama bersedih dan berdukacita sekiranya kita gagal memiliki apa yang kita inginkan..Yakinlah, di sebalik kejadian, pasti ada hikmahnya, bangkitlah dari kesedihan dan mulakan hidup baru dengan penuh semangat..Tuhan sentiasa ada bersama kita.

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

[Surah Al-Baqarah: Ayat 286]

Wallahua'alam.


1 comment:

AsNiza said...

Ada masanya kita rasa ingin menangis..Ada masanya kita terlalu penat..Ada masanya kita ingin menyerah kalah..

Bagaimana harus kita lakukan?

Bumi tetap terus berputar. Detik waktu tetap terus berjalan. Matahari tetap terbit dan sirna.. Walaupun tanpa kita! selagi kiamat belum tiba.

Just be yourself dan ciptalah sejarah anda yg tersendiri, hidup cuma sementara, manfaatkan sebaik mungkin.